Фандъкова: Заложихме на масираното обновяване на градския транспорт
Фандъкова: Заложихме на масираното обновяване на градския транспорт / Lap.bg, Мартин Атанасов

Кметът на София Йорданка Фандъкова в интервю за предаването „Годината" на Дарик радио

Здравейте, госпожо Фандъкова. Вие сте една от номинациите за политик на годината с особеността, че откакто сте кмет на София, вие сте всяка година в петицата. Това показва по-голямо постоянство, отколкото да изгориш например един път, а след това да не си в политиката. А имате и перспектива.

Вижте, аз залагам на устойчивост и това е изключително важно за развитието на града, без устойчивост няма развитие. Така че това може би наистина е добра атестация.

Какво завърши през 2014 г., изглежда лесен въпрос за Вас, но кое ще сложите на първо място - Лъвов мост, кръстовището при Семинарията, Мостът на „Цариградско шосе", Женския пазар, списъкът е далеч по-дълъг?

Истината е, че списъкът е много дълъг за наша радост, наистина видимо градът се променя, и то във всички сектори. Или почти всички, да кажа, тъй като имаме намерение да акцентираме и върху нови неща през следващата година. Но това, което за мен беше изключително важно, е модернизацията на градския транспорт. Всъщност ние заложихме на масираното обновяване на градския транспорт и вече имаме 90 % подменени тролейбуси. Виждаме вече, че по улиците на София почти не се движат стари тролейбуси. Получихме първите от 15 години нови трамваи, които са удобни и подобаващи на една европейска столица. 10 нови метровлака, които ни позволяват следващата година спокойно да пуснем новите участъци на метрото. И, разбира се, започнаха да пристигат и новите автобуси, и те вече са включени в движението, 46 от тях, очакваме следващата година да получим 80. Само преди няколко дни, на последната сесия на Общинския съвет се гласува финансирането за още 110 нови единични автобуси. Така че това е една тема, по която работихме много сериозно. По-голямата част от тези средства са с европейско финансиране, така че това да не натовари допълнително и без това отънелия джоб на софиянци.

Само че заради общия падащ рейтинг на България в резултат на случая с КТБ се очаква София да не успее да получи допълнителни средства точно за градския транспорт, да не успее да получи заем, защото очакванията са, че и на града рейтингът ще падне. Не заради самия град, а заради държавата.

Благодарение на много сериозната ни финансова дисциплина и устойчивата ни политика в сферата на финансите, която се оценява доста добре от рейтинговата агенция, която определя рейтинга и на държавата, и на София, няма опасност ние да не сключим нови споразумения. Напротив, имаме такава договореност и очаквам още до края на януари да подпишем договор с Европейска инвестиционна банка.

Става дума за 81 милиона лева, или не, това са други пари?

Точно така, 40 милиона евро. Въпросът е обаче, че разбира се, условията се утежняват тогава, когато рейтингът пада. А рейтингът на София не може да бъде по-висок от този на държавата. За наше съжаление. Одиторите при срещите ни както предишния път, когато понижиха рейтинга на държавата, така също и сега ни гарантират, че при евентуално повишаване и автоматично ще се повиши рейтингът на София, защото ние нямаме причина да имаме по-нисък рейтинг от това, което имаме. За съжаление, винаги съм казвала, държавата и градът са свързани като скачени съдове. Всяко движение нагоре или надолу на държавата се отразява на града и затова за мен е изключително важно да има стабилност в държавата, да има добро управление, да има развитие, защото това ни дава шанс и на нас в София.

През годината завършиха три състезания - за европейска столица на културата, за столица на спорта и за един от градовете на изкуствата. В света. Това е инициатива на ЮНЕСКО. София стана град на киното, град на спорта, не стана европейска столица на културата. Разочарована ли сте?

Ние разбрахме, че всъщност комисията залага на развитието на по-малко развити градове в сферата на културата, така че пожелаваме успех на нашите колеги от Пловдив. Много ценно беше това състезание, в него няма губещи. Всички градове, които участвахме, всъщност подобрихме чувствително работата си в сферата на културата. София през последните години залага на това развитие и аз бих казала, разбира се, с чувство на хумор, че ние не станахме официална столица на културата за 2019 г., но си оставаме столица на културата за България за всяка година, защото иновативните практики, на които заложихме, развитието и реформата в сферата на културата тръгват от София. И театралната реформа, и фонд „Култура", който създадохме, по-нататък програма „Европа". Тази година отворихме иновативния публично-частен фонд за финансиране на проекти в сферата на културата. Ще продължим да работим в тази посока, да провеждаме академиите за обучение на мениджъри в сферата на културата. Това се оценява от всички и най-важното, че гражданите все повече имат възможност в откритите пространства на града да се радват, особено през по-топлите летни месеци, да се радват на таланта на нашите творци.

Какво започна през 2014-а, като гледах списъка най-значим ми изглежда заводът за боклука, строителството му?

