Калоян Величков: Насърчаваме потребителите в Интернет да споделят знания - част 2
Калоян Величков: Насърчаваме потребителите в Интернет да споделят знания - част 2 / netinfo

Калоян Величков е от онези млади иноватори, които преплитат развлекателната нишка с решаването на важни проблеми в образованието към днешна дата в България. Заедно с екипа си от скоро стартира Nauchime - онлайн платформа, която дава възможност всеки да е учител или ученик и позволява съществуването на икономически независимо образование. Проектът включва образователни елементи и социално предприемачество и има амбицията да функционира като онлайн социална мрежа в училищата.

Какво бъдеще предвижда той на този тип технологична система и как тя ще подпомага процеса на мотивация на децата, ще ги сплотява като общност и ще бъде модел, който обединява технологията и срещите на живо между участниците в процеса? Дали наистина след 10 години ще има 50% новосъздадени професии и 75% по-малко учители.

Той е поредният гост в проекта на Дарик и IBM.

Прочетете първата част от интервюто

В анализите на IBM за сектор Образование за следващите 5 години се говори за виртуална класна стая, за обучение, което акцентира върху алтернативни методи - чрез видеа, чрез gaming логика и т.н. Как си представяш ти бъдещето на традиционното обучение?

Съгласен съм с тази визия. Имам едно малко допълнение. В Израел е проведен следният социално-образователен експеримент. Комбинирали са курс от www.coursera.org със срещи на живо между участниците в курса. Оказало се, че в такава ситуация процентът на завършилите курса се увеличава 8 пъти. Информацията вече е свободно достъпна, но мотивацията от срещите на живо и изграждането на общности е трудно да бъде предадена онлайн. За нас бъдещето е в модел, който обединява технологията и срещите на живо между участниците в процеса.

Каква според теб е ролята на учителя в момента и каква ще бъде след години? Дали с всичките тези технологии не се опитваме да изместим учителите или просто улесняваме комуникацията учител-ученик ?

Не съм много сигурен каква е ролята на учителя в момента, но определено е неефективна и остаряла. Всяка революция/ренесанс в историята на човечеството идва чрез промяна на основната масмедия: печатна преса - печатна преса с възможност за смяна на буквите - радио - телевизия - интернет и мобилни комуникации. Вече няма нужда от учители, които преподават информация без контекст - имаме си Google. След 10 г. ще има 50% новосъздадени професии и 75% по-малко учители. Чудно ми е, как някой може да измисли учебна програма и да подготви някого за тотално неизвестно бъдеще?

Интернет е хоризонтална мрежова масмедия. Обществото следва медията т.е. едва ли ще се запази остарялата йерархичната структура учител-ученик. Съвременните учители трябва да насочват децата, да им помагат, да са ментори, да се съобразяват с техните желания. Учителят трябва да запознава децата с новите методи на учене (или преоткрити стари такива като мнемониката); да осъзнава, че човек се учи най-добре чрез игра, правене или преподаване; да бъде сътрудник. За да изградим демократично общество, имаме нужда от демократично образование, а и това никак не е отразено в настоящата образователна система.

Покрай този проект откри ли някакви изненадващи тенденции в обучителната система? Би ли търсил нови технологични/ софтуерни решения в тази посока?

През февруари тази година се състоя първата за България Конференция за свободно развитие на образованието с гост-лектор Яков Хехт, организирана от Националната мрежа на родителите. Разбрахме, че не сме сами и доста хора споделят нашите възгледи. В момента участваме в проекта на ОДО (Общност за демократично образование) и се надяваме тази есен да стартираме заедно първото демократично училище.

Покрай проекта аз преоткрих ученето. Честно казано, мисля че хората, които успяват в България благодарение на образованието си са единици. По-скоро успяват въпреки него. В момента съм активен потребител на няколко онлайн образователни платформи (ted.com, coursera.org, memrise.com, iversity.org, novoed.com и др.) и се наслаждавам на процеса. Човек по природа е любопитен - няма нужда да го карат да учи. Образователната система на индустриалната революция (наследена от армията) много често успява да го пречупи и да го сложи в калъп, но виждам, че светът се променя. Определено мисля , че най-доброто тепърва предстои.

Това интервю е част от проекта на Дарик и IBM "5 in 5 иновации: какво следва през следващите пет години?" Проектът е базиран на технологичните сценарии на IBM, които представят развитието и иновациите в 5 основни сфери - образование, здравеопазване, търговия, сигурност и градска среда. Считаме, че тези сектори ще търпят голям технологичен подем и са неразвривно свързани с нашето устойчиво развитие като обществена и бизнес среда.

Всички интервюта, които ще прочетете тук, са с българи, защото вярваме, че нашата страна създава условия за устойчиво развитие на интелигентни технологии и иновативни идеи.

Калоян Величков Насърчаваме потребителите в Интернет да споделят знания  част 2
netinfo

Натиснете тук за повече информация