Вулканите на Плутон бълват замръзнали вода, азот, амоняк и метан
Вулканите на Плутон бълват замръзнали вода, азот, амоняк и метан / ThinkStock/Getty Images

Планините, открити на планетата джудже Плутон, вероятно са ледени вулкани, предаде Ройтерс, позовавайки се на специалисти от НАСА.

Откритието, представено на среща на Американското астрономическо дружество, повдига въпроса как този малък, отдалечен свят е толкова активен геоложки, и обрисува много по-сложна картина на Плутон и луните му, отколкото учените са си представяли.

Откриха синьо небе и червен лед на Плутон

"Системата на Плутон ни озадачава", казва планетологът Алън Стърн от Югозападния изследователски институт в Болдър. Стърн ръководи екип от специалисти, анализиращ данни от космическия апарат "Нови хоризонти" на НАСА, който през юли тази година осъществи безпрецедентно близко прелитане край планетата джудже.

Сред 50-те доклада на специалисти, работещи с данни от "Нови хоризонти", които ще бъдат представени през тази седмица, е изумителен поглед към две планини на Плутон. Всяка от тях е с диаметър при основата около 160 километра и е висока няколко километра. Върховете на планините имат депресии, подобно на вулканите на Марс и Земята.

Плутон впечатлява учените с арктическия си вид

"Нищо подобно не е наблюдавано досега в отдалечените части на Слънчевата система", казва Оливър Уайт, който работи с данни от "Нови хоризонти" в изследователския център "Еймис" на НАСА в Мофет Фийлд, Калифорния. Вместо да изхвърлят разтопени скали, вулканите на Плутон "бълват" замръзнали вода, азот, амоняк и метан.

Оливър Уайт признава, че идеята за вулкани на планетата джудже, отдалечена на 30 пъти по-голямо разстояние от Слънцето, отколкото се намира Земята, звучи "щуро", но въпреки това е най-малко "щурото" нещо, с което може да се обясни наличието на планини на Плутон.

"Каквито и да са тези формации, определено са странни", казва Уайт.