Журито на Златната роза вече има свой фаворит
Журито на Златната роза вече има свой фаворит / снимки: Дарик Варна

Всеки ден гледаме прекрасни филми и се наслаждаваме на престоя си тук. Това сподели в интервю за Дарик Дуня Клеменц, която е член на журито на кинофестивала "Златна роза". Колегата й Жан-Франсоа Буржо, който също бе гост във варненското студио на Дарик, разкри, че е много впечатлен от българските актриси.

И двамата членове на международното жури признаха, че вече имат свой фаворит за наградата за най-добър филм на „Златна роза", но все още нищо не било решено, тъй като има още за гледане. Истинското обсъждане в журито ще започне утре, след прожекцията и на последните заглавия от конкурсната програма.

Жан-Франсоа Буржо сподели, че познава българското кино, тъй като кани наши филми на ръководения от него фестивал Cinemed. Французинът дори смята, че след няколко години може да направи цяла секция с български филми на фестивала. Като цяло обаче българското кино не е добре познато във Франция, тъй като „идва капка по капка", отбеляза Буржо.

Журито на "Златната роза" вече има свой фаворит
netinfo

Харесвам българското кино и се опитвам да го следя, сподели впечатления и Дуня Клеменц. Словенката е носител на "Оскар" за чуждоезичен филм през 2002 г. Отличието е за "Ничия земя", на който тя е продуцент. Клеменц сподели интересни моменти от създаването и реализацията на филма, отличен с най-престижната кинонаграда. „Магическият момент дойде към края на снимките, когато ние осъзнахме, че това което имаме, е наистина добро", посочи словенката. Тежка е била задачата по лансиране на филма в престижни фестивали. „Започнахме с други страни, но завършихме в Кан. Имахме късмет Лив Улман да бъде в страната по това време. Тя познаваше филма и историята му. И след това нещата просто се случиха от самосебе си. Не можеш обаче да купиш "Оскар" и не можеш да го предскажеш", изтъкна Клеменц.

Киноекспертите коментираха и българското предложение в надпреварата за "Оскар" за чуждоезичен филм за 2014 г. Според Жан-Франсоа Буржо дори „Българска рапсодия" да не спечели Наградата на Академията, може да бъде продаден в много страни по света. „Важното е, че това е един много добър исторически филм", смята френският специалист.

Според Буржо киното трябва да остане свободно и да се подпомага от държавата. Важното е обаче в тази свобода да се запази типичното и да не се имитира американското кино. Като пример за подпомагане на бранша той даде родината си, където процент от всеки продаден билет за кино отива за подпомагане на младите автори.

Жан-Франсоа Буржо e кинокритик и професионален журналист в областта на културата от близо четиридесет години, работил в голям регионален всекидневник на Южна Франция, преди през 2002 година да поеме ръководството на Международния фестивал на Средиземноморското кино в Монпелие (Cinemed). Това е втория по значение фестивал в Южна Франция след фестивала в Кан. Всяка година уникалният форум представя филмовата продукция на страни от Средиземноморския басейн, Черноморието, Армения и Португалия.

Дуня Клеменц е родена в Любляна и е завършила Академията за изящни изкуства в Белград. Клеменц е собственик на продуцентската компания "Студио Май". Работи професионално в киното от 40 години. Най-важният филм в кариерата й е "Ничия земя", спечелил над 60 награди по цял свят, сред които награда от фестивала в Кан, "Златен глобус" и др.

За първи път в журито на фестивала за български игрални филми "Златна роза" има международно участие. Освен Клеменц и Буржо, филмите оценяват Юлек Кеджерски - дистрибутор и продуцент в Германия, и Кристина Стоянова - кинокритик и изследовател в България и Канада. Председател на петчленното жури е Емил Христов, режисьор на носителя на "Златна роза" на 31-вото издание на фестивала "Цветът на хамелеона".