В Министерството на регионалното развитие и благоустройството се обсъжда идеята по Националната програма за саниране на многофамилните жилищни сгради да бъде поето и финансирането на подобряването на енергийната ефективност на асансьорите, коментираха за БТА от ведомството. Става дума за намаляване на разходите за ток, консумиран от асансьорите.
Браншови организации предлагат подмяната на асансьорите да се включи в националната програма за саниране, каза пред журналисти Петьо Ленгеров от "Глобал лифт". Дори ако трябва да бъде на изплащане асансьорът, по някакъв начин да се обвържем с банки, допълни той.
Силвана Любенова, директор на Дирекция "Техническа хармонизация и политика за потребителите" в Министерството на икономиката съобщи, че браншът още от миналата година води такъв разговор с МРРБ. Информацията беше, че това ще бъде включено в програмата, без да е окончателно ясно, очакваме от МРРБ последно да потвърдят дали задължително ще се включи в програмата и подмяната на асансьорите, допълни Любенова.
Над 80 000 асансьора в България са на 25 - 30 години и според нас те са напълно амортизирани и не отговарят на съвременните изисквания за безопасна експлоатация и се нуждаят от подмяна, коментира председателят на Българската асансьорна асоциация Валентин Маринков.
Докато държавата вземе окончателно решение, обитателите на вход " В" в панелния блок 64 в ж.к."Христо Смирненски" след десет дни ще могат да ползват нов асансьор, при това безплатно. "Глобал лифт" и "Изамет" ще осъществят безвъзмездната подмята на асансьора, обясни Петьо Ленгеров. Акцията е част от кампания за подобряване на сигурността на асансьорите в България, обявена от неправителствени организации. Късметлийският вход е избран на случаен принцип. Монтажът на новия асансьор, както и демонтажът на стария, са също безплатни за живеещите във входа. Нов асансьор струва около 11 000 евро, каза Ленгеров. Целта на инициативата е да се остойностят разходите и хората да имат реална представа колко би им струвала подмяната.
Новият асансьор е с 5-годишна гаранция. Той е с нов клинов механизъм, който се задейства в двете посоки, а не както досега само надолу. Ще има монтиран обезопасителен щит. Този асансьор е енергийно по-ефективен при запазена товароподемност.