Симфоничният оркестър на БНР, под диригентството на маестро Емил Табаков, ще представи популярната сценична кантата на Карл Орф „Кармина Бурана", със солисти Ина Кънчева, Алексан Чобанов и Петър Данаилов. Концертното изпълнение е по покана на Община Стара Загора и със съдействието на Българското национално радио.Участват Смесеният хор на БНР с диригент Румен Райчев и хорът на Националното училище за музикални и сценични кадри „Христина Морфова" в Стара Загора с диригент Стефка Минкова.
Билетите за голямото музикално събитие в града на липите вече са в продажба на цени от 10,15 и 20 лв., на билетната каса на Държавна опера Стара Загора.Представят "Кармина Бурана" в операта на 24 юни от 19 часа.
Кармина Бурана
Наричат „Кармина Бурана" бестселър на 20 век. С популярността си
кантата на немския композитор и педагог Карл Орф (1895-1982) засенчва
ценността на творби като „Катули Кармина" и „Триумфът на Афродита"
(заедно с „Кармина Бурана" образуват триптиха „Триумфи"), оперите
„Луната" и „Умницата", сценичните трагедии „Антигона" и „Едип цар" по
Софокъл/Хьолдерлин, мистериите „Комедия за Възкресението на Христа" и „Комедия за края на времето", драмата-оратория „Бернауерин". И това са само част от сценичните творби на Орф, съставляващи неговия theatrum
mundi. Музикален театър, в който се пее, играе и танцува, изваян в големи
фрески със средствата на всички изкуства. „
В помощ на композитора е студентът-юрист Мишел Хофман, ентусиаст в изучаването на древни езици, с когото заедно съставят „либретото". „Кармина Бурана" е изградена от Пролог и три картини в 25 номера, обхващащи теми, актуални за всички времена: непостоянството на късмета, богатството и властта, бързотечността на живота, низ от превратности и лъкатушения между високо и ниско, плътско и духовно. Орф запазва оригиналния език на подбраните стихове (предимно латински) за пролетта, любовта, трапезни и сатирични песни, и няколко химнични строфи.
Жанрът на „Кармина Бурана" композиторът определя като „Светски песни за певци и хор в съпровод на инструменти с представление на сцена". С ариозите на певците солисти са отредени важни роли, хоровете (голям, малък и детски или момчешки) активно съучастват в действието. Превес в оркестъра имат духовите инструменти, екзотичният арсенал от ударни и двете пиана. Повечето от номерата са строфични песни, а остинатното
равномерно движение е главен конструктивен елемент в цялата
композиция. Орф предвижда и участието на танцьори, сценични декори и
светлини.
Несъмнената сценичност на творбата, а и липсата на точни режисьорски указания на автора, дават простор за различни постановъчни трактовки.