Синдикати: Учебните програми за първи и пети клас са правени „на тъмно“
Синдикати: Учебните програми за първи и пети клас са правени „на тъмно“ / vesti.bg

Предложенията на МОН за учебни програми на първи и пети клас са правени „на тъмно“. Това заяви пред Дарик предсседателят на Синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“ Юлиян Петров.

По думите му, по време на разработването на учебните програми, експертите в министерството не са се допитали до мнението на синдикатите, а тези на учителската колегия не са взети под внимание.

„Анализите ни сочат, че с тези учебни планове, интересите на ученика са подменеин от комерсиалните интереси на издателите и некомпетентността на експертите, изготвили тези програми“, заяви Петров.

Той посочи, че съотношението между нови знания и практически упражнения е почти запазено, като при сегашните програми е 80% към 20% в полза на новите знания. В новите програми, тази доминация на нови знания е запазена в съотношение 60% към 40%.

Психолозите са доказали, че успешната формула за учене е 40% нови знания и 60% практически упражнения“, обясни председателят. Той отбеляза, че именно този баланс, би гарантирал по-добра успеваемост на българските ученици и излизането им от негативните световни класации.

Според него, притеснително е и „свалянето“ на учебно съдържание от по-горните класове към предшестващите ги.

„Така вече учениците в първи клас ще трябва, вероятно и с частни уроци, да се научат да смятат до 100, като сега смятаха само до 20. Увеличаването на часовете по математика в първи клас не е добрият подход, защото насочва общото образование към математически профил.“, смята Петров.

По думите му проблем е и липсата на предмета „Гражданско общество“ и чужд език в програмите за първи клас, както и съдържанието по предмети като география и история за 7-ми клас, да се учат в 5-ти клас.

Синдикат „Образование“ вече е направил своите предложения към МОН.

„Ние категорично заявяваме, че промяната трябва да бъде подкрепена от възможно най-широк кръг хора,  заинтересовани за просперитета на българското общество чрез добро и качествено образование. При сегашния формат това не се случва“, заключи Петров.