Линейките ще пристигат в различно време според спешността на пациента, като за различните медицински проблеми срокът за екипите ще бъде от 8 до 120 минути. Това е предвидено в представения вече на сайта на Министерството на здравеопазването проект на нов стандарт за спешна медицинска помощ.
До осмата минута екипите на спешната помощ ще трябва да пристигат при пациенти в най-критично състояние, които ще са с червен код. Това са хора с животозастрашаващи признаци и симптоми вследствие на заболяване или увреждане с висока вероятност от фатален изход, ако не се предприемат незабавни действия, пише в стандарта.
Спешните пациенти с червен, жълт или зелен код според състоянието
Между 8 и 20 минути ще чакат пациентите, които са в нестабилно здраве и потенциална опасност на живота, с признаци и симптоми вследствие на заболяване или увреждане, които могат да прогресират и да доведат до усложнения, които могат да застрашат жизненоважните функции, системи или органи, ако не се приложи бързо лечение. Последният вид пациенти обаче може да чакат между 20 и 120 минути, тъй като според новия стандарт те са стабилни пациенти, при които има нисък риск от настъпване на усложнения.
Едни и същи на пръв поглед проблеми може да попаднат в различна категория, става ясно от проекта, акцентира в. „Сега”. Така например нетравматично кървене може да бъде категоризирано с червен код, ако е налице загуба на съзнание или нарушение на дишането. По-малко спешно е, ако има само световъртеж или идва от гениталиите. Със зелен код пък е „ограничено рецидивиращо кървене при пациент на антикоагулант”.
Сигналът за задух също може да бъде три степени. При загуба на съзнание и силна болка в гърдите случаят е най-критичен. При болните от астма или сърдечна слабост, кашлица или хълцане пациентът получава жълт код. Най-леки са случаите на пациенти с изтръпване на крайниците вследствие на задух или с остро катарално възпаление на горните дихателни пътища.
Обмислят сливане на спешните центрове в София град и област
Според данни от 2011 г. при 58% от случаите спешният екип се е отзовал в рамките на 20 минути, при 27% - до половин час, а при останалите 15 на сто от обажданията хората са чакали над 30 минути.
Неотдавна зам.-министърът на здравеопазването д-р Ваньо Шарков обеща всички линейки да достигат до всеки болен в което и да е населено място за най-много 20 минути, като начерта срок до 2020 г. Очаква се България да получи от ЕС 85 млн. евро за ново оборудване и линейки.