- Зъбчата железница ще изкачва туристи до Трапезица, започна строежът на трасето
Първата по рода си зъбчата железница у нас ще заработи на историческия хълм Трапезица във В. Търново. Съоръжението ще се изтегля по релси с носещо въже напълно автоматизирано. Кабинката ще бъде климатизирана и ще побира 25 пътника. Изграждането на трасето вече започна и трябва да е готово до месец, но самото съоръжение ще тръгне поне след още 4-5 месеца. Толкова са нужни за неговото производство, доставка и монтаж. Железницата, която се нарича още и фуникуляр, е част от проект, който Министерството на културата реализира в момента на Трапезица.
Днес на хълма се качиха областният управител проф. Пенчо Пенчев и неговият заместник Любомира Попова, зам.-кметът Ганчо Карабаджаков, арх. Пламен Цанев, както и останалите експерти, които работят по проекта. По него се предвижда изграждане на подпорна стена, художествено осветление и туристическа инфраструктура за достъп до историческия резерват Трапезица. Средствата от 4,8 млн. лв. са осигурени по оперативна програма „Регионално развитие".
Само изграждането на зъбчатата железница ще струва 2,8 млн. лв. Първо ще бъде монтирано художествено осветление по реконструираните и реставрирани археологически и архитектурни останки в южната част на крепостта. Целта е да се осъществи връзка с Царевец, където отдавна е изграден и работи аудио-визуалният спектакъл „Звук и светлина". Идеята е след като се направи това осветление на реставрираните останки, в последствие те да бъдат включени към този спектакъл, поясни авторът на проекта архитект Пламен Цанев.
Чуйте го в първия звуков файл.
Железницата е най-скъпата част в проекта. Тя ще осигурява на туристите по-лесен достъп до върха на хълма. Влакчето ще се движи по наклонени релси, ще тръгва от гара Трапезица и ще качва туристите до специално направена площадка. Първото, което гостите ще виждат, е дворецът на Асеневци, разкрит от археолога Константин Тотев и археологическа база, която ще бъде превърната в музей. Съоръжението ще преодолява разстоянието от около 135 метра за по-малко от три минути, уточни Антон Маждраков, управител на строителна фирма, водещ съдружник в консорциума, който работи по изграждането на новата туристическа атракция.
Чуйте го във втория звуков файл.
Проектът продължава две години и в самия му край, в подножието на хълма, до гара Трапезица, ще бъде направен паркинг за около 20 автомобила. За да бъде защитен паркингът от падащи камъни, в момента върви изграждането на подпорна стена, която е готова на 60 %. Сега на хълма работят 35 души, а когато проектът приключи, работните места ще са 10.