Как е в Европа? В повечето държави винетки няма, а се плащат тол такси на километър. Все повече са тези, в които всичко става автоматично. Разказът на един шофьор на камион пред Нова телевизия. Преди поредния курс към Западна Европа Пламен Панчев проверява за последно камиона и се качва. Пламен е в камиона вече близо 20 години, пропътувал е стотици хиляди километри из цяла Европа.
„В по-големите държави от Западна Европа преобладава събирането на тол такса с апарати. Винетките са предимно в България, в Румъния. До скоро имаше винетни такси в Унгария и Словакия, но те също ги замениха с апарати", обяснява шофьорът Пламен Панчев.
Вече в почти всички развити страни плащането става автоматично чрез устройства, които са поставени на стъклото на автомобила.
„Не се губи време всеки ден на всяка граница да се налага да използваме винетни стикери или такси да се плащат, което не е рентабилно, губи се време за пътуването, получават се натрупвания на местата, където се продават такива стикери", добавя шофьорът Пламен Панчев.
Вариантите са два - или предварително се зарежда определена сума, от която се харчи или се начислява месечно и след това се плаща. Но в по-голямата част на Европа такси се плащат само за магистралите.
„С този автомобил ако влезем от граница в Австрия и излезем от Германия да речем в Холандия - струва около 110-120 евро за разстояние, което е около 800 км", казва още Пламен Панчев.
Пламен смята, че винетките отдавна са отживелица. Според него у нас магистралите не са достатъчно, а пътищата са в окаяно състояние. Затова не е съгласен винетката да поскъпва.
Източник: Novanews.bg