Боян Захариев: Обичам да намирам интелигентни решения на тривиални процеси - част 2
Боян Захариев: Обичам да намирам интелигентни решения на тривиални процеси - част 2 / netinfo

Много би било хубаво да можем да си закупуваме продукт само с гласово подаване на информация, да си поръчваме кафе или ястие преди да сме стигнали до дадено заведение, а дори и да имаме апликация, която да ни дава пълна информация за продуктите, които консумираме. Всичко това е факт или предстои, защото технологиите се преплитат с търговията, вече не само в помощ на самите търговци, но и за бързо, лесно и информирано консумиране от страната на потребителите.

Излизайки от рамките на стандартната търговска система и прибавяйки й куп социални и технологични възможности, днес навлизаме в темата за интерактивната продажба. Боян Захариев е предприемач, търговец, софтуерен дизайнер и програмист. Той ще ни разкаже за предимствата на Getix - POS решения за малки търговски обекти, за това кое по-важно, когато стартираш бизнес - идеята или екипа и за технологичните иновации в търговията.

Той вярва, че за да си успешен търговец, вече не е нужно просто да имаш таланта да продаваш на добра цена, започва да става много по-необходимо технологичното развитие на твоята търговия - оналйн връзка с клиента, мигновени анализи на продажбите, позволяващи бързи решения, гъвкави и постоянно актуализиращи се функционалности на системата за продажби. Той е поредният гост в проекта на Дарик и IBM.

Прочетете първата част на интервюто

През последните години много се засилва тенденцията за устойчивата комуникация с крайния клиент, относно даден продукт. Например къде е произведен, как, какъв е неговия воден или въглероден отпечатък. Клиентите все по-често изискват тази информация в следствие на нуждата от информирана консумация. Какво би споделил от твоя опит по темата?

Мислили сме точно в тази посока, от гледна точка на осведомеността на клинетите за това о къде идва продуктът, който ще консумират. Това е особено важно, когато искаш да закупиш местна стока, но искаш тя да е произведена близо до точката на закупуване.

Обикновено малките местни производители като биофермите например правят ръчно етикетите си, за да бъдат уникални. Но за един клиент обикновено ръчно написан етикет не говори много. За това решихме да направим така, че при въвеждането на един продукт в системата за продажби, да позволява да се сложи и допълнителна информация за произхода и начина на производство на този продукт.

Как успяваш да пребориш безплатната конкуренция, която предлага системи с по-малко функционалности и са по-опростени за работа?

Ами за сега на мускули, но се надявам тази смяна в мисленето за консумацията и начина на продажби при потреблението и търговците, да дава все повече възможности за нашето развитие. При нас поддръжката на системата е много важен елемент, ние винаги се стараем да я оптимизираме и да я адаптираме към всеки отделен търговец , всеки месец и постоянно развиваме софтуера.

Ти самият си търговец от много време, разкажи ми как се роди идеята за Getix и с какъв екип стартира?

Идеята дойде и беше приложена в моето заведение „Билкова" още през 2003 година. За съжаление тогава потребителите и търговците не гледаха на интернет като социален фактор и възможност за комуникация и ежеминутно споделяне на информация. За това реализацията дойде много по-късно. Eleven подкрепиха този бизнес и сега сме на горе-долу стартовата линия с неговото развиване. Когато говорим за стартиране на бизнес и екип, много често се твърди, че екипа е по-важен от идеята. Според мен идеята е тази, която сплотява екипа, за това просто трябва да има баланс между двете. За разлика от преди 10 години, когато всички предприемачи някак използваха една формула за стартиране, сега действат индивидуални формули и всеки трвбва да използва дадено свое качество като предимство, за да направи даден екип. Не винаги екипът трябва да е от програмист и финансист. Наскоро гледах един анализ за ДНК-то на предприемача., където бяха обособили само 4 групи. За това ми харесва Eleven - те действат според всеки отделен екип по различен начин и факта, че на едно място са обединили много различни стартиращи бизнеси, позволява отворен обмен на опит и информация. Екипът на Getix мина през много препятствия. В началото бяхме трима, а сега сме двама. Може би това ни беше слабо място, защото не винаги можеш да увлечеш всички от екипа по идеята.

IBM анализират търговския сектор и спрямо технологичния напредък при разплащанията, говори се безкартово разплащане и т.н. Сподели за тенденциите при разплащането - какво предстои?

Преди време беше нашумяла тенденцията за разплащане с телефон, в България за съжаление нямаше голям успех, макар, че потребителите бяха отворени за това. Проблемът е, че подобни решения обикновено взимат комисионна за самата транзакция, което спира търговците, за които печалбата е почти винаги на първо място. Може би, ако бяхме по-голям пазар, щеше да е по-успешно.

Когато говорим за търговия несъмнено идва въпросът за самото потребление. Има ли някаква нова тенденция при потреблението според теб? Био кулутрата в България напредва бързо, малките производители водят след себе си откриването на малки търговски обекти, предлагащи често ексклузивна стока в малки количества.

Консуматорството според мен еволюира и започва все по-често да разделя обществото на социални групи и това се прехвърля в търговията на стоки и услуги. Към днешна дата, ако пазаруваш от един и същи малък магазин с други хора, вие ставате част от една общност, потребявайки едни същи стоки.

Това интервю е част от проекта на Дарик и IBM "5 in 5 иновации: какво следва през следващите пет години?" Проектът е базиран на технологичните сценарии на IBM, които представят развитието и иновациите в 5 основни сфери - образование, здравеопазване, търговия, сигурност и градска среда. Считаме, че тези сектори ще търпят голям технологичен подем и са неразвривно свързани с нашето устойчиво развитие като обществена и бизнес среда.

Всички интервюта, които ще прочетете тук, са с българи, защото вярваме, че нашата страна създава условия за устойчиво развитие на интелигентни технологии и иновативни идеи.

Боян Захариев Обичам да намирам интелигентни решения на тривиални процеси  част 2
netinfo

Натиснете тук за повече информация