Ще чуят ли българите църквата?
Ще чуят ли българите църквата? / снимки: Sofia Photo Agency БГНЕС, архив

В поредната неделя на протест патриарх Неофит ще отслужи молебен за помирение на народа. Може ли гласът на църквата да вразуми българите? Георги Папакочев разговаря с двама познавачи на духовните дела.

БПЦ eдва ли си поставя за цел да бъде медиатор в политически спорове, смята проф. д-р Калин Янакиев, преподавател във Философския факултет на Софийския университет. В същото време той смята, че патриарх Неофит действително има такъв уникален шанс, тъй като е първият български патриарх в най-новата ни история, който е бил наистина свободно избран, при строго спазване на уставната и църковната процедура.

При това Негово светейшество има непохабен личен авторитет на духовник, който стриктно е следвал църковния път. Затова той има право да отправи послание към обществото, което да прозвучи с авторитет и да бъде чуто, смята Янакиев.

Историкът д-р Момчил Методиев е приятно впечатлен от стремежа на патриарх Неофит да даде отговор на въпросите, които вълнуват хората. Главният редактор на сп. "Християнство и култура" споделя впечатлението на мнозина в България, че църквата като цяло е изолирана от обществото.

Ще чуят ли българите църквата
netinfo

Уникалният шанс на БПЦ

"И в миналото сме били свидетели на смели изказвания на църквата в кризисни моменти, но те не са били чути от обществото. Сега за първи път има възможност посланията на църквата да бъдат разбрани", казва той. Разбира се, остава да се види доколко обществото, което доскоро критикуваше църквата, е склонно да се вслуша в нейния глас, добавя д-р Момчил Методиев.

Проф. К. Янакиев счита взаимоотношенията между църковната и светската власт за принципно важен въпрос. Макар и да са разделени, тези две власти биха могли да си сътрудничат, особено в кризисни ситуации. Тогава авторитетът на църквата би могъл да бъде от полза и за светската власт.

Разбира се, църквата трябва да бъде внимателна и да не допуска да бъде употребявана от светската власт, защото е важно тя да запази своя автономен поглед върху онова, което става в обществото, смята проф. Янакиев. Историкът Момчил Методиев пък е убеден, че за разлика от някои други православни държави, църквата в България наистина е отделена от държавата, и че това е едно от добрите неща, които са се случили в духовния живот през годините на прехода.

Ще чуят ли българите църквата
netinfo
Църквата също се променя

Друг факт е, че църквата очевидно също се променя. За самозапалилия се Пламен Горанов например беше извършено опело във варненския храм "Света Петка", макар за църквата самоубийството да представлява тежък грях. Това издава желанието на съвременната църква да не гледа на всичко по безапелационен начин, смята философът проф. Янакиев и добавя:

"Моето лично мнение за постъпката на Пламен Горанов е, че тя е неразумна, напразна и несъпоставима с тази на Ян Палах, който се самозапали в период на тоталитарен режим в тогавашна Чехословакия. Тогава е трябвало да извършиш нещо извънредно, за да бъдеш чут. А днес в България разполагаме с криво-ляво свободни медии и с широко обществено мнение и възможности за информация. Затова подобен акт на протест е неразумен и абсурден, заключава проф. Янакиев.