ЧЕЗ: Без безплатно включване на спрян ток
ЧЕЗ: Без безплатно включване на спрян ток / Guliver/Getty Images
ЧЕЗ: Без безплатно включване на спрян ток
72994
ЧЕЗ: Без безплатно включване на спрян ток
  • ЧЕЗ: Без безплатно включване на спрян ток

Да не може токът на потребителя да се включва безплатно, след като е изключен заради просрочена сметка. За това настояват от ЧЕЗ, които представиха пред Държавната комисия за енергийно и водно регулиране възраженията си за промяна в общите условия.

От дружеството остро възразяват и срещу искането при доказано некачествено електричество клиентът да плаща половината от сметката си. В момента клиентът има право да възстанови 10% от сметка си само ако докаже, че токът не е бил 220 волта.

ЧЕЗ се противопоставиха и на предложението клиентът да има право в шестмесечен срок да направи промени по партидата си. В момента срокът е 30 дни, като според дружеството той е достатъчен. Според енергийния регулатор, който прави промяната, обаче при настъпване на тъжни събития в едно семейство смяната на партидата за сметката на тока не е приоритет на опечалените.

В момента ЧЕЗ изисква 19 лева за възстановяване на електричеството, ако токът ни е бил спрян заради неплатена сметка.

Зорница Генова от дружеството оспори промяната, искана от енергийния регулатор - пускането на тока да става безплатно: "Това безплатно повторно включване, тогава когато електрическото снабдяване е преустановено поради неплатени сметки, би обременило изрядните клиенти. Прекъсването и повторното включване е дейност, която разпределителните дружества извършват. Тя струва пари. Тези пари не са включени в цените, които в момента всички потребители заплащаме".

Остра реакция от ЧЕЗ предизвика и искането при некачествено електроподаване - т.е. ако токът не е бил с напрежение 220 волта, клиентът да плаща само половината от сметката си. В момента клиентът може да си възстанови до десет на сто от сметката: "За нас рискът е, че клиентите ще злоупотребяват с правото си да искат промяна".

По думите й процентът, в който жалбите на клиентите са основателни, е минимален.

Илиян Илиев от енергийния регулатор обаче е категоричен, че между 40% и 50% от всички жалби са заради ниско или високо напрежение, като и при двата варианта се е стигало до повреда на уредите на клиентите: "При многократни жалби и анализи от наша страна се вижда, че един и същи абонат подава повече от една жалба, не се отреагира от дружеството и затова е справедливо да бъде с 50% по-малка сметката му до отстраняването на проблема за нормално качество на електрическата енергия. Това, което всеки един абонат казва, е, че в тяхното населено място става дискотека. Това не бива да се допуска въобще".

От енергийния регулатор настояват всички електродружества да имат еднакви общи условия за потребителите си.