Отнемането на лиценз на електроразпределително дружество продължава месеци като процедура и подлежи на съдебно обжалване на две инстанции. Това напомни в ефира на Дарик зам.-председателят на парламентарната комисия по енергетика Явор Куюмджиев. Той подчерта, че решението на ЕРП-тата да си прихванат дължими суми от свои плащания е незаконно и било аналогично на „анексиране на чужда територия".
Депутатът направи уговорката, че всяко от наричаните публично ЕРП-та е разделено на няколко отделни субекта с различни функции на пазара - "оператори на разпределителна мрежа", "крайни снабдители" и т.н. Важно според него е ДКЕВР да каже ясно, ако има нарушения, за кой точно лиценз става въпрос и кой е нарушителят.
„Свърши времето, в което тези дружества печелеха безобразно и си правеха каквото искат", заяви депутатът, според когото зад действията на ЕРП-тата прозирал опит за шантаж. „Да спрат непрекъснато да се оплакват и да искат от държавата непрекъснато да има дава пари и още пари и накрая този бих казал много леко некоректен начин да шантажират цялото ни общество - „като няма да ни давате пари, ние ще си вземем сами". Така не може в една правова държава, това е разбойничество", коментира още Явор Куюмджиев.
Чуйте интервюто с Явор Куюмджиев
Какво наложи, освен финансовите проблеми на НЕК, този твърд тон срещу ЕРП-тата? Вие очаквахте ли го? Питам Ви, защото задълженията към НЕК и проблемите с финансовото състояние на този сектор не са от днес.
Вижте, проблемът е много по-дълбок, не става въпрос само за НЕК. Става въпрос за средства, които са изработени от цялата енергийна система. Това са пари на АЕЦ "Козлодуй", на ТЕЦ - вете, на мините и на миньорите. Това не е нещо, което е толкова простичко. И според мен абсолютно неправилно и незаконосъобразно ЕРП-тата си прихващат някакви суми. По същата логика защо не си ги прихванаха примерно от ВЕИ-тата, на които те плащаха, а си ги прихващат точно от основния доставчик на електроенергия за тях. Така че проблемът наистина е много дълбок и не е само финансово измерението му. Става въпрос за всички, в крайна сметка и за нашите пари.
Така е, но не е ли това един финансов спор между тези субекти и дали този спор има достатъчно основание да се предприеме една сериозна, според закона, процедура, каквато е отнемането на лиценза?
Аз не съм убеден, че е така. Въпросът не е и към мен. Той е към Държавната комисия за енергийно и водно регулиране, която трябва да прецени, все пак тя издава лицензията. По Закона за енергетиката те са хората, които могат да я отнемат или да налагат глоби и да вземат каквито и да било решения. Ние можем само да контролираме нещата да бъдат в рамките на закона и да изискваме максималната информация, която аз като зам.-председател на енергийната комисия смятам още на заседанието в сряда да ги извикаме, всички заинтересовани, и да разберем точно какво става. Но като гражданин и като експерт в областта на енергетиката смятам, че това, което ЕРП-тата правят, е категорично неправилно и не трябва да се допуска. Всъщност ние може би трябва да уточним нещо друго. Ние казваме общо ЕРП-та, но в правния мир вече не съществува този термин. Бившите електроразпределителни дружества вече са разделени на няколко отделни субекта, които имат различни функции на пазара. Едната функция е така наречения оператор на разпределителна мрежа - това са компаниите, които са собственици на мрежите, които всъщност доставят ток, трансформатори и прочее. Другите субекти са така наречените крайни снабдители, които може да носят същите имена или подобни на другите, но не са свързани помежду си, освен чрез собствеността. В крайна сметка един и същ собственик имат. Третият субект е така нареченият доставчик от последна инстанция и така нататък. Да не говорим за всички. Според мен трябва много внимателно да се прецизира Държавната комисия на кого иска да отнеме лиценза.
Тъкмо това щях да ви питам?
Аз не мога да ви кажа, защото нямам достатъчно информация. Знам какви са условията на лицензиите на съответните дружества. Аз ще ви дам пример, без да казваме имената на фирмите. Но примерно едната фирма се казва "Еди-как си Разпределение", компания се казва "Еди-как си Електро. Това е крайният доставчик, това са хората, които събират сметките и изчисляват фактури и така нататък. Но те нямат нищо общо с разпределението. Така че комисията трябва да бъде много ясна, да каже ако има нарушения на лицензията, но коя лицензия и кой е съответният нарушител. Да не говорим за това, че отнемането на лицензия, дали за оператора на мрежа, дали за краен снабдител е много дълъг процес, който подлежи на обжалване в съда.
Тъкмо това щях да ви помоля да обясним, понеже в медиите се прокрадват твърдения, едва ли не, че ако те не платят до края на деня, едва ли не утре, някой ще отиде и ще отнеме лиценза. Да поясним, по закон тази процедура е дълга, сложна. Да разкажем как се случва това.
По закон си има условия лицензията за съответната дейност - дали е разпределителна мрежа, дали е краен снабдител или някой друг субект. В нея са описани какви са задълженията и правата на лицензианта. Ако наруши някои от задълженията си, са предвидени различни санкции. В някои случаи глоби, в други е предвидено стартиране на процедура по отнемане на съответната лицензия. Решението на ДКЕВР - независимо какво е, дали за отнемане, дали за налагане на глоба, дали нещо друго - подлежи на обжалване на две съдебни инстанции. Тоест има първа инстанция, която може да се произнесе всякак - в една или друга полза. И което решение, съответно подлежи на обжалване. Решението на втората инстанция е крайно и окончателно. Но, за да се изпълни цялата тази процедура могат да отидат между 6 месеца и 1 година. Това няма да помогне за решението на проблема. Според мен трябва да се водят много сложни разговори. И тези хора, собствениците, да ги наречем условно ЕРП-тата, защото така са популярни, трябва да разберат едно нещо: свърши в България времето, в което те печелеха безобразно и си правеха каквото си искат. Ще бъдем наистина много строги в прилагането на всички законови норми и рамки. Ще бъдем също много настоятелни в това, как изпълняват задълженията си по лицензиите, както и грижите на добри стопани. Което означава да инвестират собствени средства в мрежите, да спрат непрекъснато да се оплакват и да искат от държавата непрекъснато да им дава пари и още пари. И накрая бих казал, че това е некоректен начин да шантажират цялото ни общество.
