Защо продажбата на мейл листи не подлежи на санкции?
Защо продажбата на мейл листи не подлежи на санкции? / снимка: БГНЕС, архив
Търговията с мейл листи не е нарушение
69275
Търговията с мейл листи не е нарушение
  • Търговията с мейл листи не е нарушение

Само за 100 лева може да си купите база данни с над милион и половина реални български имейл адреса, като по-голямата част от тях са на частни лица. Услугата се предлага като добро начало за имейл маркетинг, който да популяризира даден бизнес. С други думи дава възможност за разпращане на спам съобщения към милиони потребители, които дори не подозират, че се намират в изготвения мейл лист, а просто са се регистрирали в някой сайт.

Според специалистите не е морално и коректно да се продават бази данни, съдържащи имейл адреси на частни лица. „По принцип е законно, когато се предлага някакъв вид търговска информация, която не съдържа лични данни. Не би следвало да се предлага такава информация, която може категорично да идентифицира дадено физическо лице по един или няколко признака. Примерно ако предоставят три имена, актуален адрес, телефон - това е пълна идентификация, която е предмет на продажба. И това е злоупотреба”, обясни пред Дарик Венета Шопова - председател на Комисията за защита на личните данни.

Ако обаче търговците на мейл листи предлагат само имейл адреси, това не се счита за търговия с лични данни, защото потребителите не могат да бъдат пряко идентифицирани и следователно не е незаконно. Според Венета Шопова би трябвало да се налага санкция, ако разпространението на имейлите става без знанието на потребителите. 

„Моето лично мнение е, че всяка една такава информация, която след това не се използва за целта, за която е събрана, е незаконно”, заяви Шопова и уточни, че в случай, че се продават само мейл адреси, на практика няма нарушение. „Единствено ако има някакво оплакване от лице, което е индивидуализирано”, поясни тя.

На практика обаче потребителите дават своето съгласие със самата регистрация в съответния сайт. Клаузи в общите условия обикновено уреждат именно този момент с рекламните съобщения, включително и от трети страни. А ние ги приемаме по презумпция и без да ги четем, просто защото иначе не бихме могли да се регистрираме.