Електромобилът - автомобил на бъдещето
Електромобилът - автомобил на бъдещето / netinfo

"Зелени алтернативи" е пространството в Дарик радио и DarikNews.bg, в което се дискутират зелени теми като възобновяемата енергия, енергийната ефективност и опазването на околната среда. Ще ни гостуват специалисти и експерти по всички тези въпроси. Тази седмица наш гост е Илия Левков. Илия Левков е председател на управителния съвет на Индустриален клъстер електромобили (ИКЕМ). Господин Левков е и председател на Стопанска камара-Петрич. Той е консултант по управление и мениджмънт на компании от различни браншове. Притежава  диплома за магистър по индустриален мениджмънт от Университета за национално и световно стопанство, София. Той също е специализирал висш мениджмънт в Йокохама, Япония.

Господин Левков, откъде да започнем?

От това, че преди 4 години това беше идея, сега е реалност.

С просто око разпознавате ли електромобила по улиците на София и на България?

Категорично.

Как и ние да го разпознаваме?

Един непрофесионален поглед би видял, че няма ауспух, не пуши.

Трябва да се заврем под полата?

Точно така.

Типично мъжко, все пак ще говорим за автомобили. В тази връзка, движат ли се наистина по пътищата на България електромобили? Към настоящият момент няма как да не почнем с малко статистика. Каква е приблизителната бройка на подобни автомобили в страната и за какви модели става въпрос?

Това, което получихме като официална бройка от нашите партньори в КАТ "Пътна полиция", абсолютно официално е, около 232 автомобила до края на 2012 година. Това означава, че в това число са пълни електрически автомобили и хибридни такива.

Разлика между пълен и хибриден?

Разликата между пълния електрически автомобил, че вие го зареждате в мрежата и не очаквате да имате генератор или двигател, който да подпомага или да зарежда батерията съответно. Такива различни модели може да видите в София, така наречените "зелени таксита" са такъв вид хибриди. А електрическите са едни мънички автомобили, които няколко компании са закупили. Те са много интересни. Те по нищо не отстъпват на нормален автомобил, единственият проблем е в пробега.

Колко километра можеш да изкараш с едно зареждане? И ток ти е необходим.

Естествено. Ако вечерта човек си е заредил добре батериите, както на телефона, така и на своя електромобил, 160 км може съвсем спокойно да ги измине. И това е доказано. Защото в България имаше първото еко рали през септември, и се оказа, че точно такъв вид електромобили, които ние малко са съмнявахме, че ще изминат това разстояние, се оказа, че го изминаха. И то с невероятно ниска цена за този пробег.

Къде беше ралито? Кой победи?

То беше много интересно, в две насоки. Тук идеята беше, не да победи някой за бързо каране, да трием гуми. А с най-добре промирана енергия. И електромобилът показа не само най-добро движение, но и най - икономично такова. Защото те отидоха до Правец и се върнаха. И това нещо го направиха с 5-7, максимум 10 лева.

Да, веднага хората биха попитали за тока. Знаете господин Левков колко грижи ни създаде, протести. Ще кажат: тоя електромобил може да смуче много ток.

Благодаря за този въпрос. В България обичаме да правим констатации.

Царе сме.

Категорично. Ние в клъстъра сме решили да предлагаме решение по модели. В България имаме нарушен модел за електропотреблението. Това, което виждаме като пропорция е 70 към 30 в полза на населението, на физическия потребител, което е ужасно. Това нещо трябва да се промени. Тоест индустрията трябва да ползва повече енергия, но това как се случва. Да, действително човек трябва да си включи електромобила. Но защо трябва през деня да го включва в мрежата? През нощта тя е не само по-ниска, тя е почти безплатна, защото няма как да изключим АЕЦ "Козлодуй" или пък някой друг ТЕЦ или ВЕЦ и така нататък. Ето къде се намира един малък баланс на нашата енергийна система.

Погледнато по-мащабно, как е настроена националната правна рамка, уреждаща развитието на този отрасъл? Какви са трудностите, които са пред вас? Къде пък минавате метър?

Това с метъра е много интересно. Мога да кажа, че ние сме доволни в рамките на 4 години от постиженията, които направихме, съвместно с българската държава. И това са два много стратегически документа. Първият документ беше Хартата на електрическата мобилност. След което предложихме да се изгради, да се създаде стратегия за електрическа мобилност. И в момента, ще ви кажа в аванс, че се създава една междуведомствена международна група, която по предложение на клъстера, ще направи всичко възможно, с експерти от цялата гама на електрическата мобилност, да направи една национална програма за 2025 година. Това означава, че вече трябва да се посочат точни, конкретни мерки и модели как това нещо трябва да се случи.

