Откриха фосили от най-големия динозавър с оперени криле
Откриха фосили от най-големия динозавър с оперени криле / снимка: Guliver/Getty Images

Палеонтолози са попаднали на фосили от най-големия динозавър с криле, покрити с пера, съобщи ЮПИ. Фосилите са открити в скалните образувания Хел крийк в Южна Дакота и са на 66 милиона години. Видът е кръстен Dakotaraptor steini.

Учените са на мнение, че този роднина на велосирапторите е достигал дължина 5 метра, а размахът на крилете му е бил 1,25 метра. Срещал се е през кредата заедно с тиранозаврите и трицератопсите.

Уникално откритие: фосил на четиринога змия (СНИМКИ)

"Новият вид месоядни динозаври запълва празнина между малките тероподи и едрите тиранозаври, които са живели по онова време", заяви палеонтологът Дейвид Бърнам от Канзаския университет.

Учените смятат, че за разлика от други видове динозаври с криле, които можели да летят, D. steini не е притежавал тази способност - размерите му били прекалено големи за полет, а перата му били останка от еволюционното му минало. Това обаче не означава, че перата му са били безполезни. D. steini е използвал покритите си пера криле, за да привлече партньор в любовта, да закриля малките си от хищници или да повали на земята плячка, докато ловува.

Гущерът Исус е ходил по вода преди 48 милиона години

Независимо дали с или без пера, D. steini е бил безстрашен хищник. Имал е нокти, дълги двайсетина сантиметра.

"D. steini вероятно е бил най-бързият сред хищниците, чиито фосили са съхранени в Хел крийк - поясни ръководителят на изследването, експертът по палеонтология на гръбначните Робърт Де Палма от Музея в Палм бийч. - Може да се каже, че е бил като ферари сред рапторите."

Фермер откри челюст от древно страховито морско създание

Рапторите изглежда са ловували на групи. Ако това е така, група раптори е можела да се справи с тиранозаври.

D. steini е изчезнал от лицето на планетата преди около 66 милиона години, при голямото измиране на видове на границата креда-палеоген.

Резултатите от изследването са публикувани в Paleontological Contributions.