Орешарски: 20% доверие в кабинета не е лош резултат
Орешарски: 20% доверие в кабинета не е лош резултат / снимка: Sofia Photo Agency, Юлиана Николова

Министър-председателят на България Пламен Орешарски - събеседник в „Годината” на Дарик:

Цялото интервю може да слушате на Radio.DarikNews.bg

Вие бяхте номиниран от Дарик за „Политик на 2013-а” заедно с Росен Плевнелиев, Кристалина Георгиева, Ирина Бокова и протестиращия човек. Интрига няма обаче с класацията тази година. Огромното мнозинство от слушателите, от медиите посочват протестиращия човек за „Политик на 2013-а” и протестите през годината за „Събитие на 2013-а”. Свидетелство за какво за протестите, г-н премиер?

За много неща. Според мен протестите най-вече са свидетелство за това, че след последните четири години обществото постепенно се освобождава от страха, започва да усеща с много по-голяма чувствителност и сетивност всички процеси, които на по-широки кръгове се струват изкривяване, асиметрии. Има и хубави неща.

Хубави неща в протестите?

В протестите, разбира се. Това имах предвид. Филтрите на обществото стават по-чувствителни.

Какво искате да кажете на онези, които протестират точно срещу вас, и то доста упорито, не искат да се срещнат дори с вас?

Неколкократно съм го заявявал, мисля, аз уважавам протестите, когато обаче са формулирани и искания. А самото отрицание заради отрицанието някак си буди повече недоумение.

Тази седмица казвате в интервю в „Труд”, че и вие може да задавате по-сериозни въпроси от станалия популярен въпрос „Кой?” или да продължите този въпрос. Кои са по-сериозните въпроси?

По-сериозните въпроси според мен са свързани за начина на управление в последните четири години и за някои от тези хора, които сега морализаторстват, след като се провалиха във всички аспекти на политиките.

Имате предвид предишните управляващи?

Да, тъй като аз никога не мисля, че политиката е единствено субективно дело.

Приемате ли евроизборите да бъдат проверка дали да продължите да управлявате, ако БСП и ДПС спечелят, да продължите...

Всички избори са мерило за обществените нагласи. В този смисъл, подчертавам, при това доста по-надеждно от различните социологични тествания, в този аспект и евроизборите, които предстоят през другата година, ще покажат структурата на обществените нагласи.

Това означава ли, че се съгласявате с тезата, че ако управляващите партии в коалицията, която ви подкрепя, не спечелят повече от половината места за България в европарламента, смятате за логично, че трябва да има избори за български парламент?

Това е въпрос партиен преди всичко, те ще решат. Има ситуации, при които, особено в по-тежки икономически времена, има ситуации, при които правителствата губят подкрепа, но това не означава, че всеки пък трябва да се правят избори. Аз направих една справка... или по-скоро гледах справка каква е обществената подкрепа за кабинетите на 28-те страни. И трябва да ви кажа, че правителството ни не стои чак толкова лошо, колкото изглежда, когато гледаме цифрата около 20 на сто подкрепа вътре в страната. Има доста страни с по-ниска подкрепа.

Иван Костов, който излезе от политиката и направи лаборатория за изследване на рисковете, преди няколко седмици посочи тук, че вашето правителство е с най-ниска обществена подкрепа в новата история на България след края на комунизма, което създава според него сериозни рискове.

Това е вертикалният поглед. Т.е. динамика във времето. Аз подчертах преди малко хоризонталния. Очевидно всяко събитие трябва да се оценява на фона на времето, в което се случва. И ако проследим подкрепата за кабинети в Европа, както подчертах преди малко, ще видим, че въобще не сме на последните места, което означава, че има сложни процеси в самия континент, а може би и в глобален аспект. Нашият континент, Европа имам предвид и Европейски съюз, беше засегнат от остатъчните ефекти на кризата. Просто кризата завари Европа неподготвена, с много големи публични дългове и с големи дефицити. И депресията в Европа продължи по-дълго, отколкото в останалите части на света. Това създава и обществени напрежения вътре в отделните страни.

