Несъобразена скорост е причинила верижната катастрофа в тунела „Витиня", сочат данните на полицията. Според участниците в инцидента, обаче причината е разлив на масло или нафта на пътя. До късно снощи продължи репатрирането на автомобилите от мястото на масовата катастрофа до близки паркинги. Сега всяка една кола е веществено доказателство и достъпът до тях е забранен.
Магистрала „Хемус", тунелът „Витиня". Малко след обяд в четвъртък. Удар между тир и микробус. След него никой не знае какво точно се е случило. Но инцидентът от 8 октомври отне три живота, а десетки души пострадаха в размазаните в тунела около 50 автомобила.
Лекари разказват за преживения ужас от гледката в тунела „Витиня"
„Като навлязохме в тунела, в един момент забелязахме, че напред са спрели много коли. И си караме нормално. В този момент и нашата кола се хлъзна. И след това към стената. И след това други две коли се удариха в нас. И назад вече се чуваше само дан-дан-дан", разказва свидетелка на инцидента пред Нова телевизия.
„Възниква инцидент между товарен автомобил и микробус, което води до завъртане на товарния автомобил и препречване по цялата дължина на тунела. И следващите след тях не могат да спрат и се забиват в тях. Когато са отишли колегите не се е знаело кой кого е ударил точно", обясни комисар Бойко Рановски - началник на Националната пътна полиция.
Каква е причината за катастрофата на Витиня
Затова и най-вероятно трудно разследващите ще посочат каква е вината на всеки един, попаднал в капана на тунела. Версията на полицията е несъобразена скорост.
„Обикновено при тунелите има ограничение - това не е магистрала. Обикновено е 80 км/ч. При нормална дистанция и при 80 км/ч би могло да се спре. Мократа настилка също удължава спирачния път", обясни още комисар Рановски.
Според много от потърпевшите, обаче до най-лошото се стига заради разлив на гориво по пътя.
„Никой няма вина, защото никой не можеше да спре, нещо е разлято. Чух полицай като каза, че нещо е разлято по пътя", разказа участник в катастрофата.
„Дали е имало предварително разлети течности разследването ще трябва да покаже", заяви комисар Рановски.
Рисковете в тунела също не са малко. Съоръжението е под наклон, има два завоя и видимостта вътре е ограничена.
„Никой от нас не може да предполага, че по пътя ще има разлята нафта, но може да предполага, че в едно такова затворено пространство като тунела могат да се случат хиляди неща", коментира Иван Иванов от Българската браншова асоциация по пътна безопасност.
Затова експертите настояват пред всеки тунел да се постави електронно табло, което да предупреждава за опасностите на пътя.
Намалиха максималната скорост в тунел "Витиня" след верижната катастрофа
„Това са табели, които могат да предупреждават за мъгла, за дъжд, за силен вятър, сняг, за мокра настилка, за вход и изход, каква трябва да бъде скоростта, дали вътре в тунела има ПТП или друг инцидент. Това ще ограничи много пострадалите в един такъв инцидент", заяви Иван Иванов.
До късно снощи разследващите оглеждаха мястото на трагедията. Огледите се извършваха в присъствието на автоексперт.
Вече е образувано и досъдебно производство срещу неизвестен извършител.
Източник: Novanews.bg