През 2014 г. ние успяхме да напреднем чувствително в четирите сфери, които са приоритетни за Столичната община през последните години. Вече казах за транспорта, безспорно транспортната инфраструктура всички виждат, че има сериозен напредък, включително през лятото не беше лесно да се минава в много от частите на града. Но по отношение на образованието, другия наш приоритет, от който по никой начин аз не бих се отказала никога, тази година беше рекордна в построяването на нови сгради и на детски градини. 19 нови сгради, над 1200 нови места за децата. И трябва да кажа, че никога в историята на София такова строителство в сферата на образованието не е имало, включително продължава изграждането на ново училище, което предстои да отвори врати на следващия 15 септември. Но безспорно най-големият проект е този за строителството на така известния завод за отпадъци или инстанцията за механично-биологично третиране на отпадъци, която е втора част на големия интегриран проект за оползотворяване на отпадъците на София. Със завършването на този втори етап през следващата година, всъщност този проблем ще получи трайно решение за 20-30 години напред. И това безспорно е успех на София, успех, който се дължи на сериозната работа и подкрепата, която получихме в лицето на държавата още при предишния мандат на сегашния премиер Бойко Борисов, в лицето на Министерството на околната среда и водите и, разбира се, в лицето на Европейската комисия, която помогна да започнем. Сега остава да довършим и затова ние залагаме на много сериозния контрол от страна и на надзора, и на моите колеги, които са ежедневно на обекта. Вече имаме към края на годината три покрити сгради, започна монтирането на оборудването, така че това наистина е един сериозен успех за София.

Каква е позицията Ви по спора от последната седмица, той е стар спор, за Паметника 1300 години България?

Аз съм изразявала ясно своята позиция. Всъщност тук не става дума за паметник и мисля, че всеки, който погледне на място останките от един недовършен паметник навремето, ще се съгласи с мен. Така че в този вид, разбира се, че не може да съществува. Аз подкрепих и работата по връщането на плочите на Първи и Шести пехотен полк с цялото ми уважение към таланта на хората, които са работили по този паметник, в никакъв случай не съм привърженик на събарянето на паметници. По простата причина, че това е паметта. Но тук имаме едно неясно съоръжение и ако си спомняте, през годините доста често журналистите говорихте за пострадали деца и млади хора на това съоръжение. На два пъти ние инвестирахме, за да го обезопасяваме и тъй като в момента започна проектът за цялостния ремонт на парка на НДК, един знаков централен парк, съвсем нормално е да намери решение и този въпрос.

Коя е целта през 2015? Разговорът с един кмет винаги е по-лесен, защото имате много предметни цели - метрото до летището през април, но може и да бъде нещо различно, нов мандат като кмет?

Още е рано да говорим за нов мандат, тъй като изборите са чак наесен, а дотогава има много месеци и ние имаме страшно много работа, уверявам Ви. Разбира се, че резултатите, конкретните резултати са най-важни. В този смисъл пускането на метрото до летището и до Бизнеспарка и възможността още 90 хиляди души дневно да ползват този удобен, модерен и бърз, разбира се, градски транспорт е най-важната ни задача. Но бих казала, че още по-важно е започването на новия участък, на третата линия на метрото. Поздравявам правителството и премиера за това, че успяха да убедят ЕК и дори неочаквано за самата мен да отворят още преди Нова година програма „Транспорт", оперативна програма, която ни дава възможност още следващата година ние да започнем изграждането на най-тежкия участък от третата линия на метрото.

Това къде е?

Това е участъкът от Театър зад канала през централна градска част до „Красно село". Това е трудният подземен участък, след което...

Колко време ще трябва, за да се завърши?

Около четири години ще трае строителството. Разбира се, отново ще има обекти, които ще виждаме в центъра на града с ограждения заради строителството, ще има, разбира се, и неудобства, но след завършването на третата линия на метрото ние ще имаме изцяло изграден метрополитен и оттам нататък единствено предстоят вече разширенията, каквито вече правим. Както тези две линии, за които споменах, така също и линията, която изграждаме в момента, продължението на втората линия към улица „Сребърна" по бул. „Черни връх". Метрото променя града, това не е просто един вид градски транспорт. Виждаме, че там, където минава метрото, се променя средата, обновяват се булеварди, строят се нови или се разширяват заедно с тротоари, велоалеи, осветление. Между другото това, за което говоря като нов приоритет, който за нас ще бъде особено важен през следващата година и няма да се реши нито в рамките на година, нито на две, това е проблемът с уличното осветление. Ние поставихме през тази година тази тема, за да работят колегите, и вече имаме изпълнение на пилотния проект, който се финансира по Фонд "Козлодуй" с бенефициент Министерството на икономиката, бившето Министерство на икономиката и енергетиката. Колегите изпълняват в момента подмяна на осветлението по бул. „Цариградско шосе", в централна градска част, цялата „Дружба" и Банкя. Този проект ни позволява ние да вземем най-добрите решения и да потърсим финансиране за цялостното обновление и изграждане там, където няма осветление. Решаването на този проблем изисква много сериозен финансов ресурс, но ние имаме виждания в тази посока и през следващата година ще работим сериозно върху това. И другото ново голямо предизвикателство и тук също заслужават поздравления колегите от правителството, това е енергийната ефективност. Ние отдавна чакаме един сериозен ресурс, който да бъде насочен към градовете и, разбира се, към големите градове за санирането на панелните жилища особено. Това не само променя градската среда, което за един град е особено важно, но също така и намалява чувствително потреблението на енергия. А за София е важен фактът, че в тези проекти залагаме и подмяна на инсталацията от вертикална в хоризонтална, което до голяма степен създава и възможност за по-справедливо ...

Става дума за инсталациите за отопление.

За отопление. Създава и възможност за по-справедливо отчитане на парното в София.

И накрая предметът на 2014 -а година според Вас? Нов трамвай, нов тролей? Автобус?

Ако говорим за конкретен предмет, може би жълтото паве, което беше тема на разговори и дискусии, а също така вече започнаха научните изследвания за това по какъв начин да се произвежда, за да може да обновяваме и тази част на София, без да губи тя от блясъка си и от своя символ.