Б. Троянов: Не ЦИК търси копирни машини за вота, но протоколите не трябва да се изнасят и копират другаде
Б. Троянов: Не ЦИК търси копирни машини за вота, но протоколите не трябва да се изнасят и копират другаде / снимка: Sofia Photo Agency, архив

Централната избирателна комисия не е пропуснала умишлено независимите кандидати за депутати в първоначалния вариант на методиката за разпределяне на мандатите във вота за следващия парламент. Това увери в интервю за Дарик говорителят на ЦИК Бисер Троянов. Снощи комисията коригира грешката си в методиката, която според наблюдатели практически смъкваше изкуствено 4-процентния праг за влизане в Народното събрание. Въпреки това срещу методиката е постъпила една жалба във ВАС.

Бисер Троянов подчерта, че в сравнение с политическите партии инициативните комитети, които могат да издигат независими кандидати за народни представители, имат повече време по закон за регистрация. Подписката за независимите кандидати трябва да съдържа подписите на 3 процента от избирателите в съответния регион, но не повече от 5 000 граждани.

Говорителят на ЦИК изрази също притеснение във връзка с осигуряването на копирни машини във всяка секционна комисия, каквото изискване е записано в Изборният кодекс. Той подчерта, че е задача на областните управители съвместно с общинските власти да осигурят ксерокси, а ЦИК може само да контролира процеса. Бисер Троянов обаче подчерта, че подписания и подпечатан протокол с изборните резултати в секционните комисии не бива да бъде изнасян, за се копира някъде другаде.

Недоглеждане тип copy/paste (копи/пейст) ли беше тази история с методиката и изключването на независимите кандидати от действителните гласове - онези, на база на които се изчислява 4-процентната бариера? Защото веднага се тръгна в тази посока - че методиката може би изкуствено в първия й вариант би свалила тази бариера за влизане в парламента.

Не, в никакъв случай не бих казал, искам да уверя хората, че не е въпрос на умишлено извършена редакция така, че да изключи независимите кандидати. Действителните гласове, които са подадени за тях участват в общия брой за разпределение на мандатите, включително и за преценка за 4-процентовата бариера, която политическите партии следва да прескочат.

Пропуск.

Има една приказка: който не работи, той не греши. Допустими са подобни грешки, тъй като съсредоточаването е било в детайлите на самата методика и нейното усъвършенстване в сравнение с методиките, приемани за предишни парламентарни избори. Азбучна истина е, че не може действителните гласове, подадени за независимите кандидати, да бъдат извадени при първоначалните изчисления, така че вярвам това е било пропускът, който е извършен.

В никакъв случай не е вярна теорията, че някой в комисията се опитва да вкара повече партии в следващия парламент, като свали 4-процентната бариера?

Не, в никакъв случай. Ще видим кои ще са политическите партии, които ще прескочат 4-процентната бариера, както и това дали ще има независими кандидати, които да могат да заемат депутатско място в бъдещия парламент.

Много се коментира тези дни тъкмо за независимите кандидат-депутати и това е обяснимо на фона на това, което виждаме като протести на улицата, заявки за включване....

Това е една от възможностите, при които излезлите на улицата и недоволни българи да могат да се сдружат и да предприемат поведение и постъпки в насока към политическото си израстване и намеса в държавните дела на страната, а именно като участват като независими кандидати за народни представители и възможността те да влязат в бъдещия парламент, където се определя законодателната политика на страната, където се определя изцяло управлението на нашата държава.

Досега май няма нито един успял по този начин да влезе в парламента независим кандидат. А има доста препятствия, нямат и много време за самата регистрация.

Мисля, че препятствия по-скоро нямат. Напротив, в сравнение с политическите партии те са много по-облекчени, тъй като имат по-голям срок за регистрация. Част от изискуемите документи, естествено, са сходни. Включително и изборният безлихвен депозит в размер на 10 000 лева. Това вероятно би могло да затрудни независимите кандидати, които ще се кандидатират, но пък те събират значително по-малка на брой подписка в сравнение с политическите партии, тъй като тя е в размер на 3 на сто от общия брой избиратели за съответния район, но не повече от 5000 избиратели. Ако политическите партии се регистрират до 27 март, което е 45 дни преди изборния ден, то самите инициативни комитети се регистрират пред районните избирателни комисии десет дни по-късно, което им дава един аванс от време за събиране на необходимите документи, за избистряне на цялата политика и подход, по които членовете на този инициативен комитет ще вземат участие в изборите и ще подадат своите документи, а след това имат и още един допълнителен срок до 9 април, в който трябва да регистрират независимия кандидат, когато ще представят и самата подписка. Ако партиите представят подписка в момента, в който се регистрират пред ЦИК, а срокът за това е 27 март, то инициативните комитети могат да събират подписката до 6 април, което е значително по-голям срок в сравнение с останалите политически субекти.

