Летовници от Западна Европа прибягват до хитрости, за да си осигурят безплатен или по-евтин престой в български хотел. Това са така наречените „професионални туристи", които добре си познават правата, имат застраховки и не са особено платежоспособни. Това сподели пред Дарик доц. Стоян Маринов - директор на Колежа по туризъм и член на Управителния съвет на Варненската туристическа камара.
„Професионалнише туристи" са пътували много по света и са запознати с нормативната база в съответната страна. Задължително при престоя си търсят най-дребните основания да получат обезщетение. Намиране на незначителен мухъл в банята или други дребни пропуски в обслужването стават причина туристите да получават компенсации, които могат да бъдат както бутилка шампанско, така и по-луксозна стая и дори отстъпка до 30 на сто от платената за стаята цена.
Често срещана практика е обезщетяване за пропуски в обслужването с безплатно пиратско парти или разходка с джип-сафари, посочи доц. Маринов.
В последните години има случаи, когато чуждестранни туристи лъжат, че са били ограбени. Обикновено става въпрос за изчезнало от хотелската стая застраховано имущество като камера или друга техника. В доста от тези случаи се оказва, че туристите мамят, за да получат протокол от полицията, а с него и парично обезщетение от застрахователя. До такива измами прибягват летовници от Западна Европа, където има практика да се застраховат подобни вещи.
Рекламациите идват основно от западноевропейските туристи. Летовниците от Русия и Украйна все още нямат културата да си търсят докрай правата, могат да вдигнат скандал или да се оплачат, но няма да стигнат да крайности да тръгнат да предявяват искове, забелязал е експертът с дългогодишен опит в сферата на туризма.
Обезщетение около 25 % от цената може да бъде потърсено и ако липсва пълен с топла вода басейн, ако това е отбелязано в офертата.
Конкуренцията между дестинациите водят до там, че някои хотелиери правят отстъпки при дъждовно време. Това обаче е практика в по-слънчеви дестинации като Испания и Италия. В хотелите във Варненско подобни отстъпки засега не се правят. Компенсации заради неблагоприятни метеорологични условия могат да бъдат търсени от туристите само ако слънчевите дни са обещани предварително в офертата на хотела.
Компенсации за лошо време у нас са правени преди години, когато комплексите бяха единни фирми и стопанисваха и плажовете. Тогава при дъждовни дни на летовниците са били предлагани компенсации заради времето, припомни експертът от Варненската туристическа камара.
Интервюто с доц. Стоян Маринов ще откриете в звукоя файл.