Ако останем още малко на темата евроизбори и връзката с българската политика, има и обратна логика. Ако пък БСП и ДПС спечелят по-убедително евроизборите, вие няма ли сам да поискате нови избори, за да се ползвате с по-сериозна парламентарна подкрепа? Да не зависи кворумът за вземане на решения, които правителството иска от парламента, от гласовете на „Атака”?

Вижте, аз имам определена програма, която трябва да изпълня. Засега изпълнението върви съобразно графиците, поне по основните задачи, които преследваме. Така че съм фокусиран върху този въпрос. Аз не съм член на нито една от партиите и като номиниран от този парламент ще продължа да изпълнявам програмата си дотогава, докато това е възможно.

Не знам дали сте вярно цитиран, че сте обявил, че ще посочите еврокомисаря от България преди изборите следващата година. Каква е логиката?

Това е една възможност... да бъде номиниран. С нея не... върху нея не сме дискутирали с колегите от кабинета, с парламентарните групи, които подкрепят...

Това е ваша лична идея?

Би било добре може би...

Да, но няма ли да се получи дисбаланс? Ако някоя партия, но не от вашата коалиция, спечели убедително евроизборите, тя ще има основания да настоява България да е представена в комисията от неин представител.

Както се казва, няма идеални решения, винаги има и позитивни, и негативни ефекти от което и да е решение, дори от най-добрите, поне така както ни се струват на нас...

Може ли България да понесе още социални разходи в името на туширането на протестите?

Според мен малко обърквате нюансите във въпроса. Социалните разходи бяха заявени и социалните програми, усилването по-скоро на социалните програми, бяха заявени още в програмните намерения, когато се избираше кабинетът, и нямат пряка връзка с протестите преди изборите, след изборите. Просто това е икономическата философия на кабинета.

Вие коя от двете тези, сблъскали се през седмицата, относно пенсионирането подкрепяте, тази на БСП, че трябва да се даде възможност хора, на които не им достигат две или най-малко една година стаж или възраст, да могат да се пенсионират, макар и с малко по-ниска пенсия, или тази на ДПС, които гласуваха впрочем в парламента заедно с ГЕРБ и така попречиха на БСП и „Атака” да прокарат възможността за по-ранно пенсиониране?

Вижте, има... и в двете предложения има логика. Ще се опитам да обясня и двете логики. Едното предложение за ранното пенсиониране е мотивирано преди всичко от необходимостта да се отвори по-бърз път на младите хора за влизане в професиите. При тази висока младежка безработица има логика, първо, да не се увеличава пенсионната възраст, второ, да се пенсионират хора и по-рано при заявено тяхно желание, разбира се. Но другата логика също е много сериозна, и аз по-скоро подкрепям втората логика, че ранното пенсиониране ще доведе до повече проблеми в пенсионната система в средносрочен и дългосрочен план.

А подкрепяте ли спирането на увеличението на възрастта за пенсиониране?

Като временна мярка, да, докато се обмисли нов механизъм за стабилизиране на пенсионната система. Пенсионните системи са дългосрочен проблем в целия Европейски съюз.

От 2015 г. ще расте ли отново възрастта за пенсиониране?

Е, рано е на този етап да кажем каква ще бъде системата от 2015 г. Но това, пак подчертавам, е сектор, към който... трябва да се стремим към по-голяма устойчивост. Така че ще обмислим внимателно и ще предложим втората половина на следващата година.

Вчера Държавната комисия за енергийно и водно регулиране обяви планове за поредно падане на цената на тока. Вие одобрявате ли такова решение, при положение че ще засегне и държавните централи, за които отговаря вашето правителство?

Запознат съм с аргументите и в много голяма степен ги одобрявам, тъй като високите цени, в отсъствие на адекватно потребителско търсене и възможности да се понесат тези цени, по-скоро намаляват приходите, а не ги увеличават. Това е икономическата логика. Разчитам, че с по-рязкото намаляване на нощната енергия това ще доведе дори до... ако не по-високи, то поне същите приходи. Разчитам да са и по-високи приходи в НЕК.

