Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти е против предложенията за отмяна на режима, забраняващ тютюнопушенето в заведенията за хранене и развлечение, влязъл в сила от 1 юни 2012 г. Според председателя на браншовата организация Байко Байков българският туризъм се нуждае от пълна забрана на тютюнопушенето на обществени места, в това число хотели, ресторанти и нощни заведения. Голяма част от чуждите туристи, които посещават България, категорично не възприемат идеята в заведенията за хранене и развлечения да се пуши, посочи Байков. Европейските туристи имат желание да почиват в чиста среда и това е тенденцията в развитието на международните туристически потоци.
Според Байков изявленията на хотелиери и ресторантьори, че въвеждането на пълната забрана за тютюнопушене е причина за спад в оборотите, са необосновани и не отговарят на истината. Той цитира данни, според които се наблюдава ръст от около 6% на туристическите посещения у нас през миналия зимен сезон в условията на сега действащата нормативна уредба. Всички наши съседи - Турция, Гърция и дори Македония, въведоха тази забрана и тя не повлия на туристопотока към тези дестинации, коментира Байко Байков. Позицията на АБТТА е в пълен унисон с тази на европейската асоциация за пълна забрана на цигарения дим.
Асоциацията провежда във Велико Търново тринадесетата си годишна среща. Домакин на тридневния форум е кметът на старата столица Даниел Панов, в сътрудничество с Общинска агенция по туризъм „Царевград Търнов” и Българската хотелска и ресторантьорска асоциация - секция Велико Търново. Мотото на тазгодишната среща е „Сътрудничеството между обществения и частния сектор - платформа за устойчиво туристическо развитие".
В изпълнение на една от целите на Асоциацията – подобряване на бизнес средата за осъществяване на стопанската дейност на членовете и обогатяване на националното туристическо предлагане, срещата ще се проведе като двумодулен практически семинар за обмяна на информация и положителен опит между двете основни групи участници на туристическия пазар: общините – основен фактор за развитието на регионалния туристически продукт, и туроператорите, осигуряващи неговата пазарна реализация. В събитието участват представители на 30 водещи туроператорски фирми, близо 20 значими за българския туризъм общини, представители на авиокомпании, академични партньори и студенти от Нов български университет и Софийски университет „Св. Климент Охридски”.