Синята зона във Варна може да донесе 10 млн. лв. печалба за 5 години
Синята зона във Варна може да донесе 10 млн. лв. печалба за 5 години / Dariknews.bg, архив

Синята зона във Варна може да генерира печалба от 10 млн. лева за 5 години, ако бъде въведена в целия й обхват, предложен от консултанта "Мотт Макдоналд". Анализът на английската фирма, която беше избрана с помощта на Европейската банка за възстановяване и развитие, предвижда паркирането да стане платено първо в идеалния център, а всяка следваща година границите да бъдат разширявани. Това обясни пред Дарик управителят на общинското предприятие „Паркинги и синя зона“ Младен Иванов, който добави, че обхватът и таксите ще бъдат окончателно уточнени след обществено обсъждане и решение на Общинския съвет.

Между 3200 и 3500 ще бъдат паркоместата в първия район, от който ще стартира синята зона. Той обхваща карето между ЖП гарата, Червения площад, булевардите „Мария Луиза“ и „Христо Ботев“ до Полиграфията, улица „Александър Дякович“ и бул. „Приморски“. Предложението на консултанта е шофьорите да плащат по 1 лев за час престой, като максималният е до 3 или 4 часа. Живущите в района ще плащат месечно по 10 лева за един автомобил, а за втори сумата ще бъде значително по-висока. За фирмени автомобили таксата ще бъде 150 лева на месец или 300 лева за служебен абонамент.

„Съветът на консултанта е цените да се увеличават или да се намали престоят, ако капацитетът на синята зона бъде запълнен“, каза  Младен Иванов. Според него платеното паркиране ще разреши проблема с колите по тротоарите, както е станало след въвеждането му в центъра на Бургас.

Вторият район, за който "Мотт Макдоналд" предлагат поетапно въвеждане на синя зона, е в участъкът  между Морското училище и Колхозния пазар под улиците „Битоля“ и „Пирин“. Там могат да бъдат обособени 5000 места. Цените ще бъдат същите или по-ниски от паркирането в идеалния център. Третият район стига чак до стадион „Спартак“.

63% от варненци одобряват платеното паркиране в центъра на града. Това е показало изготвеното към анализа проучване, което е обхванало около 1000 души. Синята зона реално може да стартира най-рано в началото на другата година. В следващите дни се очаква Община Варна да обяви обществена поръчка за избор на софтуер за таксуване, като процедурата ще отнеме няколко месеца.

Около 12 000 лева е месечната печалба от паркинг автоматите, които се намират на няколко места в града - на булевард „Чаталджа“ и на улиците „Цар Асен“, „Русе“ и „Преслав“. Капацитетът на обособените там мини сини зони е за общо около 180 коли.

Средно 40 коли на ден репатрират двата „паяка“ във Варна. Техните инструкции са да вдигат най-пречещите на движението и на автобусите на градския транспорт коли, а такива по думите на Иванов има в целия център и особено на бул. „Съборни“, улиците „Русе“ и „Цар Асен“, около басейн „Приморски“, както и на бул. „Приморски“ в района на Летния театър. През уикендите „паяците“ ще следят за неправилно паркирани коли по крайбрежната алея.