Виждате ли връзка между падането на цените и взимането на заеми от Българския енергиен холдинг, 500 млн. евро, което е един вид отложено плащане на по-висока цена на тока през връщането на тези кредити?

Заемът, който беше взет, върху него се работи от повече от една година, не е хрумване в последния месец или два, тъй като основното му предназначение беше да се рефинансира един стар заем, който излизаше в падеж, даже беше излязъл в падеж и беше префинансиран от друга банка. Така че не е изненада този заем. Т.е. той е в плановете на БЕХ, беше в плановете на БЕХ.

Какво отговаряте на прогнозите за негативни перспективи пред България, например на „Стандард енд Пуърс”, на фона вашите собствени прогнози за излизане от кризата, за добри перспективи пред България през следващата година?

S&P запази рейтинга на България...

„Стандард енд Пуърс” е съкращение на „Стандард енд Пуърс”...

Да, запази рейтинга на България, обърнете внимание, запази рейтинга, а промени само перспективата. С други думи, говорим за промяна след десетичната запетая. За разлика от България, вчера S&P намали рейтинга на Европейския съюз с цяла единица. Така че мога да ви отговоря и по този начин. Намалението на рейтинга или поне на перспективата на рейтинга на България е далеч по-незначително, отколкото оценката на S&P за целия Европейски съюз.

Друго събитие на годината е войната...

Ако искате, мога да коментирам и факторите, които бяха в основата на анализаторите на „Стандард енд Пуърс”...

Ще подчертаете политическата нестабилност...

Ще подчертая два фактора, ще подчертая два фактора. Те считат, че не са ясни перспективите за растеж, гледайки в периода 2010-2012 г., когато растежът е изключително нисък. Това е първият фактор. И вторият е политическата нестабилност. И двата фактора са реалност. Но и върху двата фактора кабинетът няма как да повлияе.

Вие нямате предложение как да се излезе от политическата нестабилност?

От политическата нестабилност аз съм убеден, че ще излезем следващата година, но не можем да променим историята, върху която се основават част от оценките.

А на какво се крепи убеждението ви за излизане от политическата нестабилност?

На това, че резултатите, които несъмнено ще дойдат в следващата година, ще бъдат далеч по-позитивни. Така че съм оптимистично настроен по отношение на цялостната обществено-икономическа обстановка в страната.

Очаквате да бъдете оценен, казано просто, вие и вашето правителство.

По-скоро хората да оценят позитивните тенденции в страната. Оставете ни нас.

Друго събитие на годината - войната в Сирия и бежанската криза. Подценихте ли проблема, г-н Орешарски, в първите седмици, когато започнаха да идват много хора от Сирия и от други държави с конфликти?

Не го подценихме, но няма да скрия, че бяхме изненадани и първите ни реакции вероятно не бяха най-точните. За сметка на това предприехме мерки, така че в момента контролът върху цялостния миграционен поток е значително по-добър.

Какво общоевропейско решение искате? Знаете ли, понеже ще направим преход към темата за обсъжданията в Брюксел на срещата на върха на лидерите на Европейския съюз, там лидерите обсъждат обща отбрана в Брюксел, а не общи решения в миграцията, което създава чувството, че Европа се готви да се отбранява.

Не, не е точно така. Темата за отбраната, която отдавна не е обсъждана на върха, беше адекватна според мен, тъй като Европа на 28-те, за разлика от други глобални сили, е доста фрагментирана в действията си в този сектор. Затова бяха набелязани и мерки за по-голяма координация на действията на отделните страни, на взаимоотношенията между Европейския съюз и НАТО в това число, както и на по-голяма координация между фирмите от отбранителния бизнес, европейските фирми от отбранителния бизнес. А що се касае за миграционния натиск върху цяла Европа, засегнал ни и нас в това число, предстои да се гледат тези въпроси на следващото председателство. Ще припомня, че от 1 януари председател е Гърция. Това е благоприятно за нас, защото Гърция е тип фронтова държава, фронтова в контекста на миграционен натиск, между първите страни...

А не в контекста на отбрана...

