БСП и Коалиция за България са против приватизацията на БДЖ Товарни превози, нещо което публично изразяваме вече няколко пъти и е залегнало в нашата политическа програма. Това заяви водачът на листата на коалицията за Великотърновски регион Мариана Бояджиева, която участва на среща в Горна Оряховица по проблемите в железопътния сектор. Според нея държавата трябва да положи усилия, за да се укрепи дружеството и така да се спаси хлябът на много семейства.
В дебата, организиран по инициатива на синдикалните структури в железопътния транспорт, се включи и кандидат-депутатът от Коалиция за България Георги Рачев, който работи 30 години в системата на автомобилния транспорт. На срещата присъстваха представители от листите на различни политически сили в региона, а така също председателят на Синдиката на железничарите в България Петър Бунев и на горнооряховската структура Дечко Гърков.
"За нас ролята на държавата в икономиката е изключително важна и не бива да се отказваме от нещо толкова лесно, създавано от нея с години. Беше изработена стратегия още при правителството на Сергей Станишев, която за съжаление изобщо не се изпълнява към момента. Там са заложени всички елементи от инфраструктурата до подвижния състав", каза г-жа Бояджиева и подкрепи с цифри тезата си за проблемите в БДЖ. 67% от 3629 км от инфраструктурата са с просрочени ремонти, което намалява средната скорост на движение на влаковете и товароносимостта. Общо опасните участъци са 154. Трябва да се вземат спешни мерки за ремонт на инфраструктурата, защото тя не може да поеме товари и ефективността спада, което се отразява на печалбата. Около 80% от приходите се носят от 20% от мрежата.
Следващият проблем е локомотивният парк и вагоните. Средствата за нов парк могат да дойдат от Европа по ОП „Транспорт 2014-2020". Ние ще настояваме 42-то НС да приеме изменение и допълнение в закона за транспорта, за да има равнопоставеност между отделните видове транспорт. Сериозен проблем е и работната заплата, тъй като хората в транспорта от различните отрасли за една и съща работа получават различни възнаграждения, а би трябвало да са равнопоставени, смята Мариана Бояджиева.
Коалиция за България категорично подкрепя предложението да се възстанови действащата до 2012 г. система за безплатни и с намаление пътувания на работниците и пенсионираните служители на БДЖ. Държавата трябва да бъде активна при отделяне на средства за подготовка в средното образование на кадри за железниците, подчерта още водачът на листата.
Повече в звуковия файл.