Максимум 5000 подписа казвате, а при какъв резултат независимият кандидат може да получи обратно депозита си? Защото мнозина вероятно се притесняват и по този казус. Знаем, че партиите, които получат под 1 процент, губят този депозит, нали така?

Да, партиите и коалициите, които са получили под 1 процент от общия брой гласове, подадени за тях на национално ниво, губят този изборен безлихвен депозит.

Мисля, че около една четвърт от гласовете, нужни в съответния регион, някъде там беше. Защото преди дни с Михаил Константинов коментирахме, че ако средно 16 000-17 000 гласа са нужни на независим кандидат във всеки един регион по негови изчисления за да влезе в парламента, ако той е достатъчно сериозен и събере поне 4000 гласа, поне със сигурност ще си върне депозита, дори да не успее да влезе в Народното събрание.

Смятам, че това няма да затрудни и няма да е препятствие пред инициативните комитети да участват в изборната надпревара, тъй като не страхът от това да загубят тези 10 000 лева ще бъде определящ. Важното е те действително да съумеят да подготвят необходимите документи, да излязат с ясни послания и техният кандидат като независим да бъде разпознаваем за съответния регион, за да може да получи и значителен брой от гласовете, които ще бъдат подадени на 12 май, като подкрепа.

В 4-5 града ли очаквате основно да бъде хвърлен целият ресурс на партии и коалиции, защото има едно преразпределение на около 14 мандата от малки населени места към големите градове? Но там да бъдат по-активни и независимите може би.

Действително по-малките региони облекчават инициативните комитети като възможност те да се борят да място в бъдещото Народното събрание.

Но има и по-малко мандати там.

По-малко на брой мандати, но те така или иначе един независим кандидат може да вземе само един мандат, друг независим кандидат трябва зад него да стои втори инициативен комитет и да се борят за втория мандат. Действително има преразпределение на мандатите в сравнение с 2009 година, тъй като по закон се отчита миграцията на населението, която беше извършена в последните четири години. Данните, при които ЦИК определи мандатите, са въз основа на преброяването на населението, което беше извършено през 2011 година. Това отчита естествено окрупняването на по-големите градове и притокът на населението към тях и съответно там е увеличаването на мандатите, и съответно онези области, където има отлив на населението, където то мигрира, там се намаляват и съответните мандати, но не по-малко от четири, тъй като това е законовият минимум. Има райони, където - примерно в 23 и 25-ти МИР в София, където броят на мандатите в сравнение с 2009 година е увеличение съответно с 4 мандата (за 23-ти МИР) и 3 мандата (за 25-и МИР) в сравнение с 2009 година.

Мандати вземат и Варна, Бургас, Пловдив и Благоевград се планира. Очаквате ли да има жалби срещу това разместване? Не знам изтече ли срокът за обжалване пред ВАС и вече има ли такива жалби?

Вчера беше докладвано, че е постъпила една жалба от български гражданин, който от близо следи изборите през последните години. Казва се Стефан Манов и живее във Франция. Той подаде жалба срещу решението на ЦИК и ние ще изпратим цялата документация във връзка с неговата жалба, като ще подкрепим нашето решение със самата методика и дискусиите, които са проведени във връзка с нейното приемане. Това е обичаен процес, никого не притеснява, никого не плаши. Възможността всяко решение, особено тези, с които се вземат съдбоносни при предизборния процес решения, могат да бъдат отнесени до съда, за да може да се прецени дали ЦИК е действала законосъобразно. А потвърдителните решения на ВАС винаги са били гордост за ЦИК и упование, че ние действаме в правилната посока.

Философията на методиката ли е атакувана в тази жалба или принципът за преразпределение на мандатите или нямате детайли от страна на съда?

