За първото полугодие общият спад на пътуванията в туризма според официалните данни е 16 на сто, като става дума за около 280 000 туристи, каза в интервю за „Фокус" Байко Байков, председател на Асоциацията на българските туроператори.
Той алармира за сериозен спад на туристите от Европейския съюз. По думите му има стабилизиране на германския пазар, но са отчетени сериозни спадове на гръцкия, румънския и сръбския пазар. При туристите от редица други европейски страни като Испания, Италия, Холандия, Великобритания също имаме понижения, стана ясно от думите на Байков.
Обезпокояващ показател е, че делът на туристите от ЕС непрекъснато намалява и в момента е около 50%. „Делът 50% е много нисък. Той е същият, който имахме и през миналата година, и показва, че сме загърбили този основен пазар и търсим туристи на други пазари", заяви Байков.
Независимо от опитите на някои експерти да манипулират ситуацията, че през миналата година сме имали ръст на туристи, напротив, тогава също имахме спад, при това доста сериозен, каза още председателят на Асоциацията на българските туроператори.
Той подчерта, че туризмът ни е в криза и това ясно трябва да се каже, но тя не е вследствие на кризата в Русия и Украйна. „Това допълнително усложни ситуацията, но показателите на туристическите потоци от основните европейски пазари показват много лоша тенденция и тя трябва да се коригира с екстремни мерки", каза той. По думите му това означава преоценка на досегашните форми на маркетинг, много сериозна ревизия на предприетото в електронна среда. „България като туристическа дестинация не съществува в електронните страници на европейските оператори и то, защото не получава абсолютно никаква подкрепа. България като туристическа дестинация не съществува в Google, като маркетингова компания не съществува в Youtube, има символично присъствие в социалните медии", отбеляза Байков Байков.
Той посочи, че всички наши конкуренти, отделят много сериозни усилия и средства и се представят все по-добре.
Байков обясни, че спадът на туристи е съпроводен с още по-неприятната тенденция да бъде компенсиран със ценови промоции. „Това предопределя и ниската цена на туристическия продукт, с който ще се стартира през 2016 г. Ние в момента предпоставяме и слаба реализация за следващата година", подчерта той.