Все обичаме да се сравняваме с другите, къде сме на европейско ниво, къде е България в този сектор?

Мога да кажа, че България е в основата на вълната, не на гребена на вълната, но все пак е достатъчно напред, ако сравним със съседните ни държави. Защото ние имаме няколко неща: един приет начален план за влизане на екологични превозни средства в България миналата година, октомври месец. Показа и стимулите, които държавата е готова да дава, за да се случи това нещо. При това положение ние вече се нареждаме заедно със страни като Германия, Франция, Англия, Америка.

Браво. Аз мислех, че от Германия сме далеч назад или?

Много далеч назад сме, защото все пак това е технологичното и ноу-хау чудо на Европа, много неща от там се виждат, включително и американците.

Как най-кратко можем да проследим актуалните тенденции, предизвикателства и перспективи спрямо електрическата мобилност в България? Съществува ли реален интерес? Аз ви попитах за трудности, но да ги наречем предизвикателства и решения, може би най-важното за вас са решенията?

Точно така. Нашата задача е на експертно и нека да го нарека мотивиращо ниво. Това е да предложим решения, модели, които да покажат плюсовете и възможностите, електрическата мобилност да покаже своята цялост. Цялост в това, че тя е възможност за българската индустрия, за българските компании, за българския бизнес, за общините и за хората. Не случай ги подреждам по този начин, защото бизнесът е този, който ще успее и който ще намали разходите за централна градска част. Там, където са логистичните услуги, където са куриерските услуги, доставки от врата да врата, от склад до склад и така нататък. След което общините имат два варианта. Единият вариант да купуват за техни нужди такива електрически превозни средства, и тези електрически превозни средства да бъдат експлоатирани по начин, който да облекчат и да обезпечат тишината и негазифицирането на детските колички в паркове и градините.


Рубриката "Зелени алтернативи" се осъществява в партньорство със сдружение "Съюз на производителите на екологична енергия-BG", сдружение с нестопанска цел за осъществяване на обществено полезна дейност. Популяризира дейности в областта на възобновяемите и алтернативни източници на енергия, развива и реализира инициативи в областта на енергийното производство Сдружението осъществява и развива двустранни и многостранни връзки с органи, организации, дружества и лица в България и чужбина за изпълнение на своите цели.

Чуйте целия разговор:

 

В България произвеждат ли се електромобили? Какви фирми и организации участват във вашия клъстър?

Това е наша мечта - в България да се произведе електромобил. Но в крайна сметка, когато говорихме за Германия, че това е технологичното чудо на Европа, действително трябва да погледнем точно такъв вид възможност. Да, в България можем да направим електромобил, но този електромобил трябва да бъде сертифициран, стандартизиран и тогава да тръгне по пътищата на България и Европа. Този процес е труден.

Един въпрос по тази магистрала. Имат ли интерес Мерцедес, Ауди, БМВ, големите производители да произвеждат електромобили или си изяждат от собствената стока, от собствената торта. Но пък захапват друга торта. Кой произвежда електромобилите?

Всички изброени компании произвеждат много добри модели. Вече всички тях можем да ги видим дори и по улиците на България, включително БМВ и Мерцедес, разбира се. Но те дали ще захапят от таи торта, дали ще загубят от другата си торта, това е въпрос на тяхна политика. Но за нас изводът, ясното решение е точно електромобилът. Защото електромобилът ще бъде автомобилът, който ще замени досегашния начин на пътуване, досегашния начин на предвижване. Защото сметката трябва да бъде платена все пак. Нашата свобода ни е много скъпа и всеки ден го виждаме по централните улици на София, където имаме един автомобил на един човек. И влизаме в задръствания, които са огромни.

Ще има ли български електромобил и кога?

Колкото се може по-скоро. Въпреки че не мога да се ангажирам с дати.

Работи ли се по въпроса?

Работи се. Създали сме екип от младежи, които стажуват при нас. Те са подготвили възможността един автобус да стане електрически. Проектът е почти завършен, обследван. Естествено, че това е на теоретично ниво. Има и практически решения, които се правят в нашите партньори, членове на клъстера. Искрено се надявам това нещо да се случи възможно най-скоро. Въпрос на намиране на финансиране. През следващия програмен период тези неща мисля, че ще се случат възможно най-бързо и ефективно.

Чувам, че в Ловеч нещо работите.

