30 хиляди варненци яхват колело, ако има велоалеи
30 хиляди варненци яхват колело, ако има велоалеи / Дарик Варна, архив

Между 20 и 30 хиляди варненци биха карали колело, ако в града има подходящи условия за това. Данните са от проучване на сдружение "Българска велосипедна асоциация" и бяха представени на среща на велоорганизации с представители на местната власт по повод идеята за изграждане на Черноморски велосипеден маршрут.

7 на сто от туристите също са потенциални велосипедисти, а разходите на един велотурист на ден са средно 15 евро, без нощувката, показва проучването. 9 милиона туристи посещават българското Черноморие, а цялото западно Черноморие се радва на 25 милиона туристи годишно, посочи Евгений Апостолов от „Българска велосипедна асоциация”.

Проектът за Черноморски велосипеден маршрут предвижда изграждане на велопът, свързващ крайбрежията на България, Турция, Румъния и Украйна като част от голям европейски веломаршрут. Предвижда се велопътят между Ялта и Истанбул да е с дължина 1400 км, като ще прави връзка с вече съществуващи веломаршрути и образуване на локална мрежа. Идеята е по трасето да има атракции и услуги, които да отговарят на европейските стандарти за велосипедисти. Целта е не да се правят велоалеи, а да се трасират и приспособят съществуващи пътища.

Варна е готова да се включи в реализирането на амбициозния проект, заяви кметът Иван Портних в началото на срещата. Той добави, че общината ще работи активно за реализирането на този проект. „Велотранспортът е най-екологичният и икономичен начин за бързо придвижване, затова приветствам амбицията на организациите да реализат проекта“, допълни Портних.

Този форум слага началото на координирани действия на европейско, национално, регионално и местно ниво с цел осигуряване на подкрепа за планирането и изграждането на Черноморски велосипеден път, както и създаването и налагането му като „бранд” за устойчив градски транспорт и устойчив туризъм, поясни Евгений Апостолов.

Велоактивистите споделиха и някои инфраструктурни идеи за увеличаване на интереса към колоездене по Черноморието ни. Една от идеите е в Резово да се изгради КПП само за велосипедисти и пешеходци, а на по-късен етап и мост за колоездачи над едноименната река. Това би довело до увеличаване многократно на велотрафика по крайбрежието ни, с ефект дори за Варна.

Между 10 и 15 на сто от потенциалния маршрут на Черноморски велосипеден път у нас обаче се оценява като много опасен. Необходимо е изграждане на 40 км алтернативен успореден път, което би било струвало около 40 милиона лева.

На срещата в община Варна присъстваха представители на общините по северното Черноморие, на Асоциацията на български черноморски общини, варненския велоклуб „Устрем“, „сдружението Велоеволюция” и представители на други неправителствени организации.