Цивилни полицейски коли ще снимат в движение нарушителите на пътя
Цивилни полицейски коли ще снимат в движение нарушителите на пътя / снимка: БГНЕС, архив
Цивилни полицейски коли ще снимат в движение нарушителите на пътя
78703
Цивилни полицейски коли ще снимат в движение нарушителите на пътя
  • Цивилни полицейски коли ще снимат в движение нарушителите на пътя

И цивилни полицейски коли ще могат в движение да снимат нарушителите на пътя. Този нов за България способ за контрол на скоростта е разписан в наредба за използването на мобилните камери, които КАТ отново въвежда в употреба. Необозначените автомобили се използват ефективно в редица европейски държави. Там обаче вместо електронен фиш по пощата, полицията спира шофьора непосредствено след самото нарушение, за да му се състави акт. Това обясни за Дарик експертът по пътна безопасност и бивш шеф на КАТ Алекси Стратиев. Проектонаредбата на МВР е необходима, но се нуждае от някои поправки, заяви още той.

Не се изненадвайте, ако след месец получите по пощата електронен фиш със снимка от нарушение, заснето, без да дори да сте подозирали. Стационарните и мобилните камери регистрират шофьорските грешки на пътя, но на специално обозначени места. Това регламентиране на контрола се наложи след тълкувателното решение на ВАС, което на практика блокира видеозаснемането за повече от 12 месеца. Експертите от „Пътна полиция" решиха да въведат нов знак Е 24, който да обозначава местата с мобилни камери.

Новото, което предлагат от КАТ, обаче е мобилните камери да снимат нарушителите и от движещи се цивилни коли. Бившият шеф на „Пътна полиция" Алекси Стратиев обясни:

„Цивилен или униформен автомобил - никъде в законодателството не е регламентирано да бъде такъв или инакъв, следователно няма пречка да бъде автомобил, който няма отличителни знаци на полицията и да се контролира скоростта с него - било стационарно, било в движение", заяви той.

Според него новото въведение ще допринесе за контрола по пътищата, но от правна гледна точка ще бъде трудно да се издават електронни фишове при установяване на нарушение в движение:

„Може би разликата е тази, че в европейските страни такъв нарушител се спира, показва му се видеоматериалът и му се съставя съответният документ, от който произтича наказанието. Мисля, че ще бъде трудно да се издават електронни фишове при установяване на такова нарушение в движение", каза той.

Алекси Стратиев обясни още, че новият метод за видеоконтрол ще струва много по-скъпо на МВР. И въпреки че мобилното заснемане в движение също ще се случва единствено в периметъра на действие на новия знак Е 24, според експерта той е ненужен:

„Няма контролен орган в България, който предварително да уведомява, че ще извършва контрол на еди кое си място, т.е. примерно както се проверява за тютюнопушенето по заведенията, би било добре, защото аз си признавам, че съм пушач, да ни уведомяват предварително, че на следващия ден между 18:00 и 20:00 ч. ще контролират това заведение дали се пуши в него, за да може в останалото време да се пуши свободно. Същото е и със скоростта", допълни той.