Марихуаната е легална. Време е за регулация и данъци
Марихуаната е легална. Време е за регулация и данъци / снимка: Guliver/Getty Images

На вниманието на всички търговци на марихуана: В щата Вашингтон, където марихуаната за развлечение вече е легална за възрастни, политическите лидери призовават участниците в тази нововъзникваща индустрия да се включат в играта. Понесете се по течението. Бъдете част от бизнес общността.

Ние тъкмо започваме да виждаме първите, трудни детайли в сложния акт на балансиране при трансформирането на един нелегален бизнес в легален - във Вашингтон, както и в Колорадо. Предвид многобройните щатски регулации и значителния контрол от федералното правителство, което все още счита марихуаната за незаконна, може да се окаже, че изгодата от легализацията не е чак такава. Поне не веднага.

Във Вашингтон сега изглежда, че приходите от данъци няма да бъдат толкова големи, колкото се очакваше преди малко повече от година, когато гласоподавателите одобриха легализирането на марихуаната за развлечение. Сиатъл няма стане Амстердам с разнасящия се дим от марихуна от кофишоповете. (Пушенето на обществени места е забранено, продажбата в кофишопове е забранена.). Магазинчетата за марихуана няма да бъде повсеместни.

В Сиатъл от май или юни потребителите ще разполагат с около двайсет магазина за търговия на дребно, където ще могат да открият предпочитаната от тях трева, като още десетки ще отворят врати и в покрайнините. Ще има най-много 334 магазина в целия щат. И макар това да изглежда много (има близо 700 кафенета Starbucks във Вашингтон и те сякаш са навсякъде), някои провинциални градчета и квартали може да имат само по един или два магазина за марихуана.

"Мисля, че шуменето около легализирането на канабиса е огромно, но въздействието върху обществото няма да бъде толкова голямо", коментира Ранди Симънс, заместник-директор на щатския Борд за контрол над алкохола. Законът за марихуаната следва старите закони за алкохола, които ограничаваха броя на магазините и забраняваха на хората под 21 години да пазаруват от тези места. "Има контролен фактор, който няма да допусне магазин на всеки ъгъл и големи партита с марихуана в парка всеки ден", допълни той.

Стотици хора се явиха онлайн на 18 ноември - първия ден, в който се приемаха заявления за лиценз. Те бяха ветерани от Microsoft Corp., строителни работници, фермери, сладкари, всички с надеждата да отглеждат или обработват или пък да отворят едно от частните магазинчета за търговия на дребно, които ще работят подобно на онези старомодни павилиони за алкохол, но дано не бъдат толкова грозни. И според правилата, не са позволени безплатни "дегустации".

Ващингтон ще наложи акциз от около 44% върху марихуаната, когато потребителят си я купува в магазин на дребно. Няколко години обаче щатът не очаква съществени приходи от марихуаната. "Трябва категорично да смекчим очакванията за данъчните приходи", отбеляза демократът Рувен Карлайл, който е председател на финансовата комисия в щатската Камара на представителите. "Това си е цяло изкуство, не наука", допълни той.

Колорадо, който също легализира марихуаната за развлечение през 2012 годна, може по-бързо да получи повече приходи от данъци. Магазините там отвориха на 1 януари и досегашните места за продажба на марихуана за медицински цели имат разрешението да започнат да търгуват трева за развлечение. Данъците ще варират от юрисдикция до юрисдикция. В района на Денвър налозите върху крайния продукт ще бъдат около 30 до 35 %.

Във Вашингтон експерти скромно оценяват, че новите магазини за марихуана за развлечение, които трябва да започнат от нулата, ще достигнат само 13 % от пазара през юни, 25 % година по-късно и 80 % след пет години. Магазините, регулирани от щата, трябва да се конкурират с медицинската марихуана и черните пазари.

Вашингтонските гиганти за търговия на дребно като Costco Wholesale Corp. и Starbucks Corp. няма да бъдат част от купона. Регулацията няма да позволява марихуната да се продава в магазини, чиито стоки са различни от храни и напитки, съдържащи марихуана, и други подобни.

Джеймън Шивли, бивш мениджър в Microsoft, който направи фурор, като обяви план за национална марка марихуана, няма да стигне далеч. Една от причините е, че правилата ограничават броя на лицензите, които инвеститорите могат да придобиват. Щатът Вашингтон няма да определя цените на марихуаната, с нейните много разновидности като вкус и цвят. Законодателната инициатива не осигури това.

Пазарът ще определя цената. Марихуана, която струва да речем между 10 и 12 долара за грам на улицата днес, би могла в специализиран магазин да се продава за 14 до 18 долара, като се отчитат данъците, разходите за сигурност и други. Или пък цените биха могли да бъдат почти същите. Зависи с кого говорите. С времето легалната трева би следвало да стане по-евтина и по-желана.

"Има огромна стойност в това да можеш да влезеш безопасно в магазин и да знаеш, че купуваш висококачествен безопасен продукт, което преди това е носело голям риск", отбелязва Карлайл.

Прехвърлянето на хората от незаконния пазар към законен е предизвикателство. Безопасността продава: одобрени от държавата продукти ще бъдат проверявани за пестициди, плесен и буболечки (Този боклук на черния пазар съдържа паячета и химикали, чиито имена може да не искате да узнаете).

Може би най-акробатичният акт на балансиране е между облагането с данъци и цената. Наложете твърде голям данък на марихуаната и хората ще си я купуват по-малко. Обложете я с твърде малък данък и обществената подкрепа би могла да отслабне, ако непълнолетни се сдобият с нея или ако премине през щатските граници.

В края на миналото лято министерството на правосъдието обяви, че не би попречило на легализираната марихуана за развлечение във Вашингтон и Колорадо с няколко големи "ако": ако тя остане извън ръцете на малолетните, ако не преминава щатските граници и ако щатите контролират шофирането след употреба.

Някои експерти твърдят, че прилагането на закона би следвало да изтласка от пазара по-бързо незаконните доставчици. Местните общности може да не могат да си позволят да пренасочат ресурси за прилагане на закона в тази посока.

"Това е раждането на една нова индустрия", казва Симънс.

"Хората искат това нещо да се роди като напълно пораснал възрастен. То обаче е още бебе и ние трябва да го храним и пазим и да му помогнем да порасне", посочва той.

Вашингтон и Колорадо са пионерите, а останалите ще ги последват. Общественото отношение към марихуаната за възрастни се променя бързо.

Пускането на марихуаната за развлечение ще срещне много препятствия по пътя си. Ако тези щати и новите предприемачи обаче управляват контролирания експеримент компетентно, то те ще станат пример за останалата част от САЩ и за други държави, които вече търсят съвет. (БТА)