Спешна помощ иска връщане на телефон 150
Спешна помощ иска връщане на телефон 150 / netinfo
Спешна помощ иска връщане на телефон 150
62625
Спешна помощ иска връщане на телефон 150
  • Спешна помощ иска връщане на телефон 150

Служителите в Спешната помощ настояха старият телефонен номер за бърза помощ 150 да бъде възстановен, тъй като премахването му прекратило възможността за пряк контакт между пациенти в нужда и лекари. Това стана ясно от думите на председателя на Асоциацията на работещите в спешната помощ Десислава Кателиева, която изтъкна пред Дарик, че медиците, които представлява, имат сериозни проблеми с адресите, приемани от операторите на телефон 112. Причината била, че тези оператори не можели да разграничат кои повиквания са наистина спешни и кои не. Това от своя страна водело до загуба на ресурс и до сериозни конфликти с пациентите.

Не така стоят нещата за изпълнителния директор на Националната система 112 Стоян Граматиков, който обяви, че 50 на сто от всички сигнали на този номер, се отнасяли до нуждата от медицинска помощ. Според Граматиков обаче евентуалното възстановяване на телефон 150 би било една крачка назад от развитите европейски държави.

Според Кателиева, която представлява работещите в спешната помощ, номер 150 трябва да бъде върнат не само защото липсата му забавя процеса на оказване на спешна помощ: „Възникват грешки при приемането на адресите - време, което безсмислено се губи. Другият сериозен проблем, заради който ние искаме да се върне телефон 150, е следният: преди, когато възникваха конфликти по адресите, се свързвахме с нашата централа и те веднага изпращаха полиция. А сега процедурата през 112 е изключително забавена. Те подават информация до СДВР, после от СДВР - до съответното РУП, и така полицията пристига 20 минути след като е възникнала необходимост от нейното присъствие на адреса".

Кателиева допълни, че оказването на спешна помощ трябвало да започва още с подаването на сигнала. Това правило обаче било пренебрегнато: „Ние можем още в момента на подаването на сигнала да дадем съвети, с които присъстващите на инцидента да окажат първа помощ още преди екипът ни да е тръгнал. Това време и тези съвети на нас са ни отнети, в резултат на което ние отиваме на адреса и заварваме хора с много ниско кръвно, които са седнали".

Директорът на системата Стоян Граматиков обаче остава твърдо зад единния телефон, тъй като наличието на много номера обърквало хората: „И това, което се опитва да се внуши на хората, че трябвало да се върне телефон 150, ще е крачка в посока отдалечаване от Европа. Освен това единният номер си има и много други предимства. Например, телефон 112 има локализация. Ние виждаме клетката, около която се намира човекът и можем да преценим дали той подава фалшив сигнал и дали мястото, на което се намира, отговаря на посоченото от него".

Кателиева посочи, че телефон 112 е въведен в 43 страни в Европа: „Но само в 3 европейски държави - Швеция, Финландия и България - операторите на 112 не правят достатъчно връзки с операторите на спешните медицински телефони. Навсякъде по света е съхранен и спешният медицински телефон като паралелен телефон, защото в условия на бедствия и аварии е възможно единственият спешен телефон да блокира. Ние си имахме наша стратегия на работа, която ни бе отнета с отнемането на прекия контакт между пациент и лекар. Това се случи в България".