Георги Кънев: Правим иновативен продукт за защита при теглене от банкомат - част 2
Георги Кънев: Правим иновативен продукт за защита при теглене от банкомат - част 2 / netinfo

Георги Кънев се занимава с иновативен, интересен, но и опасен бизнес. Винаги, когато става дума за сигурност е така. Когато влиза в офиса за интервю, първото, което ми показва е банковата си карта. Свикнали сме да разменяме визитки на първа среща, а сега си показваме банковите карти. Неговата е със специален стикер, който е продукт на компанията SkimProt и официално се маркетира като протектор за банкови карти.

SkimProt е продукт на стартъп компания, която разработва година и половина този протектор. Той се залепя върху магнитната лента на банковата карта и я предпазва от копиране на данните. Естествено, че в процеса на разработка Георги се е срещал и със скимъри, които реално извършват измамите на банкоматите. Естествено, че процесът на разработка е сложен, тъй като нито една сериозна банкова или картова институция не би се съгласила да разкрие своята система за сигурност, за да помогне по време на разработката. Но пък това не обезкуражава екипа на SkimProt и техният продукт вече е на пазара на цена от 10 лева. Георги Кънев е поредният гост в проекта на Дарик и IBM.

Прочетете първата част от интервюто

Как работи продуктът? Обяснете просто.

Грубо казано, когато нашият продукт е залепен на банковата карта той си комуникира с устройството и казва, че това е карта с чип, за да се използва информацията от чипа. Един вид - пренасачваме устройството да използва информацията от чипа. Това беше нашата първа стъпка. Най-голямото предизвикателство, което срещнахме е, че тази информация е много трудно достъпна. Разбира се, нито една организация като Visa или Mastercard не се занимава със стартъп компании като нашата, които изпращат запитвания или се интересуват как точно функционира системата. След това вторият елемент беше реализирането във физически продукт, където имахме около половин година развойна дейност.

Защо толкова дълго?

Трябваше да намерим правилните субстрати на самата лепенка. Тя се състои от четири основни елемента - лепило, екраниращ слой, магнитна лента и повърхностен печат. Всеки от тях сравнително трудно се комбинира, но в крайна сметка стигнахме и до успешен завършек на това.

Как вървеше метода на пробите и грешките?

Няма нещо, което да не сме объркали по няколко пъти. Като се започне от самия продукт и се стигне до опаковката и рекламата.

Георги Кънев Правим иновативен продукт за защита при теглене от банкомат  част 2
netinfo
Как убеждавате крайния потребител, че не сте част от измамата?

Имам интересна история. През септември бяхме на най-голямото изложение за сигурни разплащателни транзакции. Там представихме продукта за първи път на международната аудитория. Но в момента, в който се казваше откъде идваме и какъв е производителя, веднага започваха въпросите. Стигна се до там, че беше важно от опаковката да махнем факта, че продукта е произведен в България. Ние настоявахме много на това в началото - да се идентифицираме като българска компания. За съжаление, отзвукът от Европа е, че българите не се свързват с положително възприятие, когато стане дума за скиминг. Затова в момента на нашата опаковка пише "made in EU".

Как тествате такъв продукт, в който нито банките, нито производителите на карти ви помагат и участват?

Първоначално като започнахме в България имахме около десетина глътнати карти, докато се научим кои са правилните кодове, които трябва да се запишат. Когато бяхме почти готови с крайния продукт го раздадохме на приятели. Всеки с банкова карта от различна карта и започна едно обикаляне, за да използваме всички възможности комбинации. Това е и първата ни стъпка при идентифициране на нови пазари.

В годишните отчети на IBM 5 in 5 има доста прогнози на тема сигурност. Каква е твоята за следващите пет години конкретно в сферата на картовите разплащания?

Ние следим брашна от доста време. Много се говори за така наречените paypass карти, мобилни разплащания. Наскоро бях в Япония и ми направи впечатления, че кредитни карти там не се използват, банковата им карта е в телефона. Това са технологии от около десетина година. В нашият регион, Източна Европа, бих казал спокойно, че не се очаква някаква революция. Разбира се, онлайн услугите имат огромен ръст, но засега представляват малък дял от общите разплащания. Голяма революция не очакваме. Нашата прогноза е, че технологиите тип магнитни ленти и чип, които се използват в банковите карти, ще бъдат в действие поне още 15 до 20 години.

Това интервю е част от проекта на Дарик и IBM "5 in 5 иновации: какво следва през следващите пет години?" Проектът е базиран на технологичните сценарии на IBM, които представят развитието и иновациите в 5 основни сфери - образование, здравеопазване, търговия, сигурност и градска среда. Считаме, че тези сектори ще търпят голям технологичен подем и са неразвривно свързани с нашето устойчиво развитие като обществена и бизнес среда.

Всички интервюта, които ще прочетете тук, са с българи, защото вярваме, че нашата страна създава условия за устойчиво развитие на интелигентни технологии и иновативни идеи.

 

Георги Кънев Правим иновативен продукт за защита при теглене от банкомат  част 2
netinfo

Натиснете тук за повече информация