Върховният административен съд /ВАС/ сложи край на сагата с възнагражденията на общинските съветници във Враца, която се проточи повече от година и половина, съобщиха от Общински съвет Враца. Решението на висшите магистрати е факт от 16 декември 2013-а и е окончателно.
Трето отделение на ВАС, с председател Ваня Пунева и членове Сребрина Христова и Петър Стоянов, обявява категорично, че заповедта на кмета инж. Николай Иванов, с която той искаше да утвърди вътрешни правила за верификация на разходи, свързани с дейността на общинските съветници, е нищожна, с което потвърждава решение №19 от 13.11.2012 година по адм.д. № 383/2012 г. на Административен съд Враца.
За да постанови този резултат, съдът е приел, че в Закона за местното самоуправление и местната администрация /ЗМСМА/ ясно и точно са определени правомощията както на кмета на общината така и на Общинския съвет. В чл. 44 от ЗМСМА, уреждащ изчерпателно правомощията на кмета на общината, не се предвижда утвърждаване на правила за удостоверяване на разходите на общинските съветници. Прието е, че по силата на закона кметът на общината е задължен да изпълнява решенията на местния парламент, да организира изпълнението на общинския бюджет и да осигурява техническото и организационно обслужване на дейността на общинския съвет.
Първоинстанционният съд е приел, че кметът на общината не е компетентен да издава административен акт, който представлява властническо волеизявление, като по този начин създава задължения на общинските съветници и председателя на Общински съвет - Враца.
Безспорно е видно, че с оспорената заповед се регулират отношения относно разходите на общинските съветници, свързани с дейността им в общинския съвет. От страна на Общински съвет – Враца не са делегирани правомощия на кмета на общината за регулиране на отношенията по верификацията /установяване, удостоверяване/ на разходите, свързани с дейността на общинските съветници.
Относно правомощията по регулацията на взаимоотношенията с общинската администрация и общинския съвет законодателят е определил за компетентен орган общинския съвет, съобразно правомощията по чл. 21, от ЗМСМА. В тази връзка е приет и Правилник за организацията и дейността на Общински съвет - Враца, неговите комисии и взаимодействието му с общинската администрация, но в него липсва конкретна разпоредба относима за кмета на общината и не са му възложени права да утвърждава правила за дейността на общинските съветници, касаещи финансовата дисциплина. Такива правомощия осъществява единствено и само Общинския съвет, категорични са магистратите.
Съдийският състав определя също, че не са налице касационни основания за отмяна на решението на Административен съд Враца, което и обуславя окончателното му становище.