Павлова: От едно работещо министерство се създадоха две неработещи
Павлова: От едно работещо министерство се създадоха две неработещи / снимка: Sofia Photo Agency, Юлиана Николова
Павлова: От едно работещо министерство се създадоха две неработещи
67359
Павлова: От едно работещо министерство се създадоха две неработещи
Спор между Димчо Михалевски и Цвета Караянчева
  • Павлова: От едно работещо министерство се създадоха две неработещи
  • Спор между Димчо Михалевски и Цвета Караянчева

Очаквано дебат по втория вот на недоверие към кабинета „Орешарски" реално не се провежда, а депутатите от ГЕРБ и единственият депутат от Коалиция за България, който поиска думата от парламентарната трибуна, Димчо Михалевски по-скоро се замерят с обвинения чие управление какво е свършило и какво не е свършило.

Мотивите за вота на недоверие бяха представени от депутата от ГЕРБ и бивш регионален министър Лиляна Павлова. Тя заяви, че новата оперативна програма за регионално развитие може да не започне да действа преди 2015 г. заради лошото програмиране и хаоса в сектора.

Павлова направи преглед на „гафовете" на кабинета още преди създаването му заради смяната на предложения министър на инвестиционното проектиране. Според Павлова тройната коалиция, която е управлявала до 2009 г., е виновна за трудното усвояване на европейските фондове и прогнозира, че ще се появи същият проблем и с новия програмен период заради лошото програмиране.

Лиляна Павлова многократно се върна и към темата за инвестиционното проектиране, на която бе посветен първият вот срещу кабинета, както и към „кадруването на тъмно".
„Протестите срещу правителството започнаха не от деня, в който Делян Пеевски беше избран за председател на ДАНС, дори не от деня, в който парламентът гласува новото правителство, а от деня, в който беше обявен проектокабинетът", каза Павлова. Тя откри причината за това в предложението за сформирането на ново министерство на инвестиционното проектиране, като първият номиниран за министър беше арх. Калин Тихолов. „Липсва отговор на въпрос кой предложи тази структура и чия номинация е арх. Тихолов", каза Павлова. И напомни, че кандидатурата на Тихолов бе отхвърлена под граждански и медиен натиск на следващия ден и това е „първият гаф" на правителството.
По думите й липсват мотиви за създаването на министерството на инвестиционното проектиране. Не е ясно защо от едно работещо министерство на регионалното развитие и благоустройството с видими за цялото общество резултати се създадоха две неработещи, каза още тя.

„Липсата на адекватни мотиви за разделянето на министерствата на регионалното министерство на две освен тези, свързани с негласни партийни договорки и желание за разпределяне на порциите във властта, предопредели механичното разделяне на функциите между двете министерства. Липсата на ясно формулирана политика, която ще провежда всяко едно от двете ведомства се допълват с неясни функции и правомощия противоречия между правомощията законите и правилниците, както и дублиране и припокриване на редица от функциите им", каза Павлова. Това са и мотивите за опозицията за втория вот на недоверие към кабинета.

Преди почивката единствено Димчо Михалевски от партиите, които подкрепят кабинета, поиска думата, като той направи преглед на всички политики, свързани с ресора на регионалното развитие - от пътищата и магистралите до проблемите във ВиК сектора.


Михалевски попита бившите управляващи какво са оставили на настоящите като готовност в строителството и като финансиране. „През 2011 година обществото се проглуши със седемте магистрали и седемте скоростни пътя, които щели да станат до 2020 година. През април се проглуши обществото, че тогавашният министър отишъл в Брюксел с една магистрала, пък се върнал с четири и 2,5 млрд. евро. Уважаеми дами и господа, уважаеми български граждани, никой никога по никакъв повод не ни е обещавал 2,5 млрд. за пътища до 2020 година. Това беше предизборна лъжа. Когато предупреждавахме за тази лъжа преди две години, а тя безпощадно лъсна в момента, трябва да бъдем на нивото на политиката, за да можем с 600 млн. евро, с които реално разполагаме за тази политика в момента, така да продължим приоритетите, че да можем да изградим и „Хемус", и Калотина, подхода към Е79, и всички други проекти. И ще го направим", декларира Михалевски.

От своя страна депутатът от ГЕРБ Цвета Караянчева емоционално отговори: „Дай, Боже, нулите, които господин Михалевски каза, дай Боже тези нули всеки да ги има, защото нашите нули могат да се видят, да се пипнат, да се ходи по тях, да се пътува по тях и всеки, който е пътувал по магистралите на ГЕРБ, знае колко е хубаво". По думите й от 2006 година жителите на Гоце Делчев, Доспат, Борино, Девин, Смолян, Ардино, Кърджали и Крумовград очакват „родопската магистрала" на Михалевски и социалистите за 55 млн. „2008 година щяхте да й правите първа копка и всъщност все още няма нищо осъществено в тази посока. Прословутото водно огледало, което жабурнясва в момента... Вместо да се прави водно огледало за 100 млн., можеше да се направи и околовръстен път на Кърджали", каза Караянчева.

По отношение на политиката във ВиК сектора на правителството, определяна от опозицията като провал, Михалевски каза, че се чуди дали да не замълчи, защото „срамът на очите" на бившите управляващи „не би бил поносим за очите" му. „Политиката, която опитвате да рекламирате - петилетката в две години - няма как да стане", обърна се Караянчева към мнозинството.

След почивка депутатите подновиха дебатите по вота на недоверие срещу кабинета „Орешарски".