Местната власт в София все още няма окончателно решение дали и кога ще бъде въведен електронен прием за първокласниците. Това стана ясно от думите на началника на Регионалния инспекторат по образованието в столицата Ваня Кастрева. В интервю за Дарик тя коментира станалите вече традиционни по това време на годината опашки от родители на бъдещи първолаци.
Според Кастрева няма пречка електронна система за кандидатстване и прием на децата в 1 клас да стартира пилотно още от догодина. Тя обаче подчерта, че с това решение не трябва да се прибързва, тъй като се очаква и решение на Комисията за защита от дискриминацията за това доколко законов е критерият „териториална близост" до дома или до работата на родителите - критерий, който сега се прилага при приема на децата в столичните детските градини.
Ще започна с нелепия инцидент с петокласника Теодор, който припадна в час по физическо, след това се е наложило бързото му транспортиране до Окръжна болница. Уви, лекарите не успяха да го спасят. Няма все още официална информация за причините за настъпилата смърт при детето. Предстои Центърът за спешна помощ, официално, да даде брифинг.
Това ще бъде само едно обяснение на изключително тежкото състояние, в което са моите колеги в 81 училище, защото те от вчера съпреживяват тази много голяма драма. Тя е най-голяма драма за семейството, но един прекършен човешки живот, в своето начало, това би събудило много тъжни чувства във всеки. И поставяйки се на мястото на колегата учител, в чиито час това се е случило... Мога да кажа, че това е първия час, децата са втора смяна на училище, първият час след своеобразната великденска ваканция, която всички имаха, съвсем в началото на часа, изключително внезапно, неочаквано. Така че шока на колегията и на училищното ръководство е наистина голям. Това, което ние имаме като информация, защото сме в непрекъсната връзка с училищното ръководство от вчера след случилото се е, че в училище са предприели абсолютно всички мерки, които могат да се предприемат в една такава кризисна ситуация. Това, което поискахме като информация е здравния картон на детето. Няма записано нищо, което да е притеснително, на което да е било обърнато внимание до този момент. Напротив, детето се е занимавало със спорт, така че се предполага, че е физически здраво, добро дете, всичко най-добро можем да кажем. Но наистина е нелепа смърт, каква е причината вече ще кажат медиците.
Да, тепърва ще се изяснява колко навреме са реагиарали от спешна помощ, но това май пак отключва онази стара тема-училищните лекари, липсата на максимално близко лице на места, разбира се сестрите заместват този вакум, но..
Там е имало медицинско лице, не като лекар, но в качеството на медицинска сестра. Това, което аз мога да кажа, че от днес там работят двама психолози от нашата национална група за мобилна психологическа подкрепа, така че да бъдат в помощ на децата, учителите, родителите. Максимално това, което можехме да направим за този кратък период, това сме и направили. Присъствието на лекар е много важно, но не винаги е животоспасяващо. Така че в този случай експертизата, която лекарите ще направят, ще бъде един знак за причината за смъртта на детето.
Така или иначе е повод отново тези, които са законотворци в тази държава, да помислят. И разбира се тези, които ще поемат следващата народна власт, защото това е в ръцете и на изпълнителната власт, дали не трябва да върнем добри стари практики, защото лекар в училище не е излишен дори и под формата на профилактика, убедена съм всеки ще се съгласи.
Да, здравето на децата, това не е извън нашата система, защото образователната система има своята грижа за физическото, психическото, интелектуално и всякакво друго здраве на децата, защото само тогава те могат да бъдат изградени като личности, пълноценни и реализиращи се успешно в живота.
Така да затворим тази тема, съболезнования към родителите. Сменям темата, директно към бъдещите първолаци от София. Част от родителите им оползотвориха някой друг от празничните дни по един нестандартен начин-да дежурят в чакане пред желаното училище за тяхното дете. Докога така ще я караме с опашките и кога има шанс най-после, електронно, чрез една ясна и точна система, да преминава цялата процедура?
