Астрономи откриха първото поколение звезди във Вселената
Астрономи откриха първото поколение звезди във Вселената / Thinkstock/Getty Images

Европейски астрономи събраха най-точните данни за първото поколение звезди във Вселената, съобщи ЮПИ. Вселената е на близо 14 млрд. години.

Наблюдавайки в дълбините на космоса в търсене на светлина, на която са нужни милиарди години, за да стигне до ползваните от човечеството телескопи, учените могат да се върнат назад във времето и да наблюдават космически структури във вида, в който са били след раждането на Вселената.

Наскоро телескопът VLT (Very Large Telescope) на Европейската южна обсерватория забеляза най-ярката галактика, която някога е била откривана в ранната Вселена. Астрономите смятат, че първото поколение звезди са се родили в тази млада гореща галактика, кръстена CR7. С инструменти на телескопа VLT бе установено, че в CR7 има емисии йонизиран хелий, но не били открити никакви следи от по-тежки елементи. Това потвърдило подозренията на астрономите, че CR7 може да е приютила първото поколение звезди, което учените наричат звездна популация III.

Тези първични звезди са в основата на появата на по-тежки елементи - кислород, азот, въглерод и желязо, които допринесли за раждането на следващи звезди и направили живота възможен. Звездната популация III обаче се появила въз основа на материал, съществувал преди раждането им - водород, хелий и следи от количества литий.

Откриването на CR7 и няколко други млади ярки галактики само по себе си е впечатляващо, но бе последвано и от голяма изненада.

„Откритието надхвърли първоначалните ни очаквания, тъй като не се надявахме да попаднем на толкова ярка галактика”, заяви ръководителят на изследването Давид Собрал от университета в Лисабон, Португалия, и Обсерваторията на Лайденския университет в Холандия.

„След това, разкривайки постепенно „природата” на CR7, си дадохме сметка, че не само сме открили най-ярката далечна галактика, но и че тя притежава всяка отделна характеристика, с която се очаква да се отличава вездната популация III. Става въпрос за звезди, формирали първите тежки атоми, които впоследствие са позволили да се зароди животът. Не може да има нещо по-вълнуващо”, обяснява той.

Следващи наблюдения с телескопите VLT, АЛМА и „Хъбъл” ще имат за цел да потвърдят присъствието на звездната популация III. Резултатите от изследването са публикувани в Astrophysical Journal.