Телеком променя размера на неустойката при прекратяване на договор догодина
Телеком променя размера на неустойката при прекратяване на договор догодина / снимка: БГНЕС
Телеком променя размера на неустойката при прекратяване на договор догодина
75785
Телеком променя размера на неустойката при прекратяване на договор догодина
  • Телеком променя размера на неустойката при прекратяване на договор догодина

Един от мобилните оператори променя размера на неустойката за предсрочно прекратяване на договора от страна на клиента. От 1 май 2015 година потребителите на Виваком ще плащат неустойка в размер до 3 месечни такси. Това е резултат от преговорите и колективните искове срещу трите мобилни оператора, които заведе Комисията за защита на потребителите. В тях се оспорват прекомерно високите неустойки при прекратяване на договори и задължението потребителите да заплатят всички оставащи такси до края на договора.

Промените в общите условия на телекома ще влязат в сила от 1 май 2015 година и ще важат за всички стари и нови абонати, обясни Евтим Бонев от Комисията за защита на потребителите.

"След 1 май независимо от срока на договора, ако потребителят го прекрати предсрочно максималната неустойка, която операторът може да изисква от него в този случай, говорим конкретно за БТК, ще дължи три месечни стандартни такси. Иначе казано, таксите, които са си обявени в ценовата листа на търговеца, без отстъпките, които се предоставят с оглед на срока на договора, като след прекратяването освен неустойката, която ще дължи, ще възстановяват част от представените отстъпки", каза той.

От Комисията уточниха още, че към момента останалите мобилни оператори не са предприели действия за промяна в своите договори и колективните искове срещу тях остават. Ако съдът обяви въпросните клаузи за нищожни, те няма да имат никакво действие не само в бъдещите договори, но и в тези, сключени преди съдебното решение.

"И тогава всеки потребител, който е претърпял вреди от тази клауза, няма никакъв проблем да предприеме действия по защита на интересите си, а естествено тя се предприема по съдебен ред и оттам нататък това, което трябва да докаже, е, че той е претърпял вреди от действието на тази клауза. Примерно да докаже, че е платил неустойката", каза Бонев.

Ако междувременно мобилните оператори предложат допустими промени в условията, Комисията за защита на потребителите ще оттегли своите искове.