Мисля че надали ще има време, когато абсолютно никога да не възникне проблем или всичко да се случва по един начин, по който всички да са доволни. За мен това не е реално. Това не е раеално, защото на територията на София има общо 302 училища, разбира се не всички приемат в първи клас. Палитрата е изключително широка. Аз мога да кажа, че през последните години това се случва в доста определен брой училища, където интересът към училището е доста по-голям, дори се създаде като традаиция към тези училища да се подхожда с по засилен интерес. Разбира се това е благодарение на работата на колегите, които си свършват много добре работата и децата дават много добри резултати. Но винаги може да има изключения. Моята лична мечта в посока на столичната образователна система е качествота на образованието във всяко столично училище да е на такова ниво, че човек просто да не се замисля за това, къде би било по-добре. Да се замисля единствено и само върху това: кое е доброто за моето дете, кое училище ще му бъде най-близко, най-удобно, къде то ще се чувства най-конфортно. Но това е трудно предвидимо, защото както петте ни пръсти на едната ръка не са еднакви, така децата ни не са еднакви и така не можем да говорим за еднаквост, даже би било доста скучно ако всичко това се случва по един такъв много стандартен начин.
Тази година първолаците са повече, да ни кажете с колко повече и какви са критериите, по които директорите преценяват когато правят класирането и тече реалното записване?
Повече ще кажем в края на септември, когато обобщим цялата база данни. В нашите предварителни справки, които ние правим и при анализа на 6 и на 7 годишните деца, за следващата учебна година се очертават около 600 първокласници повече, сравнение с настоящата учебна година. Това е една добра тенденция в демографската картина на столицата и аз се надявам, че вече сме излезли от онзи нисък пик, в който и София беше, и започваме да се развиваме в една по-добра картина като присъствие на децата в столичните училища и детски градини. Естествено, защото обхватът им е още от детските градини. С около 600 повече очакваме да са тази година, около 11 400. Това е динамично, до септември могат много неща да се случат, могат децата да се увеличат. Не мисля, че могат много драстично да паднат, но в съвременното общество всички сме изключително мобилни и така би трябвало да бъде, хората да могат да правят свободно своя избор и аз се надявам, че София ще предостави добра възможност за децата и техните родители, защото за мен това са две много свързани неща и е много жалко ако родителите работят някъде далеч, а децата им учат на друго място и са сами. Най-важно е семейството да бъде заедно. Очаквам, че и паралелките ни ще бъдат повече, някъде около 500. Нашият призив към директорите е да се записват до 24 деца в паралелка, тъй като родителите много се интересуват от това, аз гледам да ви предоставя тази информация, защото те наистина стриктно смятат колко са паралелките, колко са децата.
Това призив ли е или заповед?
Това е призив, защото нормативната уредба позволява, нашата Наредба 7 за запълването на местата в паралелките казва, че от 1 до 4 клас децата трябва да са по 22, но тя дява възможност, по преценка на директора, те да бъдат увеличени с 10%, което означава 24. От тук нататък, пак наредбата дава възможност и за изключение от 24. Нашият призив към директорите на училищата е те наистина да се съобразят с възможностите, които им дава наредбата на тях самите, предвид обстоятелството, че това ще доведе до по-равномерно разпределение на децата във всички столични училища. Ще даде и възможност за по-лека работа в първи клас на колегите начални учители, а от там нататък ще бъдат по-добри и резултатите, тоест, говорим и за качество на образованието. Може да има изключения, но те наистина ще бъдат само изключения.
Да не стане както с детските градини-определя се бройка, после още 5-6 деца...
На нас ни предстои работна среща с директорите на училища, защото това е изцяло делегирана дейност към тях и е децентрализирано като организация. Затова казах, че е призив, но в крайна сметка е въпрос на национална отговорност на колегите и аз вярвам в нея, че те трябва да бъдат коректни към нормативната уредба, коректни помежду си и към децата в същто време.
Има ли към настоящият момент някакви жалби във връзка с този процес на кандидатстване при вас в инспектората?
