Родители възразиха срещу намерението за монопол в пазара на учебници
Родители възразиха срещу намерението за монопол в пазара на учебници / снимка: Impact Press Group, архив
Родители възразиха срещу намерението за монопол в пазара на учебници
72949
Родители възразиха срещу намерението за монопол в пазара на учебници
  • Родители възразиха срещу намерението за монопол в пазара на учебници

За да получава качество и ниски цени, държавата трябва да създава правила и условия за конкуренция, а не да въвежда монополи. Това коментира в ефира на Дарик директорът на издателство „Просвета” Никола Кицевски по повод лансираната от образователния министър идея до завършването на основното образование децата да учат само по един учебник за всеки предмет, а не както е в момента - да има избор между три учебника.

„Самата министър Клисарова не си дава сметка, че залага голяма мина на себе си и на всеки следващ министър, защото когато МОН прави учебниците, виновен за калпавия учебник ще бъде министърът, а сега виновен е конкретният издател и той си понася последиците, защото го наказва пазарът”, коментира още шефът на издателство „Просвета”.

Срещу намерението за монопол в пазара на учебници се обявиха и родители. „Нужна е цялостна промяна на философията на образованието, а не да се ограничава броя на учебниците”, коментира пред Дарик Цвета Брестничка от Асоциация „Родители”.

"Ние в Асоциация "Родители" не сме привърженици на идеята да има само по един учебник, защото смятаме, че е важно да се ориентираме към държавните образователни изисквания, а начинът, по който учителят ще постигне тези тези образователни изисквания със своите ученици е въпрос на избор на самия учител. Защото различните деца имат различни нужди, в различните класове по различен начин се случват нещата, така че въвеждането само на един учебник би довело до един монопол и една централизация, която е излишна на този етап", коментира Брестничка.

"Учебникът е инструмент, чрез който децата да организират своята самоподготовка, но не бива да го превръщаме в единствения възможен инструмент, в някакъв вид "Свето писание", което децата ще наизустят и после ще ги изпитаме кой какво е наизустил", обясни тя.

"От една страна ме изненада, от друга - нищо глупаво вече не може да ме изненада. Всички държави, в които има свободен избор на учебници, да напред. Там, където няма свободен избор на учебници, колкото е по-малка свободата, толкова са по-лоши резултатите на учениците", коментира и Никола Кицевски.

"Какво смятам, че стои зад това нещо? На първо място това е безсилието на министерството да си свърши работата, да направи една нова философия на образованието, да приеме новия закон за образованието. Когато махнеш конкуренцията, махнеш състезанието кой да направи по-добрия учебник, и оставиш монопола и старите програми, тогава ще получиш едно - по-лоши и по-скъпи учебници", обясни той.

На въпроса ще спести ли държавата и колко, ако тя издава учебници, Кицевски обобщи": "Ако Анелия Клисарова знаеше да смята, тя щеше да види, че нищо няма да спести. Защото дали има 3, 10 или 300 учебника, на един ученик се полага по един учебник. Не свободният избор на учебниците прави парите, а броят на учениците. Това е задача за 3-4-ти клас, която се решава. Аз виждам опит една сфера, която е горе-долу чиста от корупция, да стане корупционна, да се монополизира от чиновниците и просто да се източва в името на конкретната партия, която ще управлява към този момент".