„Каналджийските мрежи в България са тясно свързани с изградените международни канали, осъществяващи превеждането на незаконни мигранти през България за Западна Европа", сочи анализ на МВР, представен от вътрешния министър Румяна Бъчварова.
По думите й каналджийските мрежи имат организирана структура - организаторът на международните канали за незаконна миграция обикновено е базиран в съседна страна с голям капацитет бежанци (Турция). Организаторите на каналджийските мрежи в България се явяват вторични по дейност. Те знаят езика на организатора в първата страна посрещат мигрантите в България в граничните райони (на зелена граница или укрити в автомобили).
Следва тяхното извозване във вътрешността на страната, настаняването им в квартири до последващото им незаконно извеждане, обикновено в посока Сърбия или Румъния.
Каналджиите - водачи през българо-турската граница, до средата на 2014 г. бяха предимно турски граждани. Понастоящем каналджии може да са и афганистански, иракски и сирийски граждани, бежанци, които са обучени като водачи през зелена граница. Посрещачите са обикновено български граждани, живеещи в граничните райони и познаващи добре местността. Те ползват различни превозни средства от животинска тяга, през земеделска техника, до джипове, които са с фалшиви регистрационни табели.
Те поемат незаконните мигранти от посрещачите, прехвърлят ги в други превозни средства и ги извозват до вътрешността на страната в основните преразпределителни градове - София и София област, Пловдив, Елхово.
Според закона тези, които извозват нелегалните имигранти, не осъществяват престъпление по НК, което пречи за доказване на престъпна дейност на организираната престъпна група.
"След като мигрантите са настанени във временни бази (апартаменти и къщи под наем, хотели), се извършва подготовката за тяхното незаконно извеждане от страната, като обикновено процесът се контролира от организатора в Турция, но се организира и осъществява от смесени престъпни групи от български и чужди граждани в България. Малка част от каналджиите "работят" самостоятелно, като сами намират мигранти и им предлагат услугите си, обясни Бъчварова.
„Като мярка за противодействие на миграционния натиск на изход по българо-сръбската граница се предвижда изграждане на автоматизирана система за наблюдение на високо рискови участъци от българо-сръбската граница в зоната на отговорност на гранично-полицейско управление Брегово", добави тя.
„По отношение на опитите за незаконно преминаване на българо-македонската граница се наблюдава сравнително слаба активност и към момента не се предприемат допълнителни мерки", уточни вицепремиерът.
„Организираната каналджийска дейност е свързана с движението на големи парични потоци. За превеждането по маршрутите от страната на произход до крайна дестинация в ЕС, мигрантите заплащат между 2000 и 10 000 евро, в зависимост от начина на превеждане и отдалечеността на страната, до която искат да достигнат. Заплащането става по няколко начина: предварително се дава част от сумата в Турция, а останалата сума се поверява на доверен човек, който плаща на организаторите, след като получи информация от мигранта за преминаване на всеки етап от пътуването. При преминаването на границата, мигрантите не носят големи суми пари в себе си. Парите се дават на ръка, не се използват банкови преводи. След превеждането по целия маршрут и получаване на цялата сума, парите се разпределят от организатора между останалите участници в канала", каза още вътрешният министър.
Източник: БГНЕС