А не в контекста на отбрана, точно така. Тоест тя е между първите страни, които поемат бежанци. Така че имаме до голяма степен общи гледни точки. Затова е благоприятно председателството на Гърция. Още повече че след Гърция ще бъде Италия, друга фронтова държава в същия смисъл...

Но и вие възприехте един отбранителен език по темата за миграцията.

Не го разбирам, защо отбранителен? Аз подчертах...

За фронтове говорите. Какво решение смятате, че е удачно?

Това е европейски термин. Може би не трябваше да го използвам, но е европейски термин. И за нас се говори, че сме фронтова държава. И ние сме такава, защото имаме външна граница.

Какво решение бихте искали от Европа?

Това, което ще настояваме, е за по-голяма солидарност при разпределяне на тежестите, макар тази тема винаги да води до оживени дискусии в Европейския съюз. Защото вярно е, че Южна Европа поема бежанци, но също така е вярно, не е в наш интерес, но е вярно, че една голяма част се интегрират в северните общества. Така че дебатът кой на кого трябва да плаща и да подпомага не е толкова лесен.

Оказа се, че България не успя обаче да се справи с получаването на солидарността от Европа през седемте години на членство. Защо България ще върне пари... или по-скоро няма да вземе от европейските пари толкова, колкото се беше съгласил Брюксел да даде?

О, това е много голяма тема. Има и обективни, и субективни причини. Основната обективна причина е, че това ни е първи програмен период в Европейския съюз. И както виждаме, и Румъния е в същото положение, по-зле даже от нас. А що се касае до субективни... грешки могат да се открият навсякъде - както в централната власт, така и в местната, в интерес на истината. Въпреки това ние правим всички усилия да се минимализират загубите. И ще ви дам само една цифра. Въпреки че в предишния мандат една от опорните точки на управлението беше колко добре се справят с еврофондовете, аз неколкократно съм подчертавал, че от страна, която беше на средни места през 2009 г., се оказахме на предпоследното място, което не говори за същото. А като цифри - 26 на сто от всички фондове по кохезионните политики бяха усвоени в средата на тази година, към днешна дата са 42 на сто. Сами направете извода как се справяме в последните месеци.

Защо България да остане извън банковия съюз? Впрочем, Симеон Дянков беше „за”. Макар че изглежда, че вие продължихте една обща правителствена политика. Самият Бойко Борисов изглеждаше не особено съгласен с Дянков.

Ами, има много аргументи, и те не са политически, има повече технически аргументи, за плюсовете и минусите. Има плюсове да се влезе, но плюсът се свежда до това да наблюдаваме отвътре. Процес, който може да се наблюдава и отвън в интерес на истината. Повечето аспекти като че ли са минусови, тъй като ангажиментите, които се поемат вътре, не са съразмерни на ползите, дотолкова доколкото преди страната да бъде в еврозоната ние нямаме достъп до... (бел. ред. не се разбира) ... от Европейската централна банка.

Вчера финансовият министър беше цитиран да казва, че България през 2016-а още няма да тръгва към еврозоната, т.е. българите да искат да пазаруват с евро в самата България. По-късно в предаването обаче управителят на централната банка каза също нещо подобно, той каза, че очаква дълго подписа на български гуверньор да стои върху българските пари. Вие кога смятате, че България ще пазарува с евро...

Задавахте ми, сигурно сте забравили, задавахте ми и вие в това число...

По време на изборите...

... този въпрос от 2006 г., когато...

Като финансов министър.

... бях финансов министър. И тогава ви отговарях по начина, по който и сега ще ви отговоря. Тогава, когато покрием в достатъчно надеждна степен не толкова формалните критерии, формалните критерии ги покриваме дори и по-добре от някои страни, членки на еврозоната, особено ако се касае за дъговата тежест, но когато покрием неформалните критерии, т.е. когато постигнем малко по-висока степен на сближаване, което е изключително важен фактор, макар да не фигурира между официалните критерии, за да може много по-добре да се абсорбира този шок върху българската икономика. Така че не трябва да бързаме в този процес. Това е основното послание.

Ще отидете ли на Олимпиадата в Сочи?

Има време дотогава, февруари...

Някои вече обявиха, че няма да отидат... от световните лидери. Заради Украйна. Вие ще...