За първи клас тази година няма и дано да няма. Ние все още се в процедура, в която се подават документите, но това, че един родител си е подал документите все още не означава, че детето му е записано. Разбрах, че родителите са наясно с това. С решение на педагогическите съвети, директорите би трябвало да оповестят графика си на дейностите, защото това е първата стъпка. Втората стъпка е да се направи, от комисията, която те са определили, съответният подбор ако децата са повече и да се изнесат списъците с класираните деца по критериите, които педагогическите съвети са приели. Трябва да кажа, че понякога се създава впечатление, че има много деца и местата са малко. Това впечатление идва от обстоятелството, че няма ограничение пред родителите в колко училища те ще кандидатстват. Но записване то става само в едно училище с оргиналното удостоверение за завършен подготвителен клас.
Кога ще стартира електронното класиране?
Това е нещото, което пресдстои пред екипа на столична община, обсъждахме с господин Тодор Чобанов, госпожа Мария Минчева, Малисна Едрева и целият екип преди оповече от месец, ние отдавна си говорим в нашата тясна сфера-регионален инспекторат по образование в солична общиан и той стои на вниманието ни още от януари месец. Регионалният инспекторат има наксоки към директориет за порцедурите, които те трябва ад предприемат. Обсъждахме го още преди ад излезе информацията за Бургас.
Бургас изпревари София.
Нищо против. Аз смятам, че всички добри практики трябва да се споделят, за да могат по-бързо да се въведат.
Кога може София да последва Бургас реалистично? Става дума за пари, за програма софтуер?
Ние не сме си поставяли срокове, напротив идеята на господин Чобанов, ползвайки опита на електронното класиране от детските градини беше, само да се въведе в някои от регионите пилотно. Аз мисля, че ни е малко рано, в смисъл, че ако искаме да вървим в тази посока първо трябва да сформираме целева работна група, която да отчете всички плюсове и минуси на това. Всяка такава стъпка трябва да бъде анализирана от гледна точка на полезността и за системата. В нашата сфера ние имаме опита и столична община пренесе този опит благодарение на г-жа Фандъкова. Това е опитът на централизираното класиране на учениците след завършен 7 клас по Наредба 11. Министерството на образованието го е въвело преди повече от 10 години. Но София град и много специфична система на средно образование и затова ние трябва внимателно да помислим, дори трябва да отчетем обстоятелства, свързани с промени в нормативната уредба. Така че ни предстои работа, за да можем да видим доколко ефективно ще бъде това въвеждане на електронното класиране в първи клас. Защото за първи клас имаме едно изключително важно условие- равен достъп на всички деца до сферата на средното образование и задължителен обхват на всички деца. Това са две обстоятелства, които трябва да бъдат в основата на политиката в тази посока.
От това, което казахте разбирам, че не е окончателно решено, че ще има електронно класиране и все още се мисли дали, а не кога. Ако минем на кога, до година,две, ако се вземе решение, реалистично ли е да заработи?
Ако е за следващата година-да, реалистично е от гледна точка на това, че няма да бъде нещо съвсем ново. Тук има практики, има опит, просто трябва да се прецени полезността и ефективността на една такава стъпка и нейната законосъобразност.
Като казахте нейната законосъобразност, за критериите ли говорите?
От една старана за критериите , от друга Столична община има опита, за разлика от Наредба 11, където нещата са доста по-ясни като критерии.
В гимназиите?
Точно така-в гимназиите. А приемът в детските градини, непрекъснато се усъвършенства по критерии, предвид непрекъснато възникващи нови обстоятелства и работа на комисията па дискриминация
Да, един от казусите там. Ако има близък, който работи в детската градина.
Да, от една страна, от друга-критерият за териториална близост.
Детската градина да е в близост до дома или до работата.
За мен не би трябвало да влизаме в прибързани действия, защото всичко трябва да се съгласува така, че да бъде ориентирано в интерес на децата и да бъде полезно за системата и то да облекчи, както цялата система, така и родителите, но да гарантира равния достъп на децата до сферата на средното образование. Предстои ни наистина обсъждане в тази посока, а решението трябва да бъде взето така, че то да не бъде атакуемо, а да се съизмерва с цялата нормативна уредба, която е в сферата на защита правата на децата.
