Негативните послания и етническата мобилизация белязаха кампанията за местните избори в Македония, които опозицията опитва да превърне в референдум за бъдещето на правителството на Никола Груевски, отбелязва анализ на "Болкан Инсайт", цитиран от БГНЕС.
Кампанията за местните избори на 24 март започна болезнено, характеризирана с по-голяма от обичайната степен на негативна риторика, клевети и сатанизиране на политическите опоненти. Вместо да предлагат идеи за местно развитие, което е обичайно за местни избори, националната политическа криза, която предшества предизборната кампания, измести фокуса върху национални проблеми. Още в началото на самата кампания опозицията поиска предсрочни парламентарни избори.
Наблюдателите отбелязват също засилената мобилизация на македонци и албанци по етническа линия, особено в смесените западни гладове Струга и Дебър. Директорът на социологическа агенция "Рейтинг" Никола Спасов каза, че различното от предишните местни избори е, че "този път националните проблеми доминират заради стратегията на опозицията да превърне изборите в референдум за свалянето на правителството".
По време на своите публични прояви лидерът на опозиционната СДСМ Бранко Цървенковски се придържаше към националните проблеми, заявявайки, че местният вот трябва да се възприема като референдум за бъдещето на премиера Никола Груевски, чиято партия ВМРО-ДПМНЕ е на власт от 2006.
Предизборният плакат на опозицията "Бъдещето сега", чието лого представлява свит юмрук, цели да убеди избирателите, че на местния вот трябва да направят категоричен избор между "тоталитарния" и "корумпиран режим" на премиера Груевски, или на тяхната визия за проевропейска Македония. "СДСМ провежда кампания в ретро стил с този свит юмрук. Тя изпраща революционно послание, което заедно с други елементи на кампанията й, е по-характерно за общи избори", каза Гоце Пацемски, ПР експерт от Скопие.

Наблюдателите казват, че опозицията се опитва да извлече полза от първоначалния импулс на политическата криза, започнала на 24 декември, когато правителствената коалиция прие бюджета за 2013 само за една минута, след като опозиционните депутати и журналистите бяха изгонени от парламента.
Последваха седмици на улични протести, бойкот на парламента и заплаха за бойкот на предстоящите местни избори. Опозицията се съгласи да участва на изборите след споразумението от 1 март, постигнато с посредничеството на ЕС.
Докато опозицията насочва вниманието си към националните проблеми, Груевски твърди, че кандидатите за кметове на управляващата ВМРО-ДПМНЕ трябва да бъдат съдени в неделя главно въз основа на работата им и местните проекти, които са осъществили. Неговата партия вече контролира повечето от 80-те общини в страната и държи ключовия пост на столичен кмет.
Въпреки позитивно звучащото предизборно послание "Изберете делата", Груевски също се концентрира върху негативните послания срещу опонента си Цървенковски. Той непрекъснато повтаря, че Цървенковски "работи за гръцките интереси", докато той е по-гъвкав относно намирането на компромис с Атина за името на Македония.
Така нареченият спор за името със съседна Гърция от дълго време отлага евроатлантическата интеграция на страната. В няколко дълги и често въртени предизборни клипове, управляващата партия опитва да убеди избирателите, че СДСМ "създава хаос", изброявайки "всички лъжи на Бранко Цървенковски" и "100-те най-големи грешки на СДСМ".
Друг предизборен клип, насочен директно срещу лозунга на опозицията "Бъдещето сега", свързва лидерите на опозицията с широко разпространеното мнение за полукриминалната приватизация на държавните фирми през 90-те години. Той завършва с думите: "Те не са вашето бъдеще".
Политологът Владимир Божиновски казва, че основаването на предизборна кампания на обиди е рискован ход за всички политически партии и ще има негативни последици за всички. Божиновски и други експерти отбелязват, че управляващата партия също така води по-агресивна кампания във всички медии, отколкото опозицията, защото опозицията няма средства за това. "Опозицията ще трябва да наваксва в последните дни на предизборната кампания, ако иска да привлече големия процент избиратели, които не са решили, за кого ще гласуват. Обикновено те са основна цел на всички предизборни кампании", добавя Божиновски.
Анализатори казват, че решаващ фактор на изборите ще бъдат около 30% избиратели, които обикновено не са взели решение за кого да гласуват.
В етническия албански блок, лидерът на коалиционния партньор Демократичен съюз за интеграция Али Ахмети използва позицията си да спечели подкрепата на централното правителство за проектите, които кандидатите му за кметове предлагат.
Лидерът на опозиционната Демократическа партия на албанците заявява, че албанските гласоподаватели трябва да накажат ДСИ за прекаленото му послушание към Груевски и за "провеждането на политики, които противоречат на албанските интереси".