От онова, което казвате, разбирам, че сте по-склонен да видите разум в сериозни преговори с ЕРП-тата, а не в подобен тип санкции и старт на процедура за отнемане на лиценз. Защото, както казахте, между шест месеца и година може да отнеме това с неясен резултат.
В рамките на закона. Моето лично мнение, че държавата като собственик на НЕК трябва също да заведе искове срещу съответните дружества, които са нарушили морала, ако щете, и самоволно си прихващат. Защо прихващат от НЕК, защо не прихващат от други доставчици? Има нещо много съмнително и във факта, че те го правят в един и същи момент.
Договорили са се, казвате?
Не казвам. Казвам, че е съмнително, че се случва внезапно и едновременно.
Добре, биха ли имали интерес те от саботаж, образно казано, на сектора, за който от месеци се говори, че и НЕК е в технически фалит, и енергетиката е в колапс?
Аз няма как да отговоря на този въпрос. Техните интереси не могат да ме интересуват, не съм им нито адвокат, нито защитник. Трябва да им го зададете на тях. Ние защитаваме единствено интересите на държавата. И не искам да спекулирам върху това, защо те го правят. При всички положения съм убеден, че е неправилно, не е конструктивно. И ако позволите един аналог е все едно анексиране на чужда територия. В крайна сметка не трябва да се правят по този начин нещата.
Малко действаме като Русия в Крим, казвате?
Те така действат, не ние.
Да, като подход. На фона на тези сигнали от Българската фотоволтаична асоциация предложиха вчера да се въведе международен борд за сектора. Имаме ли нужда вече, според вас, от външна помощ, за да се справим с онова, което наблюдаваме в енергетиката?
Аз не смятам, че такова изобретение като енергиен борд може да свърши работа. Най-малкото защото не съм чувал някъде по света да има подобно чудо. Не, че е лошо като идея, но имаме достатъчно много наши си експерти, достатъчно добре знаем какво трябва да се направи и какво се прави. Само че, когато някой му натиснеш интереси и го караш да спечели примерно сумата х, делено на 10, но да бъде коректен, да бъде лоялен към своите клиенти и към държавата, с която прави бизнес, а той реагира все едно тръгва на война, не смятам, че енергиен борд ще помогне тук. Тук става въпрос за елементарно човешко отношение към проблема.
Те предлагат конкретни международни и институции - Световната банка, Европейската инвестиционна банка да осигурят нужното финансиране, за да се модернизира секторът. Освен с експерти да помогнат и финансово тези институции.
Това е съвсем отделна тема и не виждам, защо трябва да се прави борд. В нашата държавата има достатъчно интелигентни хора, специалисти и професори, хора, които на цял свят дават акъл как да се прави енергетиката и не трябва да дойде някой да ни оправя нас. Вижте, проблемът настъпи по-скоро, когато такива големи мозъци дойдоха в България преди години и започнаха да се държат брутално с нас, все едно сме трета категория хора и току-що сме слезли от дърветата. Като че ли 50, 60, 100 години преди това България е нямала ток. А трябва те да ни учат как да си правим ток, как да си вържем системата. Не съм съгласен. Знаем колко много прекрасни хора има в тази система, знаем как всеотдайно работят. Да не правим аналогията с Международният валутен фонд, който така ни съветва в края на 90-те години, че едва се отървахме от него. Да не дава господ да ни се налага да ползваме услугите му, казвам го с ирония. Така че самоволното и безразсъдно ползване на чужд опит и чужди интереси не са в интерес на България. Трябва много внимателно сами да си решим проблемите. Ако не можем да ги решим сами, това е много тъжно.
Все повече зачестяват гласовете на тези, които казват, че май поскъпването на тока е неизбежно. Дори и днес председателят на ДКЕВР каза, че е възможно да има увеличение на цената на тока, ако дружествата докажат по-големи разходи. Натам ли вървим? Разбира се, вероятно всичко това би се случило след изборите.
Аз пак ще кажа единствената институция в страната, която може да определя цените и да казва дали ще се увеличават, или ще падат, е ДКЕВР. Моето мнение и мнението на колегите от нашата парламентарна група е, че няма икономически или други причини цената на тока да се покачва. Ние сме направили необходимото от законодателна гледна точка да се ребалансира системата, така че да се намерят резерви за това намаление, което реализирахме миналата година. Оттук нататък всичко е в ръцете на комисията. Аз искрено се надявам, че тя наистина няма да позволи да бъде шантажирана. Вижте, този проблем може да се погледне от гледна точка на шантажа. ЕРП-тата започнаха да казват: на нас ни трябва увеличение на цените. Видяха, че обществото няма готовност за такова нещо, хората са с толкова ниски доходи, видяха, че няма политическа чуваемост, както те са свикнали години наред да им се изпълнява всяко тяхно желание. И предприеха този ход - като няма да ни давате пари, ние ще си вземем сами. Ама така не може в една правова държава! Това е разбойничество, ако ми позволите този малко груб израз.
Вие, ако правилно ви разбрах, виждате в това възможно обяснение за шантаж от страна на тези дружества?
Да, категорично.