Документите за полетите на Борисов с Авиоотряд 28 били унищожени?
Документите за полетите на Борисов с Авиоотряд 28 били унищожени? / снимка: Sofia Photo Agency, архив

Писмените заявки за полетите на бившия премиер Бойко Борисов били унищожени, съобщи bTV, позовавайки се на отговор от Министерския съвет. Докато лидерът на ГЕРБ беше премиер се разбра, че "Авиоотряд 28" се е използвал освен за държавни цели, но и за полет на аматьорските футболни отбори "Витоша" (Бистрица) и "Чавдар" (Етрополе) до Варна за приятелски мач помежду им.

Според получения отговор поисканите заявки за пътувания на тогавашния министър-председател имали "координационен характер". В голям процент те не съответствали на изпълнените задания поради технически причини или внезапно настъпили обстоятелства. Затова в Министерския съвет гледат на тях като на обмяна на вътрешна информация между логистичните звена (Протокола на правителството и "Авиоотряд 28"). Поради това те не се извеждали с изходящ номер от деловодството на Министерския съвет. "Няма практика да се архивират и съхраняват в Протокола или останалите служби", пише още в отговора.

Според юристи фактът, че писмените заявки до „Авиоотряд 28" не се архивират и пазят в Министерския съвет, е признание за нарушение на закона и дори престъпление. "Унищожаването на документи не по установения ред всъщност представлява престъпление по Наказателния кодекс", заяви адвокатът от "Програма достъп до информация" Александър Кашъмов. "Другата възможност и другата вероятност е този отговор да представлява една лъжа и да не е вярно, че в МС не се съхраняват такива документи, такива заявки. Това обаче също е престъпление, тъй като тогава отговорът по достъп до информация представлява документ с невярно съдържание."

Кашъмов добави, че в 13-годишната практика по прилагане на Закона за достъп до обществена информация това е един от най-странните отговори, които е виждал. По думите му не може никакво листче, което съществува в администрацията да се унищожи просто така, а в случая с „Авиоотряд 28" самият устройствен правилник за дейността му ясно предвижда, че полетите се осъществяват с писмени заявки.

Всички документи на "Aвиоотряд 28" се съхраняват от над 40 години. Това заяви от своя страна пред агенция Фокус капитан Пенчо Пенчев, генерален директор на Правителствения "Авиоотряд 28". „Който ни е задал въпроси, ние сме отговорили по съответния начин, имаме си система, която не е от четири години. Няма никакъв проблем да се провери. Няма отказ за предоставяне на документи", обясни Пенчев.

Той посочи, че е била отказана конкретна справка, която не може да бъде изготвена. Пенчев каза, че ако някой има нужда от информация, може да бъде допуснат до всички документи, но той трябва да отиде, за да си направи справката.

Всички документи на "Aвиоотряд 28" се съхраняват от над 40 години. Който ни е задал въпроси, ние сме отговорили по съответния начин, имаме си система, която не е от четири години. Няма никакъв проблем да се провери. Няма отказ за предоставяне на документи.

- Пенчо Пенчев

„В отряд 28 се съхранява всичко, което касае експлоатацията на самолетите, летателния състав - летателни часове, книжки, медицински прегледи - всичко, което касае летателната експлоатация. Но ние не отговаряме кои пътници са на борда, какъв това се качва - това нас не ни касае. Има митница, има КПП, има летище София и т.н. Всичко, което касае експлоатацията на самолетите, безопасността на полетите, качественото изпълнение на задачите, поставянето на задачите, съгласно правилника и закона за гражданско въздухоплаване. Всичко това се съхранява от повече от 40 години", каза той.

„Нямаме проблеми да предоставим информация кой полет, на коя дата, с какъв екипаж, от кой до кой пункт е изпълнен. Ние не крием нищо", каза още Пенчев. „Ние искаме да отговаряме на изискванията на Европейския съюз и Европейската комисия. Правим това от доста дълго време. Всичко останало е спекулация. Това са политически приказки", заяви той.

Пенчев уточни, че могат да предоставят документация, но не и справка. „Аз нямам такива специалисти. Аз му предоставям документация, ако иска той да си я извади. Не мога да отделя персонал, който си има определени задачи, да прави справки -някой иска дали „Левски" е бил шампион или ЦСКА. Нямаме такива справки", заяви Пенчев. „Ние имаме пълна документация на всички полети: техническа за двигатели, за приборно оборудване на кабината, за състояние на тялото на самолета, за технически прегледи, за проведени търгове - който каквото се сети. Това се съхранява и се пази. Но да ни питат нещо, което нямаме, няма как да им го дадем", подчерта Пенчев.