С новия високоскоростен коридор прекосяваме Варна за 40 минути
С новия високоскоростен коридор прекосяваме Варна за 40 минути / Дарик Варна, архив

С изграждането на високоскоростния BRT-коридор по проекта за интегриран градски транспорт времето за придвижване от единия край на града до другия с автобус ще се намали значително.

В момента от най-западната част на Варна до най-източната има четири линии, най-бързата от които е 148. С нея разстоянието се изминава за 55 минути, обясниха от „Градски транспорт“. С изграждане на високоскоростния коридор, при сегашното състояние на пътищата и светофарните уредби, времето би се намалило до 47 минути. С подобряването на настилките то ще намалее още повече. По BRT-коридора ще пътуват единствено автобуси. Той ще се обслужва от 26 коли. Позицията на спирките по бързата линия трябва да осигури лесно прехвърляне на пътници от една на друга. Общият им брой за коридора е 60 за двете посоки. Средното разстояние между тях е 500 метра. Предвижда се в пиков час автобусите да се движат на три минути, а в останалото време на 4 – 7 минути в зависимост от пътникопотока. Проектът предвижда и изграждане на система за звукова сигнализация. Автобусите ще се движат от 5 сутринта до 23 часа.

Цената на билетите няма да бъде променяна. Целта е да се оптимизират разходите, като за това допринася и новият подвижен състав, обясни кметът Иван Портних и припомни, че за първи път от години за миналата „Градски транспорт“ е на печалба от 300 хил. лв. Тъй като новите автобуси са икономични, пада и разходът за гориво.

Ще бъде въведена нова безкондукторна билетна система. Разписанията ще бъдат така синхронизирани, че всеки пътник да може да се прикачи с билет от 1 лв. и да стигне до всяка една точка на града. Той няма да бъде за дадена линия, а за определен интервал от време. Така ще се избегне дублирането на линии и ще може да се следи пътникопотока. Кондукторките, които в момента таксуват в автобусите, няма да бъдат съкращавани. Те ще поемат функциите на контрольори след въвеждане на системата.

По проекта се предвижда да бъде избран един от двата маршрута с дължина около 15 километра:

От терминала в кв. „Владислав Варненчик“ по булевардите „Константин и Фружин“ - „Трети март“ - „Янош Хунияди“ - „Сливница“ - „Хр. Смирненски“ - „Владислав Варненчик“ - „Мария Луиза“ - „Осми приморски полк“ - „Васил Левски“ - ул. „Василаки Пападопулу“ до терминал „Бриз“.

От терминала в кв. „Владислав Варненчик“ по булевардите „Константин и Фружин“ - „Трети март“ - „Янош Хунияди“ - „Владислав Варненчик“ - „Мария Луиза“ - „Осми приморски полк“ - „Васил Левски“ - ул. „Василаки Пападопулу“ до терминал „Бриз“.

Навсякъде трасетата ще бъдат изцяло рехабилитирани с подмяна на подземната инфраструктура. Ще бъдат изградени и 16 км. велоалеи, които няма да покриват успоредно навсякъде маршрута. Проектът трябва да се реализира до края на годината.