Томислав Дончев алармира Европейската Комисия за тунела под Шипка
Томислав Дончев алармира Европейската Комисия за тунела под Шипка / Dariknews.bg

"Ако продължат неадекватните действия на правителството за проекта за тунела, ще уведомя Европейската комисия", заяви днес Томислав Дончев, депутат от ГЕРБ.

"Една безспорна инвестиция отново ще стане обект на политически спорове и дебати, което за мен не е добрия сценарий. Коментира се търсенето на частен инвеститор по отношение на изграждането на тунела под Шипка", каза на пресконференция депутатът от ГЕРБ Томислав Дончев. Повод за думите му бе коментар на министъра на инвестиционното проектиране проф. Иван Данов, че има заявен частен инвеститорски интерес за изграждането на тунела.

През последните години при Дончев идвали потенциални инвеститори. В търсенето на частен инвеститор нямало нищо лошо, счита той.

"Въпросът е, че до момента не се е появявал нито един инвеститор, който да е готов да строи тунела без държавна гаранция. По-интересният въпрос за мен е защо обект, който е определен за европейско финансиране трябва да търсим частното финансиране като алтернатива. Още повече, че този обект се намира на европейски транспортен коридор, започнат е през този програмен период. Меко казано странна е подобна стъпка", коментира още Томислав Дончев.

"Това е двуфазен проект. Като първа фаза е рехабилитация на съществуваща част от Западен обход, изграждането на довеждащия път до тунела е част от ОП "Транспорт 2007-2014". Втората фаза е изграждането на самия тунел под връх Шипка. Изпълнението на първата фаза прави задължително изпълнението на втората фаза. Ако втората фаза от проекта не бъде изпълнена, държавата-членка на ЕС дължи обратно плащане на Европейската комисия за всички пари, похарчени по изпълнението на първата фаза. Така е и с тунела под Шипка, така е и с автомагистрала Струма, ако на някого например не му хрумне да не изгради лот 3, които са големите тунели при Кресненското дефиле, ще трябва да върне парите за 1, 2 и 4 лот, защото това е фазиран проект. Логиката на мислене на колегите от Брюксел е, че само една изградена част от инфраструктурно съоръжение, не я прави инфраструктурно съоръжение, че половин изградена железница не е железница, половин магистрала не е магистрала. За щастие вече има реален старт и напредък на строителните дейности по първия етап на проекта за тунела. Включването на втората фаза от проекта за следващата оперативна програма "Транспорт" не е обект на преговори. То е задължително", допълни той.

 

Дончев е категоричен, че ако продължи настоящата ситуация около проекта за тунела и неадекватните действия на правителството по отношение на него, ще информира официално Европейската комисия и по-специално генерална дирекция "Регионална политика", която отговаря за управлението на Кохезионния фонд.