Откриха как се контролира мозъкът
Откриха как се контролира мозъкът / Thinkstock/Getty Images

Молекулярни биолози и неврофизиолози представиха крайно необичаен трансгенен червей нематод (кръгъл червей), чието поведение и мозъчни функции могат да се контролират с помощта на ултразвук. Те публикуват основите на този метод за "контрол на разума" в списание Nature Communications.

"За разлика от светлината, нискочестотният ултразвук може да се разпространява по тялото, при това почти без да се разсейва. Това може да бъде един голям плюс, в случай че искате да стимулирате някоя дълбоко разположена в мозъка част, без да се въздейства на други части от нервната система", обяснява ученият Стюарт Ибсен.

Ибсен и колегите му са успели да направляват червеите нематоди, като използват ултразвук и необичайни въздушни мехурчета в заобикалящата ги хранителна среда чрез модифициране на генома на безгръбначните, така че техните нервни клетки започват да възприемат ултразвуковите "команди".

Засега този метод на "контрол на разума", или соногенетика, както го наричат учените, е работещ само при червеите, но нищо не пречи, според Ибсен, да се адаптира при работа с човешките неврони, или мозъка на други животни. За използването на тази методика е нужно само да се постави генът TRP-4 в желаните клетки и да се внесе малко количество мехурчета в кръвоносната система на пациента. Такива системи, както се надяват учените, ще помогнат на хората да се борят с епилепсията и други нарушения на мозъчната дейност.

Сега учените искат да разберат дали този метод е приложим при мозъчната дейност на бозайници. Те вече са започнали първите експерименти върху мишки. „Ако успеем да направим скок и приложим соногенетиката при хората, нашите колеги ще могат да намерят начини за "безконтактен" контрол върху работата на невроните", посочва друг член на екипа Срикант Чаласани.

Източник: БГНЕС