68% от регистрираните автомобили в страната са над 15-годишни
68% от регистрираните автомобили в страната са над 15-годишни / снимка: Sofia Photo Agency, архив

От 2010 г. досега се наблюдава увеличение на броя регистрирани лични автомобили в страната с всяка изминала година. През 2012 г. регистрираните нови леки автомобили у нас са 14 000, а употребяваните с първа регистрация у нас - 182 000, каза пред БТА главен инспектор Бойко Рановски от отдел "Пътна полиция" при Главна дирекция "Национална полиция".

От началото на годината до края на юли новозакупените леки автомобили у нас са 8900, а употребяваните - които за пръв път се регистрират в България и идват от други
държави в Европа - 108 000, посочи Рановски.

Тенденцията за увеличение през последните години е след драстичен спад в регистрациите през 2009 г., коментира специалистът. Според него спадът е резултат на
икономическата криза, засегнала европейски страни, както и на затишие след "бума" на регистрации при влизането на България в ЕС.

Автопарк

В края на шестмесечието на тази година общо регистрираните автомобили в страната са били 2 860 000. От "Пътна полиция" водят статистически възрастта им през пет години.

Най-много от леките автомобили са над 20 години - около 36 процента от общо регистрираните. Като възраст ги следват колите на възраст между 15 и 20 години - 32 на сто. Това означава, че 68 на сто от регистрираните автомобили в страната са над 15-годишни, отбеляза Рановски.

Новите лични автомобили - до 5-годишни са 75 хиляди от всички регистрирани, сравни той. Всяка година пък на около 50 хиляди автомобила се прекратява регистрацията - обикновено много стари. Може да се предположи, че по-голямата част от тях отиват за скрап. Има и износ, но потокът е по-голям от държавите-членки на ЕС към България. Спрените от движение поради техническа неизправност или по желание на собствениците са около 40 000 на година.

Законодателство и мерки

Съгласно законодателството в момента годишният данък на старите автомобили е около десет пъти по-нисък от този на новите. Според Рановски трябва да се помисли за стимули или преференции за закупуването на нови коли, било чрез местните данъци и такси или с други механизми.

Интензивният трафик в големите градове е една от основните причини за замърсяването на въздуха с вредни емисии, са посочвали нееднократно от Министерство на околната среда и водите. Подновяването на автопарка на градските автобуси пък е една от основните мерки, залегнали в общинските програми за преодоляване на проблема с въздушните замърсявания.

Към момента не се водят разговори между Министерство на околната среда и водите и Министерство на финансите за въвеждане на финансови стимули за собствениците на по-нови автомобили, с цел подновяване на автопарка в страната, коментираха от екоминистерството. От ведомството посочиха, че нямат компетенции да налагат ограничителни мерки по отношение използването на автомобили в зависимост от възрастта им.

Емисиите на вредни вещества в отработените газове от всеки автомобил следва да отговарят на съответния европейски стандарт EURO. Контролът на моторните превозни
средства, в това число на съдържанието на вредни вещества и съответствието с европейските стандарти се осъществява чрез наредбата за периодичните технически прегледи на автомобилите, издадена от министъра на транспорта, коментираха още от МОСВ. Общинските власти са тези, които могат и трябва да осъществяват контрол при избора на превозни средства, които да замърсяват възможно най-малко атмосферния въздух на тяхна територия, посочиха от екологичното ведомство.

Според МОСВ възможността за подобряване на качеството на въздуха чрез по-добра организация на транспорта е подценена от страна на общинските власти, вероятно поради очаквани негативни реакции от страна на засегнатата част от населението.

Запитани за евентуалното въвеждане на стимули за ползването на електромобили, от МОСВ припомниха, че с решение на Министерски съвет от 19 октомври 2012 г. е приет
Национален план за действие за насърчаване производството и ускореното навлизане на екологични превозни средства, включително на електрическата мобилност в България за периода 2012-2014 г.

В плана са заложени редица насърчителни мерки по отношение на въвеждането на стимули за търсенето на екологични превозни средства от страна на фирмите и гражданите, коментираха още от МОСВ.