Проф. Желев: Няма как да стане операция „Чисти ръце в църквата
Проф. Желев: Няма как да стане операция „Чисти ръце в църквата / netinfo

С решението само да касира изборите за нов Варненски и Великопреславски митрополит Светият Синод не дава втори шанс, а връща избора на изходна позиция, ако са верни твърденията за контролиран вот. Това коментира в интервю за Дарик проф. Иван Желев, бивш директор на Дирекцията по вероизповеданията. Според него по-чистият вариант е бил Светият синод да извади имената на епископите Борис и Игнатий от листата с кандидати или да се спре изборния процес до извършването на проверка по случая.

Операция „Чисти ръце" в църквата няма как да се случи, защото тя би трябвало да бъде проведена от висшия клир, коментира още проф. Желев. Според когото протестите на миряните са оздравителни за църквата и за съвестта на онези, които я водят.

Пренасят ли се протестните вълнения от политическия обществен терен на религиозния? Имате ли такова усещане?

Нямам такова усещане. Тези протести нямат нищо общо с онези на политическа основа.

Направих груб аналог.

Да, разбира се, но няма. Те не са просто някакво ехо от тези протести. Ако не се беше получил този прецедент във Варна с явно контролиран вот - да не кажа манипулиран, но контролиран, - нямаше да има тези протести.

Кое отключи този отпор на варненци? Твърдението, че е имало купени гласове или фигурата на епископ Борис, който не се слави с добро име, поне по това, което коментираха хората?

Тези два фактора се насложиха, защото става дума за едно и също лице - един човек, който за нормалния вярващ не само във Варна, а в цяла България, не е подходящ за митрополит. Според някои не е подходящ и за епископ, пък някои казват, че не би трябвало да бъде въобще духовник, клирик този човек. Той на всичко отгоре има вероятност да стане варненски митрополит, да стане един от Светия синод. И докато всички казват, че в Светия Синод е време да има обновление, да дойде някакъв нов дух, сега всъщност такива личности, ако станат негови членове, нещата съвсем ще зазлеят, казано на разговорен език. Затова и хората във Варна се надигнаха. Случи се да летувам във Варна, когато правиха панихидата за 40-ия ден (на митрополит Кирил - бел. ред.), разговарях с много мои бивши студенти - знакови свещеници във Варна, не са избиратели обаче, и те споделяха, че биха желали определени епископи, които са с добро име. Имаха две изисквания. Едното е епископът - кандидат за митрополит, да е морално чист. Защото за някои има нарекания по отношение на личния им морал в сексуалната област, не се свеня да кажа това. А другото е да не е бивш разколник. Защото разколниците са приети, те са част от клира на БПЦ, но хората имат право да кажат "Добре, нека си бъде той такъв, но ние не го искаме за митрополит". Те споделяха кои млади епископи биха желали да имат за митрополит. Сега, изведнъж изскочиха двама най-неочаквано. Единият е ноторно известен с не съвсем клиричски прояви, а пък другия е човек, който...

Сам се нарече аутсайдер.

Да, дотук да стигнем. Тоест явно, че вотът беше до голяма степен и контролиран, и манипулиран. Защото онези, които искаха да имат непременно еди-кого си, слагат втория неизбираем. По същия начин беше и в Европа миналия месец, по същия начин беше в Силистра, по същия начин преди това беше през 2007 година и в Пловдив.Вторият е неизбираем за Светия синод и се получава състезание с един кон. Само че този, които излезе на първо място, беше голямата изненада и същевременно разочарование за всички, защото той наистина може да има и някакви управленски качества. Няма човек абсолютно лош. Само Сатаната е абсолютно лош. Всеки човек има и добри, и лоши страни, въпросът е кое надделява. Всеобщото мнение е, че при този клирик лошите качества надделяват. Явно, че варненци не искат да имат такъв човек за свой митрополит.

Добре, но какво направи Светият Синод? Ако вотът не беше касиран, то Борис не беше изваден от тази листа и според миряните от Варна има шанс отново да попадне сред избраните, между които Светият Синод да излъчи митрополит.

Възможно е да се повтори вотът, да.

Не беше ли по-честно Синодът да вземе решение единият или и двамата заедно да ги извади от тази листа?

Това щеше да бъде най-чистото. Защото вярно, че до недоказване на вина човекът е невинен, но можеше да се спре изборният процес, да се направи разследване и да се види тези хора наистина имат ли такива провинения.

Верни ли са твърденията за купуване на гласове....

Да тръгнем от епископ Игнатий - ако той казва истината, значи другият е извършил сериозни нарушения и няма право да бъде в листата. Но ако епископ Игнатий лъже, тогава той трябва да бъде изваден от списъка. Нещата са съвсем очевидни.

Е, сега какво? Оставиха епархийските избиратели на същия избор?

И аз това се чудя как моя състудент и приятел американо-австалийския митрополит Йосиф е заявил това на отец Василий Шаган и на другите хора от Варна, че "Ето, ние ви даваме втори шанс". Не, вие не давате втори шанс. Вие връщате нещата в изходна позиция без никакъв шанс за тези хора да имат независим избор. Защото ако значителна част от избирателите - половината плюс един, са гласували под влияние на материални стимули, тези хора са задължени, и десети избор да се направи, на тях ще им се търси сметка "Вие получихте стимул, пък не дадохте нищо".

Тоест ще си гласуват все така.

