Общината скоро ще потърси отговорност от служители, сключили неизгодни за администрацията договори. Това стана ясно от думите на зам.-кмета по юридическите въпроси Пламена Маринова. В предаването „Зала Пленарна” на Дарик Варна тя обясни, че екипът на новия кмет в момента много подробно разглежда изводите от доклада на Агенцията за държавна финансова инспекция /АДФИ/, направила одит на общината в периода от 2009 до 2012 г. „На базата на резултатите от документа ще направим преценка за това, за което бихме могли да подадем сигнал до прокуратурата за извършени длъжностни престъпления”, добави Маринова.
Тя е категорична, че не може с лека ръка да се хвърлят обвинения, без да бъдат събрани съответните доказателства. „Ако го направим, това много лесно би се върнало при нас като бумеранг и бихме били обвинени за набеждаване със съответните негативи в това отношение”, коментира зам.-кметът.
В ефира на Дарик Маринова заяви още, че освен договора за палмите, ще бъдат прекратени и други неизгодни за общината контракти. Става дума най-вече за договори за консултантски услуги, от които администрацията вече няма нужда. Консултациите са били основно в сферата на обществените поръчки и европроектите.
„За това, което откриваме като неизгодно в дългосрочен план и за което има съответните клаузи, позволяващи прекратяване без неустойки, сме провели процедури по прекратяване. Екипът, който Иван Портних привлече да работи, е чисто експертен и имаме ресурс да се справяме сами”, коментира Маринова.
За новите кметски заповеди, забраняващи движението на автомобили в Морската градина, зам.-кметът каза, че не очаква те да бъдат съборени в съда. „Досега заповедите са "падали", тъй като не е била спазена процедурата по тяхното издаване. Никога не са били разглеждани по същество оплакванията на заинтересованите лица, че са нарушени техни интереси. Това наложи дългия срок до издаването на този административен акт, но всичко беше направено с идеята да има стабилност по отношение на формалните основания по издаването и спазването на съответната процедура”, коментира юристът.
От думите й стана ясно също, че може да се допусне движение на коли в Приморския парк само ако се промени статутът на пътните артерии в него – алеите да станат улици. Тези правомощия обаче са в ръцете на държавата. „Всички участъци в Морската градина се третират като алеи, което е отразено във влязлата в сила кадастрална карта, а тя на свой ред е закон. Промяната в кадастъра може да се инициира единствено от собственика на имота, който в случая е държавата. Освен това ако се промени начинът на трайно ползване от алея в улица, отново собственикът е този, който определя начина на движение”, поясни Маринова.
Тя добави, че се прави анализ на издадените строителни разрешения и на фактическото ползване на имотите в парка. „До момента е установено, че разрешенията за строеж са валидни. Имало е срокове за тяхното обжалване, които са изтекли. Така че имаме влезли в сила законни административни актове”, добави Маринова.
Зам.-кметът по юридическите въпроси не се ангажира с конкретна цифра колко души са били освободени от длъжност в общината. С постовете си са се разделили почти всички директори на дирекции, както и началници на отдели.
Пламена Маринова коментира и кандидатурата на Варна за Европейска младежка столица. Само преди няколко дни тя се завърна от Брюксел, където представи предимствата на Варна в надпреварата за спечелване на престижния приз. Според нея морската столица има големи шансове да стане Европейска младежка столица. Гласуването на кандидатурите е утре, а името на победителя ще бъде съобщено на 21 ноември в Солун. Гръцкият град е избран за младежка столица на Европа през 2014 г.