Даниел Томов: България е страхотно място да създадеш бизнес
Даниел Томов: България е страхотно място да създадеш бизнес / снимка: Личен архив

Даниел Томов е един от основателите на Eleven - фонд за рискови инвестиции, който осигурява финансиране на стартиращи бизнеси. За предприемачеството в България, финансирането и потенциала на стартиращите компании, разказва "Мечтателят", както наричат Даниел във фонда. Той е и човекът, който успява да привлече подкрепа за Eleven от Google и Springbaord


Какво точно прави фонд като вашия за една стартираща компания?

Нашият фонд е типичен фонд, който инвестира в стартиращи компании и това, което прави - освен предоставянето на пари, необходими за стартирането и развитието на компанията, е да предоставя много допълнителни ресурси като ментори, работни срещи, семинари, голяма мрежа от контакти. И също това, което е много важно - имаме споделено пространство, в което компаниите прекарват първите 3 месеца, след като инвестираме в тях, и там те имат голямата възможност да работят заедно. Това, което сме осъзнали, но то е практика и на много други места, е, че 30% от успеха условно на една стартираща компания е в това да бъде заобиколена от други предприемачи и да имат възможността да работят заедно.

Какви компании търсите - от определени сектори или важни са по-скоро идеята, екипът?

В момента имаме около 100 проекта, в които сме инвестирали. От тях мнозинството са в технологичната сфера. Те използват различни технологични решения, за да решат проблеми в различни индустрии. Но в същия момент имаме и около 20-25 чисто хардуерни компании, а имаме и две компании, които са по-различни. Те са в хранителната сфера - едната е за производство на органична енергийна напитка, а другата е за производство на здравословен хляб. От тази гледна точка сме се насочили повече в технологичната сфера, но в началото, когато избираме компаниите, в които инвестираме, гледаме две неща. Първото много важно за нас нещо е екипът - дали е добре споен, има ли предишен опит в тази индустрия. И също така гледаме пазара, в който са се насочили - дали е достатъчно голям.

Имате наблюдения и върху региона - каква е предприемаческата среда в България на този фон, по-добра ли е, по-интересни ли са проектите?

Разговарях миналата седмица с Деян Витанов - успешен сериен предприемач, базиран в Силициевата долина. И той ми каза: „Стоейки в Сан Франциско, виждам страхотен ренесанс на технологичните индустрии на стратиращата екосистема в България и това се наблюдава от абсолютно всички". България се превръща в един малък хъб в региона, който привлича много предприемачи от региона да стартират бизнеса си в тук. От това, което ние виждаме, от нашия портфейл от близо 100 проекта, в които сме инвестирали, около 60% са български предприемачи, другите 40% са предприемачи от региона, които са решили да се установят тук и да стартират техния технологичен бизнес именно в България. Защо се случва това? Освен че има финансиране за стартиращи компании, което е много важно, има среда. Ние винаги се възхищаваме на места като Силициевата долина и Израел. Магията, която прави тези места страхотни, е средата. Това са хората, които са наоколо - ментори, хора с опит, предприемачи. Тук в България има страхотен натрупан опит точно в технологичната сфера в последните 15-20 години. И виждаме предприемачи, които са извървели много дълъг път - като „Телерик", които са много активни и помагат на младото поколение предприемачи.

Хъб е много модерна дума напоследък. Вие какво определение бихте дали за хъб?

Аз разбирам под хъб някаква общност. Не толкова физическо място, колкото място, което събира хора, които споделят общи ценности и могат да са полезни един на друг. И в тази сфера България е от доста време такова място. От много години България е скритата дестинация за много световни технологични компании за развойна дейност. И това, което се случва, е заради тази среда - има много талантливи хора, които излизат от университетите, които работят в различни компании, хора, които са се научили как да продават по света. Защото е факт, че технологичната индустрия, която е създадена в България - 99% от нейния бизнес е извън България. Това са хора, научени да работят по международни стандарти, много са гъвкави и предприемчиви и виждат колко е трудно. И за да успеят, трябва да има среда.

Действително виждаме все повече млади хора, които стартират бизнес тук. Какво всъщност е необходимо, за да си предприемач в България?

Като за начало - желание. Да си предприемач, не само в България, но и навсякъде по света, е много трудно нещо. Много качества са необходими. Всеки говори каква е формулата, но в ретроспекция е винаги по-лесно да обясниш някои неща. Изисква се отдаденост, постоянство, страшно много работа, много голяма доза късмет, страхотен екип и е хубаво да се фокусираш върху голям пазар, който расте. Има страхотни хора и екипи, които се фокусират върху малък, нишов пазар и е много трудно, и не успяват. Вчера четох една статия - има един софтуер Slack, който расте с неимоверни мащаби, Google Ventures инвестраха в тях над 100 млн. преди няколко месеца. В едно интервю питат основателя каква е причината за успех, а той казва: „Нямам никаква идея. Знам, че пиарите ми казват, че не трябва да го споделям, но аз нямам никаква идея защо хората го позлват и защо расте с такава безумна скорост". Той е имал много компании преди това - един от създателите на Flickr, после е имал няколко неуспешни компании. Понякога нещата се случват, но винаги трябва много да работиш и да имаш безумно добър екип около себе си.

В България все още е много евтино да се пробва, да се стартира и да се фалира, да се научи човек.


И е хубаво да се прави.

А как се случи Elelven?

Eleven е един от инструментите по JEREMIE, но нашата история - ние сме трима партньори, започна около 2000 г., когато инвестирахме с приятели в технологични компании. Самият аз няколко пъти съм бил в ролята на предприемач в различни сфери, моите партньори са имали късмета и щастието да работят в последните 10-15 години в сферата на фондовете за дялово инвестиране. Просто в един момент пътеките ни се пресякоха - ЕИФ искаше да се създаде такъв инструмент и ние бяхме един от екипите, които кандидатстваха с концепция, стратегия и опит и така създадохме Eleven.

Успели сте да привлечете и подкрепа от Google, как се привлича такава компания?

Всичко започва на шега понякога. Когато правихме Eleven, моята хипотеза беше, че е хубаво да имаш партньор, който е глобална компания - да ти помогне да се интегрираш в глобалните мрежи, но има все още иновативност вътре. Единственото име, което ми хрумна към онзи момент, беше Google. Споделих го с партньорите ми, а те казаха: „Е, как Google, те нямат нищо в Европа, камо ли да дойдат тук...". Аз настоях, че човек като пробва и е упорит, се получават нещата. Говорих с един мой приятел - негов съученик работи в Google. Чухме се, обясни ми, че много трудно ще стане това. След един месец обаче пак звъннах и се оказа правилното време, правилният момент, харесаха нашата концепция и станахме първата такава инициатива, която те подкрепиха в Европа.

Можете ли да кажете коя е следващата хитова компания, която ще подкрепи Eleven?

Аз не обичам да говоря за хитове, защото имаме поне 30 компании в момента, които са със страхотен потенциал за развитие. Един интересен пример обаче е компания, в която инвестирахме преди повече от година - тогава едното момче в компанията беше само на 16 години. След нас в тях инвестираха Y Combinator - най-известният и най-успешен инвеститор в стартиращи компании в Силициевата долина, инвестирали са в Dropbox, Airbnb и др. Това беше най-младата компания, в която са инвестирали. Компанията разработва ново мобилно приложение за имейл, това е една безкрайна тема, върху която всички работят по света. И техен ментор е създателят на Gmail. България е страхотно място да създадеш продукт, защото тук можеш да развиеш един прототип, което е достатъчно след това да отидеш на друго място с повече експертиза, където да развиеш този продукт.