В Ловеч имаме една инициатива, която миналата седмица успяхме с кмета на Ловеч да съгласуваме и да организираме. Ще направим една голяма среща в Ловеч с членове на клъстера, местният бизнес, и общинските власти. Да покажем един наистина работещ модел. Този модел е един лекотоварен български електромобил, който ще може и да обслужва централната градска част, съответно парка и градинките от отпадъци, които се генерират точно в тази част. Тихо , безшумно, бавно и сигурно. И почти безплатно.

Като каза бавно, веднага сигурно феновете на Формула 1 им кипна отвътре. Как ще се реши въпросът за любителите на високи скорости и електромобилите.

Точно тук електромобилът отново няма алтернатива. Вече можете да видите толкова много филмчета в YouTube, където и Порше и Ферари точат, пилят гуми, точно когато до тях застане един електромобил и ги къса на старата с по 100-150 метра. Затова има и Формула Е. Тоест електрическа формула. Казах за едно състезание, което се проведе септември месец - еко рали. Това е първи кръг, за първа година в България на Световната федерация по автомобилен спорт. И то кръг в България.

Какъв беше маршрутът? До Правец и обратно?

До Правец и обратно. Хората успяха не само да покажат електрически автомобили, които можеш да видиш и в централна градска част, а и между градовете, а и да покажеш колко икономично можеш да се предвижиш.

Да кажем, че електромобилите тръгнат по улиците, как стои въпросът със станциите за зареждане на електромобили? Ще приличат ли на бензиностанциите?

Те вървят успоредно. С нарастването броя на автомобилите, трябва да нарасне и броят на зарядните станции. И тук има нещо, което също нормативно е ангажиращо в България като член на ЕС. До края на 2020 година ние трябва да изградим около 7 000 зарядни колонки или зарядни станции с алтернативни горива, като голяма част от тях са електрически. Бензиностанциите няма да станат електростанции, но на бензиностанциите съвсем спокойно могат да се инсталират един друг вид зарядни станции, които са за бърз заряд. Тоест за 20-тина минути или за 5-10 да си дозаредите автомобила.

Каза нещо, което ме смути. На въпроса ми: разполагате ли с квалифицирани кадри, специалисти, за да бъде възможно проследяването и развитието на отрасъла в страната, тоест да градите нагоре, ти каза, че имате едни момчета. На момчета ли ще разчитаме, къде са добрите стари инженери на България? Поне със сигурност имаме много добри инженери.

В това отношение дума да няма, както се казва. В България има страхотен кадрови потенциал. Старите кадри на "Балканкар" все още могат да бъдат ползвани и то много сериозно в този прохождащ бизнес в България. Като казах момчета, имах предвид студенти, но ще кажа нещо много важно. Ние си дадохме ясна сметка и за това тръгнахме в област образование. В средното професионално образование ние вкарахме две специалности и ги защитихме пред Националната агенция по професионално образование - това е техник и монтьор на електрически превозни средства. В няколко училища, и в един от нашите членове в Ямбол започват първите часове по обучение по темата. Второ, в Русенски университет, в Техническия и в Европейския политехнически университет вече има магистратури. Има голям интерес от студенти, които започват и се интересуват все повече и повече. Ето ги кадрите.

Най-вече те са необременени. Чисто съзнание, върху което се пише.

Категорично.

Те влизат с новите технологии, с компютрите, с техния свят. Това е едно реално продължение, а и все повече зелени хора има в България. Да вярно, че сега е по-скъпо зеленото и не всеки може да си го позволи, но тенденцията е устойчива. Тенденцията е да се върви в тази посока.

Абсолютно. Един любопитен факт, че Български студент е спечелил проекта за дизайна на предната броня на електромобил, което е уникално. Нещо, което е уникално, но и малко неприятно, защото този български студент е бил награден с 500 евро. А бронята знаете ли колко струва? 3800 евро.

С една броня да го бяха наградили, да си направи щит. 2013 още не е приключила, но с какво ще бъде запомнена тя в сектора на електромобилите. От тези 4 години, в които клъстерът и вие работите, тя ли ви е най-силна или?

Мога да кажа да, независимо от това, че тези постоянни сметни в политическата сфера, все пак ни карат да удвояваме усилията си, да създаваме все по-трайни контакти с държавата. Защото електрическата мобилност няма как се случи сама по себе си. Това е една общност, не само на интереси, но и на политики. И нашата идея е действително да създадем една такава политика и смятаме, че 2013 ще бъде решаваща и най-ползотворна. Ползотворна затова, че тази международна работна група ще стане факт. Станаха факт двете специалности, станаха факт септември месец студентите в тези специалности. От тук насетне трябва да показваме работещи модели, публично частно партньорство, общини, бизнес, индустрия.

Защо трябва да произвеждаме и да караме електромобили?

Това е новият начин на предвижване.