Е, ние не сме световни лидери.

Няма да кажете за отношението ви към спора Европа-Москва по отношение на Украйна?

Вие ме питахте за олимпиадата в Сочи.

Просто през Сочи се изразява отношение, г-н премиер.

Вие ме питахте за Сочи. А аз правя известно разграничение между олимпиади... В никакъв случай не съм привърженик на бойкоти. През Студената война бяхме свидетели на бойкоти и от двете страни. И двата бойкота, и двата типа бойкоти аз лично не ги одобрявах. А що се касае до Украйна, аз също неколкократно заявявах, че ние вярваме в европейската перспектива на Украйна. И украинският народ надявам се да намери най-благоприятното за себе си решение. Оставам с впечатление, че и пред властите в Украйна стои въпросът не дали, а кога. Дано е така.

Подкрепяте ли ограничения срещу офшорните компании, които се обсъждат впрочем в цяла Европа? Вие сте икономист с богат опит и със сигурност няма да хвърлите лесните думи срещу тях, при положение че най-големите световни компании предпочитат да упражняват бизнеса си чрез офшорни фирми.

Точно такава уговорка щях да направя. Има доста глобални компании, пък и не само глобални, които работят през офшори. И в този случай всяко предварително крайно действие може да самоизолира нашия бизнес от гледна точка на възможни контакти. Просто, за да го обясня накратко, просто има компании, с които се работи през офшори, и ако ние сами се откажем, просто ще загубим възможности за контакти. Но на мен ми се струва, че проектозаконът е съобразен в значителна степен с тези рискове, за които говорих преди малко, така че го подкрепям.

Кои министри оценявате най-високо от кабинета си?

Не е важно, ще използвам футболна терминология, не е важно отделни играчи дали се справят по-добре или по-зле, важно е отборът да играе добре. И ми се струва, че отминалите шест месеца са добър критерий, начален, разбира се, за да дам една много добра оценка на целия кабинет. Да видим следващата година, тя ще бъде още по-важна и още по-решаваща.

Е, при добре играещ отбор... все някой вкарва головете. Кой вкара головете тази половин година, в която сте на власт, за кабинета ви, кои са голмайсторите?

За да се вкара гол, трябва да се подготви този гол... и да не се допуснат голове. Така че от вратаря до централния нападател са много важни в един отбор.

Няма да изтъкнете нито един министър, така ли?

Подчертах, че за мен е важен колективният стил на работа.

А има ли някой, от който, как да се изразя, очаквате повече?

Ако има такива, няма да ви ги кажа естествено, ние ще направим... т.е. ние ще подпомогнем тези сектори и политиките в тях, така че да запазим наистина колективния стил на работа и да се увенчае с успех...

За какво се разкайвате през 2013-а? Да обясня смисъла на въпроса. Понеже търсих откъде идва думата протест, тя идва не от „против”, тя идва от „про”, „за”... и така се ражда протестантството. А най-важното в протестантството е човек да признае свой грях, да се разкае. Та това е поводът, има връзка с протестиращи.

Сигурно от много неща, но е по-добре да се говори, когато времето покаже отделни решения колко са добри и колко са лоши, т.е. когато видим ефектите от тях. Шестмесечният хоризонт е твърде малък, за да може да оценим някои решения като много грешни...

Сигурно има хора, които сега очакват да кажете, че решението за ДАНС беше грешка.

Не го броя, защото беше своевременно поправено, затова не го броя.

Но за това, да кажем, съжалявате...

Ами, отчетохме много пъти, че беше политическа грешка. Колко пъти да го повтаряме, десет години да говорим напред във времето, двадесет, за една грешка, която е поправена веднага...

За какво сте „за” през 2014-а?

През 2014-а основните усилия, които ще направим, е да продължим да насърчаваме икономическия растеж. Ключово е. Без да възстановим икономиката си, не можем да решим нито една друга задача, нито една, подчертавам, колкото и да има сектори, които изглеждат дистанцирани от икономическото развитие. Просто няма да имаме ресурси за решаване на техните въпроси и открити проблеми...