Седмокласниците не умеят да четат графики и да правят изводи
Седмокласниците не умеят да четат графики и да правят изводи / снимка: БГНЕС
Репортаж на Ивана Арсова
80229
Репортаж на Ивана Арсова
  • Репортаж на Ивана Арсова

Екипът Министерството на образованието и науката може да се похвали с добрата новина при резултатите от националното външно оценяване след 4-ти клас и разочарованието, че седмокласниците не са постигнали очакваните от нас добри резултати.

Това заяви зам.-министърът на образованието Ваня Кастрева при обявяването на резултатите от двете национални външни оценявания.

Масово двойки на изпита по математика след седми клас

Основните изводи, които биха могли да се направят от оценките на четвъртокласниците са, че не се работи достатъчно върху уменията за изграждане на писмен текст. От 1858 училища и близо 58 000 ученици, явили се на национално външно оценяване, получилите оценка среден 3 са 33,3%. За сметка на това отличните оценки преобладават.

Резултатите от изпита показват още устойчива тенденция при подобряване на оценките по български език и литература. 17 региона в страната пък са с по-високи постижения. С изпита най-добре са се справили в Смолян, Перник, Благоевград и София-град, докато във Варна и Видин се наблюдава най-висок спад при резултатите. В същото време Плевен и Разград се придвижват напред.

По български език и литература учениците са най-уверени при задачите за извличане на информация от текст, а при диктовката - при правописа на съществителните собствени имена. Четвъртокласниците срещат най-сериозни затруднения, когато им се наложи да откриват причинно-следствени връзки.

Отново аритметичните задачи са по-лесни за учениците в сравнение с геометричните, а 41,54% от тях не са решили текстовата задача. По човекът и природата децата са най-уверени при задачите, изискващи възпроизвеждане на готови знания, а по човекът и обществото - при въпросите по теми от гражданското образование. За сметка на това обаче срещат трудности при коментара на събития и личности, отдалечени в пространството.

Що се отнася до резултатите от външното оценяване след 7-ми клас, няма регион, в който резултатите да са по-високи спрямо тези от миналата година.

Верните отговори при външното оценяване по математика за 7 клас

В Плевен, Хасково и Смолян отбелязват най-сериозен напредък през 2015 г., докато във Велико Търново, Видин и Разград изостават най-много. Средният резултат по български език и литература е 58,68 точки от 100, или добър - много добър, а средният резултат по математика - 45,73 т. или добър.

Сред останалите лоши новини при седмокласниците е, че за разлика от предишните години, през тази спада броят на работилите по допълнителния модул. Това е особено видимо при Националното външно оценяване по математика. От МОН отчитат, че през 2015 г. седмокласниците имат повече слаби, средни и добри оценки за сметка на много добрите и отличните.

От есента създават целодневна организация на учебния ден и за шестокласниците

Експертите на образователното министерство отчитат още, че седмокласниците не са овладели уменията за разпознаване на сложно съставно изречение, за вид подчинено изречение, за пунктуация на сложни изречения и цитати. Учениците допускат също така лексикални и неточности, срещат и трудности при съгласуването на глаголните времена и наклоненията.

Резултатите по математика показват трайна тенденция на учениците, които не умеят да четат графики и да правят косвени изводи от тях. Седмокласниците се затрудняват и при намирането на неравенство и решаването на геометрични задачи.