История, туризъм – всичко за скрап
История, туризъм – всичко за скрап / БГНЕС, архив

Водолази от цяла България се обявиха против наредба на Министерството на транспорта, която позволява изваждане и нарязване за скрап на потънали кораби без оглед на тяхната историческа или туристическа стойност. С отворено писмо до министерствата на транспорта, културана и екологията те настояват да бъде спряна тази наредба и да започне спешна дискусия по темата.

Вече има четири предложения за изваждане от морското дъно на кораби по нашето Черноморие. Водолазите настояват областните управители на Бургас и Варна да откажат одобрение и временно да спрат Наредбата, въпреки че в тази дейност на практика няма нищо незаконно. Освен изключително ценни обекти на подводен туризъм тези потънали кораби играят и пряка роля в екологичното равновесие, твърди гмуркачът Стефан Цинцарски, давайки пример с потопения до остров Свети Иван рибарски кораб "Пионер".

Широко известен е големият интерес на дайвърите към потопения във Варненския залив бивш самолет на Тодор Живков. Освен изброените ползи за икономиката, екологията и историческата памет възможно е България да търпи и международни санкции, ако 77- те потънали обекта в българската част от Черно море бъдат извадени и нарязани на скрап, съобщи любителят на подводните спортове Любен Дилов-син. Причината е, че потънали от подводни мини, независимо по време на война или не, те имат статут на военни гробища.

От тримата министри, към които е изпратено протестното писмо, засега е реагирал само този на културата Вежди Рашидов.