Да. Аз не очаквам някакъв сериозен обрат в резултатите от Варна, а те явно ще се проведат при същите обстотятелства, при това и със същия управляващ. С цялото уважение към митрополит Амвросий Доростолски, тоест митрополита на Силистра, който изпълнява функциите и на варненски митрополит и получава втора заплата вече пет месеца, същият този човек има за дясна ръка един свещеник, за когото се говореше, че той обикалял заедно с въпросния кандидат - епископ Борис, из Варненската епархия и са убеждавали хората. Знаем как стават тези убеждавания - или с бой, или с пари. И понеже бой не е имало, ограничават се възможностите. Така че може ли най-близкият сътрудник на митрополит Амвросий да участва в манипулирането на вота и митрополит Амвросий да продължава да бъде управляващ? Задавам си тези въпроси. Те са риторични, понеже отговорите са ясни.

Има ли лостове Светият Синод и настоящият патриарх да спре това? Излишно е да питам дали това е изпитаниЕ за патриарх Неофит, но как очаквате той да постъпи?

Няма такива лостове. Патриархът и не може да го направи, защото нашата система е синодна, тоест Синодът като колективен орган управлява църквата, така че Светият Синод се е произнесъл в събота вечер по този начин да се проведат изборите и така ще се проведат. Аз не разбрах какво е мнението на патриарха. Той избягва да си казва мнението. То е проличало вътре, разбира се, но заседанията са тайни.

Така или иначе както навсякъде, и в Светия синод има кръгове. Към кой кръг е епископ Борис, кой го подкрепя и стои зад него, за да се ориентират хората, които не са навътре в онова, което става вътре, във висшия клир?

Трудно е да се каже към кои кръгове е епископ Борис. Знае се, че той беше близък с покойния митрополит Кирил. Това обаче няма никакво отношение към образа, имиджа на епископ Борис във Варненска епархия. Не е повлияло в положителен смисъл. Митрополит Кирил си отиде. Сега кои стоят зад него не зная. Тези неща не излизат наяве, хората общо взето не си признават. Но доколкото разбрах, двама митрополити са заели определена позиция срещу този кандидат и това са били Ловчанският митрополит Гавраил и американо-австралийския Йосиф. Те не са за този кандидат, защото са сметнали, че неговото поведение дискредитира не само изборите, но и църквата. Защото тези наща благодарение на медиите стигат навсякъде. Никой не обвинява медиите, вие сте говорители, през които дадено събитие се чува да другия край на България.

На какво да се надяваме? На предстоящия избор след две три седмици да се появят други две имена?

Надяваме се да се появят други имена. Надявам се тези хора, които гласуват там, да осъзнаят сериозния си дълг, че те не представляват себе си. Те представляват десетки хиляди вярващи. Те не са се съобразили с вота на тези хора. А са се съобразили може би с десетките хиляди, които са получили, така се говори, а то би било много жалко.

Успява ли патриархът на този етап да обедини според Вас различните тежнения в Синода? Крие ли се някаква друга голяма битка зад всички тези събития? Сега ще предстои и избор в Неврокопската епархия.

След това и в Русе би трябвало да има все някога.

Да.

Мисля, че патриархът се опитва да внася мир, защото той е човек с мирен дух. Но боя се че при патриарха неговата незлобливост и доброта го карат да не съзира явната злонамераност на някои хора, които се опитват да служат не на църквата, не на бога, а на себе си и на своите интереси.

Стана дума и за това, че реално българските християни не упражняват иначе даденото им право те да имат думата при такива важни избори. Те имат представители. Нужна ли е промяна в механизма, за да се чува гласът им?

Добре би било. Но сега просто не е възможно, защото процедурата е в ход. Както е ненормално и християните в единия край на България да избират някого си, който живее в противоположния край на страната, колкото и тя да не е голяма. А на всичко отгоре кандидатите нямат право както при политически избори да отидат да се представят, да кажат платформата си, да обещаят какво биха направили и така нататък. Съответно пък вярващите да им представят своите нужди в религиозния живот. Това нещо не се случва. Така че от една страна, имитираме някаква демокрация, но е много несъвършен този механизъм на демократични избори в църквата.

Какво е задкулисието в църквата и имаме ли нужда от операция "Чисти ръце", образно казано, в нея?

Задкулисието е много тъмно. Трудно може да се каже. Защото онова, което излиза в медиите, невинаги е достатъчно обективно според мен. За операция "Чисти ръце" в църквата е трудно да се каже, защото в крайна сметка би трябвало да я проведат онези, срещу които са нареканията. Няма как да стане. Тоест ако има обвинения срещу митрополити, те са върховният управителен орган.

Да не чакаме сам да се изчисти Висшият клир?

Да, по-скоро да се надяваме, че в даден момент съвестта на един или друг човек ще проговори. Но за да проговори тя, пък трябва да бият непрекъснато върху тази съвет хората, които имат сигнали, да не ги оставят, да не ги задържат. Това не е работене срещу църквата, не е дискредитиране на една ли друга личност. Това е част от стремежа да се очисти църквата чрез огласяне на всичко онова, което не е добро и трябва да се поправи.


Тоест протестите са оздравителни в този смисъл?

Във всички случаи. Представете си, че тези свещеници, които протестираха във Варна и дойдоха тук, стане ли епископ Борис Варненски митрополит, с тях е свършено. Те ще отидат в другия край на епархията, ще бъдат сложени в някакви села. Тоест те са си сложили главата в торбата. Никой няма да ги признае след това за дисиденти или борци за правди и свободи. Но трябва да има и такива хора. И свободата и правдата е тържествувала винаги след много жертви.