Предстои външното оценяване на четвъртокласниците. Това са първите изпитни вълнения за родители и деца през май.
Трепетът е изключително голям в тази посока.
Само две седмици остават и до кандидатстването след 7 клас
Ние вече сме в майските трепети, защото на 9 май е националното външно оценяване за 4 клас по български език и литература, на следващия ден- е математиката, след това , на 14 май-Човекът и природата, а на 15 май-Човекът и обществото. Четвъртокласниците започват да демонстрират своите знания в тези дни и аз призовавам родителите да бъдат изключително благосклонни към своите деца. Да не ги натоварват с нищо, което може да им създаде пречка да покажат най-доброто от себе си, защото след това седмокласниците трябва да го направят заедно със зрелостниците, пак през май, само че на 21 и на 23. Това ще бъдат едни много важни дни за цялата столица, то важи и за цялата страна, защото това са дни на демонстриране на знания. А да демонстрира човек знания първо трябва да бъде спокоен. Грижата на родителите е да се постараят децата им да са добре отпочинали, да им предоставят комфорт, за да могат да покажат най-доброто от себе си. Никога не се научава в последния ден. Моята молба към всички зрелостници, защото както се казва те са върхът на нашите постижения. Предстои скоро те да разберат в кои училища ще се явяват на държавни зрелостни изпити. Много моля, нека да се подготвят за този важен за тях ден в няколко посоки. Първо, наистина да бъдат добре отпочинали, но преди това да са намерили училището, в което те ще се явят, защото те не се явяват в своите собствени училища. Да не се получи така, че в последните мигове на самия 21 или 23 те да обикалят София и да объркат училището, в което трябва да бъдат.
Да не объркат училището.
Абсолютно. Това е изключително важно за тях. Иначе, това което са научили, вече са го научили. Така че пожелавам им успех. Нека да спазват правилата, носейки със себе си своите документи за самоличност, служебната бележка и най вече да бъдат коректни, спазвайки правилата, защото всяко неспазване на правилата може да доведе до грешка, която да бъде фатална за тях от гледна точка на анулиране на работа или други последици, които да имат много неприятен ефект.
Разбрах, че в някои училища вече вземат превантивни мерки срещу използването на мобилни телефони и устройства. Как се опазва от преписване днес, когато децата са много по-опитни от родителите и от учителите си?
Първо, това е въпрос на нагласи и затова аз не мога да виня толкова децата, колкото родителите. То идва от семейната среда, в която примерно това е прието или не е прието. Когато децата са по-малки те трудно могат сами да се снабдят с такива устройства, а и дори тогава, когато са големи, въпрос на възпитание е ти дали ще бъдеш коректен общо към системата, към хората около теб. Нещата имат морални измерения първо, преди да започнем с другото. По отношение на мерките сме предприели най-важното, а то е присъствието на човешкия фактор, който за мен винаги е решаващ, преди техниката. Квесторите, които са в залите са колеги от различни училища, както и самите ученици са от различни училища, говорим за държавните зрелостни изпити и моят призив към тях е те да изпълняват коректно своите задължения. Да, техниката е изключително важна, много напреднала, много възможности има, но ако човекът като фактор, защото той е решаващия и ако той е достатъчно прецизен, едва ли ще бъде надхитрен от техниката и от детето, което ползва техниката. Не забравяйте, че в изпитните зали ние имаме до 15 деца максимум и в същото време двама квестори. Аз не мога да приема, че в рамките на 4 астрономически часа тези двама квестори, които имат грижата за максимум 7 деца, някога те са и по-малко, по 5-6, не могат да ги опазят. Въпросът има по скоро морални измерения, а и призивът ми към зрелостниците е наистина да бъдат коректни и да покажат това което знаят, защото в живота с преписване не става. Успехът се постига с труд и знание