Предлагам да оставим този въпрос за момента, в който излезе решението на ВАС, тъй като вече с постъпила жалба казусът се пренася в ръцете на съдебните органи, които преценяват законосъборзаността от приетата методика.

От ВМРО поискаха и днес разпускане на всички районни и секционни избирателни комисии и след регистрацията на партиите членовете на комисията да бъдат назначени на паритетен принцип.

Те все още не са назначени. Районните избирателни комисии следва да бъдат назначени до 27 март след консултации. Това са консултации, които се провеждат пред областните управители, това е законово правомощие и доколкото то не е отменено или променено, следва стриктно да бъде спазено. На тези консултации участват парламентарно представените партии и коалиции. Това е основен принцип, който залегна в последните 23 години и продължава да се утвърждава по един и същ начин, по който се разпределят местата в РИК съобразно тежестта на съответната партия или коалиция в българския парламент.

През последните дни покрай коментарите и критиките на някои от опозиционните партии срещу работата на „Информационно обслужване" Михаил Константинов каза, че тъкмо в СИК се правят фалшификациите, след това не могат да бъдат променени изборните резултати, но ако нещо някъде се случва, това е на ниво комисии. Той даже каза, че опозицията има мнозинство в момента по негови наблюдения и изчисления в тези комисии и всъщност от там могат да дойдат фалшификациите.

Действително работата на секционните избирателни комисии винаги и притеснявала ЦИК като цяло. Знаете, че обучението е опосредено чрез РИК, а попълването на съставите на СИК е изцяло в правомощията на политическите партии, представени в парламента. Ние нямаме изборна администрация, при която да има професионалисти, да разчитаме на техните знания и опит, както и на тяхната добросъвестност. Тези три аспекта, когато се проявят в една СИК, то протоколите са прецизни, преброяването е вярно и отразяването на числовите данни в секционния протокол е точно. Естествено, ние винаги се фокусираме върху грешките, които допускат онези СИК, за които участието е по-скоро от финансов аспект, бързат да приключат своята дейност и без особено желание да преброят резултатите такива, каквито те са подадени в тяхната секция. А бързината при съставянето на протокола, без да прочетат методическите указания, без да отидат на обучение, което се извършва от РИК, както и без да прочетат стриктно самия секционен протокол, вече води до някои грешки, които след това не могат да бъдат поправени, включително преброяването на действителните и недействителните гласове. Каквото преброи СИК в нощта след изборите, това е окончателно и никой не може да го пипа. Действително част от тези СИК не извършват проверка на данните, които те са въвели, не сумират чиловите данни съобразно контролите, които са въведени и се налага след това да се отваря чувалът от СИК под надзора на РИК и да се коригира правилно този изборен резултат.

Сега е предвидена възможността след съставянето на секционния протокол той да бъде копиран на копирна машина и такива копия да бъдат предоставени на членовете на СИК, на наблюдателите, на застъпниците, както и на политическите представители, което в значителна степен ще покаже онези секционни избирателни комисии, които не са се справили с математическата задача правилно да отчетат изборния резултат.

Трескаво търсите обаче копирни машини на местно ниво, областните управители. Очаквате ли да има технически проблем, всъщност да се превърне в един фактически проблем, ако това не бъде осигурено?

Проблемът вероятно ще назрее все по-близо до изборния ден, когато се прецени с каква копирна техника ще разполагат областните управители, за да могат да бъдат разпределена съвместно с общинските власти на секционните избирателни комисии. Засега твърдото становище на ЦИК е, че след съставянето на секционния протокол той не би трябвало да бъде изнасят от помещението, където се е извършвало гласуването и са били преброени изборните резултати. Очакваме от МС да получим справка с каква налична техника могат да бъдат снабдени СИК. За съжаление това обаче е изцяло в ангажиментите на МС, на централната власт, както и на областните управители, тъй като организационно-техническата подготовка я предоставя Министерският съвет. ЦИК може единствено да контролира този процес.

За да няма нито едно населено място, село или където и да е без....

Да остане без такава копирна техника, включително и когато СИК реши да не чака да й бъде доставена съответната машина до помещението и да хукне да предава изборните книжа и материали на РИК....

Би било нарушение на закона.