Почти в цяла България вали, в Рудозем е обявено бедствено положение, най-тежка е ситуацията в Смолян, Хасково и Кърджали, като в Смолян се събира Кризисен щаб. В Родопите като цяло е критична ситуацията. Снегът е мокър и тежък, затова има и проблеми с електрозахранването, спират и мобилните оператори и няма връзка с екипите на място, това заяви в „Седмицата" по Дарик председателят на управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура" Лазар Лазаров.
В Смолян и Кърджали е затворено за товарни автомобили, леките - само с вериги. Падат постоянно камъни на пътя Девин-Кричим, допълни Лазаров.
Очаква се валежите да спрат в понеделник
Магистралите „Тракия" и „Хемус" са проходими, почиства се, старопланинските и основни проходи са отворени, има частично затворени пътища, но се работи за тяхното почистване.
По думите на Лазаров в следобедните часове се очаква да намалее и спре снеговалежът, за утре отново ще има на места превалявания, но не толкова сериозни и се очертава в понеделник да отмине този фронт и да приключат валежите.
Затова той призова хората да не тръгват днес на път, ако не е наложително. "Виждат хората какво се случва в Европа, затварят пътища, цели области. Ситуацията е сериозна, нека хората да бъдат внимателни", заяви Лазаров.
Предстоят ремонти на пътищата през пролетта и лятото
Предстоят ремонти през пролетта и лятото тази година, но те няма да затруднят като цяло движението, обеща шефът на управителния съвет на АПИ и допълни, че ще се отделят средства за възстановяване на пътната мрежа след зимата. Относно пътя към Рилския манастир той заяви, че ще бъде изцяло рехабилитиран или в края на годината, или другата година.
„Освен закърпването, укрепване, възстановяването и почистването на пътищата след зимата, има и много работа след бедствията. Имаме много съоръжения в Бургаско заради наводненията, видяхме и критични участъци в Пазарджик, Пловдив и в Смолян, при реката край Смолян. Там ще трябва да се поработи. Тежко е положението по такива планински проходи, където са минавали навремето през скални изкопи", обясни Лазаров.
През старопланинските пътища не се предвиждат ремонти, освен ако не е нещо наложително. Бюджетът е много оскъден, уточни председателят на управителния съвет на АПИ.
Ремонтите по магистралите
Магистрала "Тракия" в стария участък ще бъде продължен ремонтът на големите съоръжения, на виадуктите.
"Тази година са осигурени средства да започне веднага ремонтът, след като приключи зимата. На "Тракия" със сигурност ще има минимум два моста ремонтирани - на 61-и и 67-и км, както и на 72-и километър. Съоръженията са много амортизирани", допълни той.
На "Хемус" освен Бебреш, със сигурност ще има още два ремонта - единият е на Елешница, така че ще се затвори едното платно за ремонт, както и на едно от съоръженията преди двата малки тунела след Витиня в посока Ботевград. По думите на специалиста там едното съоръжение се продънва.
Нови пътища и кога магистрала ще обиколи София
Основният акцент ще бъде ззавършването на магистралните участъци, каза Лазаров.
"Трябва да завършим основно АМ "Марица" от АМ "Тракия" до Капитан Андреево и да я пуснем в цялата си дължина. Лот 2, който е от Димитровград, ще бъде пуснат в началото на юни и участъкът, който е от АМ "Тракия" до пътен възел Димитровград ще бъде пуснат може би в края на август. От "Струма" в края на октомври и началото на ноември, тъй като той е много сложен от техническа гледна точка. АМ "Струма" Лот 2 участъкът до Благоевград и участъкът от Сандански до Кулата, което е Лот 4 в края на лятото", обясни той.На въпроса кога магистрала ще обиколи северната част на София, Лазаров заяви, че се надява до края на тази година да има изградена Северна скоростна тангента и през следващата година да бъде завършена и втората част на Западната дъга.
А кога цяла София ще бъде обиколена от магистрала:
„За съжаление не мога да дам утвърдителен отговор като дата. Ние предложихме двете отсечки - едната при „Младост", връзката с „Тракия" и втората - връзката от „Бъкстон" през Павлово до АМ „Люлин" - да бъдат финансирани със заем от международни финансови институции, но засега не можем да си го позволим. Надявам се през 2016 г. това да е факт, за да може да го стартираме през 2017 г. и ако това стане, от 2020 г. може да бъде завършено", обясни той.