Едва 750 метра са отчуждени за скоростното шосе на София
Едва 750 метра са отчуждени за скоростното шосе на София / снимка: БГНЕС, архив

Едва 750 м са отчуждени и реално готови за строежа на така наречената северна скоростна тангента на столицата, съобщава в. „Сега”.

Първата копка на 16-километровата градска магистрала беше направена на 18 февруари след неколкократни отлагания. Управляващите се надяват да използват европейското финансиране по програма „Регионално развитие” в размер на 180 млн. лева. За да не загубим парите, връзката между магистралите „Люлин”, „Хемус” и „Тракия” трябва да бъде завършена преди края на годината.

Информацията, че проблемите по трасето продължават, потвърдиха и от пътната агенция. От там съобщиха, че е издадено разрешение за строеж, което е „частично във връзка с неприключилите отчуждителни процедури в останалата част от обекта”. Проблемът с отчужденията забави проекта с почти две години. В основата беше недоволството на собствениците, през чиито терени трябва да мине шосето, от ниските оценки на обезщетенията. След като правителството на Бойко Борисов вдигна цените и гласува сериозната сума от 20 млн. лева за извънсъдебни споразумения, процедурите тръгнаха. Беше направена и промяна в закона, която позволява строителните дейности да започнат въпреки съдебните дела, заведени от недоволни собственици.

В определения срок за подаване на документи за сключване на съдебни споразумения - 30 януари, са постъпили 193 заявления от собственици на поземлени имоти, които обжалват определеното обезщетение пред Върховния административен съд. До края на февруари са сключени 51 споразумения. Вече са изплатени обезщетенията за 202 имота. В момента продължава процедурата по сключване на споразумения, както и изплащането на обезщетенията на собствениците, уверили от пътната агенция.

На въпрос на в. „Сега” регионалният министър Лиляна Павлова отговаря, че в момента "има фронт за работа на 2,5 км, а до дни ще са осигурени още 2,5 км”. Тя увери, че археолозите също са поели ангажимент да работят оперативно. Според Павлова около 50% от терена ще бъдат осигурени, което било напълно достатъчно за работа. „По-важно е строителят да се мобилизира, защото има достатъчно съоръжения по проекта дори и в тези първи няколко километра”, коментира министърът.

Според плановете на държавата строежът ще се изпълнява на максимални обороти, за да се използва европейското финансиране до края на годината. Но още в деня на първата копка стана ясно, че 16-те километра вероятно няма да може да бъдат напълно изградени до 1 януари догодина и тангентата вероятно ще бъде довършена с бюджетни средства през 2016 г.